Az olvasottság nem publikus.

Müpa Blog

Facebook Instagram

Keresés

Közösségi oldalaink

Facebook Twitter Youtube

Instagram Spotify

Archívum

  • 2023 január (6)
  • 2022 december (6)
  • 2022 november (6)
  • 2022 október (5)
  • 2022 szeptember (8)
  • 2022 augusztus (6)
  • 2022 július (4)
  • 2022 június (9)
  • 2022 május (8)
  • 2022 április (4)
  • 2022 március (5)
  • 2022 február (6)
  • Tovább...

Címkék

2019 (3) AC/DC (2) advent (4) adventi kalendárium (2) ajándék (2) ajándékötlet (2) alireza ghorbani (2) Amszterdam (2) Anoushka Shankar (3) áriaest (2) autósmozi (3) A nibelung gyűrűje (3) Bábel-est (4) balett (6) barokk (2) Bartók Béla (2) Bécsi Filharmonikusok (3) Beethoven (4) bérletek (3) Berlioz (2) BFZ (4) BFZ maraton (2) big band (3) blues (2) Boldoczki Gábor (2) Budafoki Dohnányi Zenekar (3) Budapesti Fesztiválzenekar (7) Budapesti Wagner-napok (6) Cécile McLorin Salvant (3) Chalaban (2) Chopin (2) Cifra Palota (2) cirque danse (2) Concertgebouw (2) Concerto Budapest (2) családfa (2) Csemer Boglárka (2) dalest (2) dalok (2) David Bowie (2) dob (3) Dupla W (2) ECHO (2) Egyesült Királyság (2) Egy dal (2) élmény (3) énekes (6) Európai Hidak (14) Európai Hidak 2022 (3) évad (2) évad művésze (2) fado (3) fesztivál (9) film (8) filmforgatás (2) Fischer Ádám (4) Fischer Iván (3) foglalkoztató (2) fotók (2) Franciaország (3) Funk (2) Garázsband Fesztivál (13) Grammy-díj (3) Gyenyisz Macujev (2) gyerekek (4) gyereknap (2) Győri Balett (4) Hangjáték (2) hangszerek (2) hangverseny (3) Harcsa Veronika (3) Haydn (3) Hey June (13) holland (2) Hollandia (3) Ida Nielsen (2) ingyenes koncert (2) interjú (5) irodalom (6) Izland (2) Jacob Collier (2) Jamison Ross (2) jazz (31) jazzkoncert (2) jazzlegenda (3) Jazzrajongók (2) Jazztavasz (2) Jazz Showcase (6) John Lennon (2) Jónás Vera (2) karácsony (13) Karácsonyfa-ciklus (3) karantén (2) Karc (3) Keith Jarrett (4) kéknyúl (2) képek (2) kisfilm (3) klasszikus (18) klasszikus zene (16) költészet (2) költők (2) komolyzene (18) koncert (34) könnyűzene (14) konyha (2) könyv (3) könyvajánló (2) kortárs tánc (2) kórus (2) közvetítés (4) kultúra (5) Lawrence Brownlee (2) lemez (2) Liszt Ferenc (5) Literárium (4) literárium (2) live stream (2) Maraton (5) Mariza (2) Mendelssohn (3) Mendelssohn-Schumann Maraton (2) Met (3) Metropolitan (2) Metropolitan Opera (4) Miles Davis (2) Monteverdi (2) Mozart (3) mozi (5) müpa (37) Müpa (142) Mupa (3) Müpa+ (3) Müpa2022 23 (2) Müpamozi (4) Müpa Autósmozi (2) Mupa Budapest (4) Müpa Budapest (57) Müpa Home (15) Müpa Home Live (2) művészet (2) nagyzenekar (2) német (2) nemzetközi (4) népzene (5) New Orleans Swing (3) New Orleans Swingfesztivál (2) New York (3) Norah Jones (2) online közvetítés (3) opera (25) orgona (6) ősz (3) pályázat (2) Parno Graszt (2) Paul McCartney (2) Pécsi Balett (2) Piano Day 2019 Budapest (3) playlist (5) podcast (4) Prince (2) Puccini (2) Radiohead (2) Recirquel (5) régizene (7) Requiem (2) Ring (5) Ripoff Raskolnikov (2) Rising Stars (2) Said Tichiti (2) Schumann (3) Solus Amor (2) sorozat (2) Spanyolország (3) spotify (3) Spotify (5) spotify-lista (2) spotify lista (4) stream (2) swing (2) szoprán (2) születésnap (3) tánc (3) tehetségbörze (2) tehetségkutató (2) tenor (2) The Qualitons (2) turné (2) újcirkusz (3) újév (4) újévi hagyományok (2) újévi hangverseny (2) ünnep (3) ünneplés (7) utazás (2) Várdai István (2) Varga Judit (2) Várjon Dénes (2) Verdi (2) vers (2) Víkingur Ólafsson (3) világsztár (4) világzene (22) Wagner (13) Wagner-napok (2) world music (2) Závada Péter (2) zene (24) zenedoboz (2) zenekar (3) zongora (12) zongoraművész (8) zseni (2) Címkefelhő
Portugál sorsból világsláger

Portugál sorsból világsláger

›
Portugál sorsból világsláger

2015/12/07 : mupa Szólj hozzá!

Ha meg akarod ismerni a portugál lelket, hallgass fadót! A melankolikus, elvágyódó dallamok mára Portugália kulturális jelképévé váltak, a villamosok mellett a lisszaboni fadoházak is a turisták kihagyhatatlan célpontjai lettek. A műfaj története az 1800-as évek óta végigkíséri az ország történelmét. Károly király például annyira szerette a dalokat, hogy a kor legkiválóbb gitárosától Joao Maria dos Anjostól tanult. Az első világsztárt, Amália Rodriguest a salazari diktatúrának köszönhetjük, de a politika ki is sajátította a műfajt, így az 1974-es forradalom után voltak művészek, akiket meghurcoltak, és a rádióban évekig nem is játszottak fadót. A nyolcvanas évek végétől egyre több fiatal zenész fordult ismét a műfaj felé, s hamarosan újra az ország legmeghatározóbb zenei irányzatává vált. Olyannyira, hogy 2011-ben az UNESCO szellemi kulturális örökségi listájára is felkerült.

b0062652d9eda756a3ddcae11220ef85.jpg

forrás: waymarking.com

A fado életérzése a portugál saudade szóval jellemezhető, mely egyszerre jelent vágyakozást, nosztalgiát, szomorúságot, fájdalmat, de egyben a szerelem és a boldogság lehetőségét is. A fado szó etimológiailag a latin fatum, ‘sors’ szóval van kapcsolatban. A sokszor melankolikusnak tűnő dalok az élet legalapvetőbb érzéseiről szólnak. Eredetét számos legenda övezi. Egyes elméletek szerint a 17-18. században Brazíliába behurcolt afrikai rabszolgák zenéje és tánca volt, mely hagyományos dallamaikból formálódott némi arab hatással. Mások szerint a brazil lundhum és modinha stílusokból jött létre. Lisszabonba tengerészek közvetítésével jutott el a 19. században, akik a dalokat a hajófedélzetek mellett a város Alfama nevű - afrikai és brazil bevándorlókban gazdag – negyedének kávéházaiban énekelték. A fadoházakban mulató bohém ifjak révén a műfaj hamarosan egyre népszerűbb lett az arisztokrácia körében is, az 1870-es évektől a nemesi szalonokban gitáron vagy zongorán kísérik a dalokat. A lisszaboni mellett Coimbrában kialakult a fado egyik sajátos ága: a férfiakból álló egyetemi diákság fekete lepelbe burkolózva fado-szerenádokkal próbálta a hölgyeket lenyűgözni. Ezt az érzelmesebb, a bel-canto és a trubadúr-költészet elemeit is magába olvasztó fadót a mai napig is kizárólag csak férfiak éneklik.

fb-edgar-marques-amalia-rodrigues-em-lourenco-marques-1951.jpg

 fotó: Edgar Marques

Salazar a negyvenes, ötvenes években a fadót és Amália Rodriguest a nemzeti identitás szimbólumaként használta, pedig utálta a műfajt. A történészek szerint 1926-ig rossz hírű, alacsony rangú zeneként tartotta számon, de mivel a dalok annyira népszerűek voltak a nép körében, egyszerűen nem volt más választása, minthogy a fadót a nemzeti identitás központi elemévé teszi. A dalokat a cenzúra azonban lecsupaszította, s csupán a hagyományos témák – bor, nők, család, a politika magasztalása és az egyház – voltak elfogadhatóak. Míg sok költőt és énekest börtönbe zártak, Amália éppen a diktatúra alatt vált Portugália kulturális nagykövetévé. Salazar „kicsi alkotásomnak” nevezte az énekesnőt, akit az 1974-es forradalom után még azzal is megvádoltak, hogy a titkosrendőrség ügynöke volt. A diktatúra bukása után sok portugál úgy gondolt a fadóra, mint valami szégyenletes dologra, a dalok a nyomorra és a fasizmusra emlékeztették őket. A hetvenes években a rádiókban és a televíziókban sem lehetett fadót hallani, hiszen túl sok negatív asszociáció tapadt hozzá.

A nyolcvanas évek közepén egy újabb generáció azonban máshogy kezdte látni a fadót, a portugál zene esszenciájaként gondoltak rá. Az angolszász zene formái és attitűdje helyett a fadóhoz fordultak, s Amália Rodrigues nyomdokán haladva fiatal énekesnők újra életet leheltek a műfajba. Wim Wenders 1994-es Lisszaboni történet c. filmje, benne a Madredeus dalai újabb lökést adtak a műfajnak, majd megjelent egy szőke, törékeny énekesnő, Mariza, aki 2001-es Fado em Mim című albumával elindította a később a fado új hullámnak elnevezett divatot, s világszerte népszerűvé tette a műfajt. A világhírűvé vált női előadók miatt Portugálián kívül sokan úgy gondolják, hogy a fado női műfaj, pedig az országban sok férfi énekest is hallgathatunk, akik főleg a fúziós fado területén tűnnek ki. Aki viszont egyre inkább megismerteti a világot a "férfi fado"-val, ő António Zambujo.

A Müpában december 10-én fellépő énekes első nagylemeze 2002-ben jelent meg, miután szerepelt az Amália című musicalben. Bár fadoénekesként indult, mindig zavarba jön, amikor a lemezét a fado címszó alatt találja a lemezboltban, ugyanis zenéjében a fado, a bossanova, a vokális jazz és a dél-portugál Alentejo környéki népzene keveredik. "A legjobb férfi fadoénekes" címmel kitüntettet énekes tavaly a Carnegie Hallban is fellépett, idén megjelent hetedik albumát pedig már komoly nemzetközi érdeklődés kísérte. 

Facebook Tumblr Tweet Tetszik
0
Szólj hozzá!

Ajánlott bejegyzések:

  • Zseniális zenék anyák napjára Zseniális zenék anyák napjára
  • Vissza a jövőbe! A folytatás, avagy még több inspiráció még több hangulatra Vissza a jövőbe! A folytatás, avagy még több inspiráció még több hangulatra
  • Évszázados popzene – gyorstalpaló a jazzről Évszázados popzene – gyorstalpaló a jazzről
  • Mit hallgassunk újév reggelén? Mit hallgassunk újév reggelén?
  • Nesrine mediterrán alkímiája elvarázsol Nesrine mediterrán alkímiája elvarázsol

A bejegyzés trackback címe:

https://mupa.blog.hu/api/trackback/id/tr618137074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
Dashboard