2019 sem indulhat újévi fogadalmak nélkül. Az edzéssel, a diétával és a káros szenvedélyekről való leszokással szemben azonban igazán élvezetes is lehet a fogadkozás. Méghozzá úgy, hogy ennek részeként a kulturális horizontunkat tágítjuk: tegyük az évünket izgalmasabbá olyan műfajokkal és élményekkel, amelyekben korábban még nem volt részünk!
Nem tudhatod, mi tetszene, amíg ki nem próbálod – a Müpa ezt vallja, hiszen nincs is lelkesítőbb egy új felfedezésnél, ami addig ismeretlen dimenziókat nyit meg számunkra. Azt gondolod, hogy nem szereted a klasszikus zenét, aztán egy Mozart-darab könnyeket csal a szemedbe; sosem kedvelted az akrobatikus mutatványokat, egy újcirkuszi előadás viszont egészen más megvilágításba helyezi, amit a műfajról sejtettél. A művészetekben éppen az a szép, hogy határtalan lehetőségeket rejtenek, és általuk mi is többet tudhatunk meg magunkról és a világról. Azoknak, akik idén szeretnének egy rendhagyó újévi fogadalom részeként valami újat kipróbálni, összegyűjtöttünk néhány igazán ígéretes programot.
Teljes sötétség és önmagába visszatérő lépcső: in vain
Rögtön egy igazi csemegével kezdünk: a Budapest Sound Collective egy kísérletező, új formákat kereső, avantgárd formáció, amelyet a harmincas éveiben járó, fiatal karmester, Dubóczky Gergely alapított merész, előremutató ötleteinek megvalósítására. Specialitásuk, hogy akár más művészeti ágakat is bevonva, újfajta megközelítésben mutatnak be kortárs és a klasszikus műveket: január 15-én például egy olyan darabot gyúrnak a saját képükre, amely mára kultikus szerepet tölt be a világ hangversenytermeiben.
Georg Friedrich Haas in vain című művét 2017-ben a Classic Voice magazin a 21. század legnagyobb hatású alkotásának választotta. És ami még érdekesebbé teszi a dolgot: betanulására most először vállalkozott hazai együttes, plusz csavarként pedig a partitúra több alkalommal is teljes sötétséget ír elő a hangversenyteremben, azaz a zenészeknek sokszor kotta és karmester nélkül kell megállniuk a helyüket. Aki szereti a képzőművészetet, külön örülhet, hiszen a hangzásban fontos szerepet kap M. C. Escher különleges, önmagába visszatérő végtelen lépcsőjének akusztikus analógiája: a Shepard-skála egy hangsor végtelen felfelé vagy lefelé mozgásának illúzióját kelti. A kísérletező művet a január 4. és 20. között megrendezett Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében hallhatjuk, az előadás első felében zenei illusztrációkkal tarkított beszélgetésen tudhatunk meg rengeteg érdekességet Haas kompozíciójáról, a szünet után pedig a teljes mű felcsendül. Az Ensemble Dal Niente így oldotta meg:
Szeress bele az újcirkuszba: Non Solus
Aki valami igazán maira, kortársra vágyik, keresve sem találhatna jobb programot a Recirquel előadásánál. Az első magyar újcirkusz-társulat legutóbb az Edinburgh Fringe Fesztiválon vette le a lábáról a kritikusokat és a közönséget My Land című előadásával, január 25-26-án pedig a Non Solust játsszák a Müpában, azt a produkciót, amely 2019 februárjában New York egyik legfontosabb művészeti központjában, a Brooklyn Academy of Music színpadán mutatkozik be. A produkció két ember egymásra találásának története, akik útjukon bejárják a képzelet világainak legbenső mélységeit. Két, elsőre teljesen különbözőnek tűnő, ám egymáshoz mégis közel álló társműfaj, a táncművészet és az cirkuszművészet találkozása ez: a díszlet teljes szinkronban lélegzik az előadókkal. Zeneileg is igazi kuriózum: klasszikus és modern hangzásvilág, Bach és Rachmaninov elektronikus zenével és kortárs orgonajátékkal találkozik.
Ülj végig egy maratoni Ringet!
Elszánt pop- vagy rockzenerajongóknak, de jazzmániásoknak is jó feladat, várhatóan katartikus élménnyel: ülj be a Budapesti Wagner-napok Ringjére! A Rajna kincse, A walkür, Siegfried és Az istenek alkonya – 2019-ben a zeneszerző legendás tetralógiája, A nibelung gyűrűje egy év szünet után, felfrissített változatban tér vissza a Müpába, többek között olyan világsztárok közreműködésével, mint Johan Reuter, Albert Pesendorfer, Stuart Skelton, Catherine Foster vagy Stefan Vinke. A Ringet alkotó művekről tudni lehet, hogy mindegyik meglehetősen hosszú, ráadásul a Budapesti Wagner-napokon négy egymást követő napon látható a négy legendás alkotás, cserébe viszont életre szóló élményben lehet részünk, a világ minden tájáról érkező Wagner-rajongókkal közösen. Ahogy Fischer Ádám, a Wagner-napok művészeti vezetője és karmestere fogalmaz: „Egyetlen zeneszerzőnek nincsenek ilyen elszánt hívei, mint Wagnernek”. Egy kis ízelítő, hogy miért érdemes ott lenni: