Hol volt, hol nem volt, a hetvenes évek elején járunk. Két jelentékeny művészeti mozgalom borzolta a kedélyeket akkoriban, az egyik színházhoz, a másik a népzenéhez kötődött főképpen.
A Trio Squelini - Váczi Dániel, Szalai Péter és Szőke Szabolcs - és vendégük, Rohmann Ditta
fotó: Szőke Dániel Bogdan
Az előzőből olyan megkerülhetetlen társulatok nőttek ki, mint amilyen a Stúdió K volt, az utóbbi pedig a táncházmozgalomba torkollt. És mindkettő hátterében ott állt az Orfeo csoport. Sőt, nem is csak „mindkettő”, hiszen az Orfeo bábszínházi és képzőművészeti tevékenységet is folytatott, amíg hagyták, azaz 1974-ig. Újbalos nézetek, szabad szerelem, kommunában élés, sok volt az a korabeli hatalom számára.
De most nem az Orfeo elévülhetetlen érdemeit – és bukását – szeretnénk ecsetelni (arról inkább lásd a Duna Műhely / Mediawave Orfeo csoport című dokumentumfilmjét), csak jelezni, hogy Szőke Szabolcs honnan indult. Annál is inkább, mert rá negyvenöt év múltán is ugyanaz a nyitottság, ugyanaz a tartás, ugyanaz a kompromisszummentesség és ugyanaz a külön utasság jellemző, mint amikor megismerhettük az Orfeo Vurstli című darabjában.
Akkoriban még a hegedű volt Szabi egyes számú hangszere – s mellesleg gyönyörűen festett –, de aztán hetvenhatban a bolgár gadulkára váltott. Annak szikár keserűsége közelebb állt hozzá. „Magányhangszer”, ahogy írta egyszer hűséges társáról. Kolinda, Makám és Kolinda, Makám, Tin-Tin Quartet, Pangea, Ektar, Rubai trió – megannyi mérföldkő. Ezeken át vezetett Szabi pályafutása a (Rohmann Dittával súlyosbított) Trio Squeliniig. Jobbára instrumentális etnikus kamarazenével, balkáni, keleti és afrikai befolyásokkal, és persze mindegyikben az ő kérlelhetetlenül jellegzetes stílusával.
Képzőművészeti alkotásait inkább csak egy-egy lemezborítóról ismerhetjük, az alternatív színházi világban azonban ugyancsak befutott 1997-ben alapított Hólyagcirkusz Társulatával. Költészet és zene, cirkusz és színház, tragikum és fekete humor kirívó egysége jellemzi produkcióikat – ha úgy tetszik, az összművészet maga…
Így hát mi sem adekvátabb, mint hogy Szabi komoly szerepet kapjon egy október 29-én bábeli esten a Müpában. Együtt működve Süveg Márk és Závada Péter költők Akkezdet Phiai nevű hiphop formációjával – és a mögöttük álló Amoeba együttessel –, illetve Rózsavölgyi Zsuzsa táncosaival. Felülemelkedve nemzedékeken és művészi ágakon, s közben nem tágítva a megszokott mélységből.