Alvó gyermek egy anya ölében, közös szelfi a zenekarral, fotózás, telefoncsörgés és köhögés. Csak néhány dolog, amivel a közönség még a legnyugodtabb művészt is kihozhatja a sodrából.
Az okostelefonok megjelenésével ugrásszerűen megnőtt a neten terjedő amatőr koncertfotók és felvételek száma. A színpadra lépéskor felemelkedő telefonhegyek nemcsak a többi nézőt, de az előadót is zavarják. Tavaly az angol színházi élet egyik nagy szenzációja volt a Barbican Hamlet bemutatója, főszerepben Benedict Cumberbatch-csel. Az egyik előadáson valaki mobiltelefonjával rögzítette, ahogy a színész Hamlet monológját adja elő, ami annyira megzavarta őt, hogy kénytelen volt újrakezdeni a szöveget. Az eset után a Barbican zéró toleranciát hirdetett a telefonozó nézőkkel szemben, Benedict Cumberbatch pedig stílusosan maga kérte meg a nézőket, hogy az előadás alatt felejtsék el a telefonjaikat.
„Ez nem DVD, ez egy igazi show!” – hívta fel a közönség figyelmét Adele veronai koncertjén idén májusban. Az énekesnő arra kérte rajongóit, hagyják abba a felvételek készítését, ugyanis ez a való élet, és ő valóban itt áll előttük. A The Lumineers tagjaitól a Savagesen át a Pulp frontemberéig, Jarvis Cockerig számos előadó kérte már a mobilok mellőzését. Kifejezetten telefonellenes előadóként tartják számon a Müpában július 3-án fellépő Keith Jarrettet is. Koncertjei alatt külön ki kell írni és be is kell mondani, hogy még a meghajlás alatt is tilos őt fotózni. Az ok egyszerű, improvizatív szólókoncertjei nagyfokú koncentrálást igényelnek, amiből könnyen kizökkentheti őt a telefonkattogás, a véletlen vakuvillanás, de akár a köhögés is. És ha ez megtörténik, simán feláll a zongora mellől, és otthagyja a hoppon maradt közönséget.
A problémára a technológiai cégek is keresik a megoldást. Az Apple egy olyan eljárást szabadalmaztatott, ami a telefonokat infravörös sugárzás érzékelésére is alkalmassá tennék, így távolról is ki lehetne kapcsolni a gépek kameráját. Azokon a koncerthelyszíneken, ahol ezt a technikát bekapcsolnák, az Apple termékeivel nem tudnák rögzíteni a produkciót. A másik megoldás egy szürke tasak lehet, a Yondr, amit Alicia Keys egyik legutóbbi koncertjén már élesben is tesztelt. Röviden összefoglalva a mobilokat belépéskor egy tasakba kell tenni, amit lezárnak. A nézők így bevihetik magukkal a telefont, de az előadás alatt nem tudják használni, kilépéskor pedig egy fém korong segítségével nyitják ki a tokot. Ez a találmány még egy zavaró tényezőt száműzhet a koncerttermekből, a véletlenül megcsörrenő telefonokat. 2012-ben az Avery Fisher Hallban hagyta abba a vezénylést Alan Gilbert karmester, ugyanis Gustav Mahler IX. szimfóniájának utolsó tételénél hosszan csörgött a nézőtéren egy mobil. Az elmondások szerint Gilbert először csak mérgesen kitekintett a közönségre, majd ki is szólt, de mivel nem hallgatott el a telefon, ő hallgattatta el a New York-i Filharmonikusokat.
Az egyik legfrappánsabb megoldás 2011-ben rövid időre világhírűvé tette Lukáš Kmit szlovák hegedűművészt. Ő ugyanis szimplán belejátszotta a darabba a Nokia csengőhangot, miután megszólalt egy telefon. Idén az egyik legdurvább telefonos eset a The Story So Far punk zenekar koncertjén történt. Egy rajongó a színpad szélére állva akart készíteni egy szelfit, amire a banda egyik tagja úgy reagált, hogy nemes egyszerűséggel lerúgta a színpadról.
A komolyzenei hangversenyek egyik visszatérő hangélménye a mű közben elfojtott, majd tétel közötti szünetekben felcsapó köhögés. Hogy ez mennyire zavarja a művészeket, jól mutatja a Budapesti Fesztiválzenekar 2012-es videóüzenete, amelyben Fischer Iván arra buzdítja követőiket, „Legyen ez az a közönség, ami a világon a legkevesebbet köhög.” Legutóbb a Müpában Jonas Kaufmann hívta fel kedvesen a teremben ülők figyelmét, hogy a jó akusztikának köszönhetően nemcsak mi halljuk őt jól, de ő is tisztán hall mindent, ami a nézőtéren történik. Kyung-Wha Chung koreai hegedűművész 2014 decemberében a londoni Royal Festival Hallban adott hangversenyt. Az egyik tételszünetben egy kisgyerek köhögni kezdett. A művész a gyermek szüleinek szegezte a kérdést: „nem gondolnák, hogy csak egy kicsit idősebb korában kellene elhozniuk magukkal a gyereket?” Hat héttel korábban a világhírű karmester, Sir Michael Tilson Thomas pedig arra kért egy anyukát, akinek ölében csendesen aludt egy gyermek, hogy távozzanak a színpad közeléből. Egy zenekari tag elmondása szerint, az anyuka simogatta a gyermek haját, ami pont benne volt a karmester látóterében, ez zavarhatta meg. Ebből az esetből is jól látszik, hogy még olyan dolog is megzavarhatja a művészeket, amire elsőre nem is gondolnánk, így az alapvető illemszabályok mellett legalább azokat kéréseket próbáljuk betartani, amire a koncert szervezői és a fellépő művész külön felhívják a figyelmünket.