40 éven átívelő életműkoncertre készül Kováts Kriszta énekesnő, aki Jászai Mari-díjas színésznőként és rendezőként is belopta magát a közönség szívébe. Nemcsak az ő életében, hanem a hazai színjátszás történetében is mérföldkőnek számít, amikor 1980-ban, mindössze 23 évesen elénekelte az Evita főszerepét, az utóbbi években pedig a MAMMA MIA! Donna Sheridanjeként hódított. 13 lemezt jelentetett meg, amelyek legjobb dalait április 30-án ismert zenésztársaival hozza el a Müpába – köztük egy igazán különleges vendéggel. Összegyűjtöttük a legizgalmasabb tényeket az énekes-színésznő karrierjéről.
40 éve a színpadon
Kováts Kriszta évtizedek óta meghatározó alakja a hazai színházi és zenei életnek: amellett, hogy rendszeresen találkozhatunk vele a színpadon, a rendezői székben is többször bizonyított. Sokan emlékeznek még magával ragadó Evita-alakítására, amikor közel 40 éve, 1980-ban ő játszhatta el az argentin elnök hű társát a világsikert aratott, rockoperaként is emlegetett musical magyar változatában. A hazai ősbemutatót a margitszigeti Vörösmarty Kertmoziban tartották, az akkor mindössze 23 éves Kováts Kriszta pedig szinte lubickolt a szerepben, amellyel egy ígéretes karrier indult el.
Érmefeldobással döntötte el, hogy hova jelentkezzen
Az énekesnő zeneszerető családba született, és állítólag hamarabb énekelt, mint beszélt. A Magyar Rádió Gyermekkórusában is megfordult, majd a gimnázium után komoly fejtörést okozott neki, hogy a Zeneakadémiát vagy a Színművészeti Főiskolát válassza. „Tanultam zongorázni, énekelni, és gyakorlatilag nem is tudtam eldönteni, hogy karvezető legyek vagy színész. Mivel abban az időben nem lehetett egyszerre két művészeti intézménybe jelentkezni, ezért feldobtam egy érmét, hogy hová jelentkezzek előbb. A színművészetire mentem elsőnek, mert az jött ki a sorshúzásomon – ahová egyből fel is vettek” – mesélte a Pótszékfoglalónak adott interjúban.
Fotó: Szalay Zoltán
Forrás: https://www.nlcafe.hu/sztarok/20151208/kovats-krisztina-mamma-mia-madach-szinhaz/
Egy szerencsés véletlennek köszönheti Evita szerepét
A főiskolán 1979-ben prózai színészként végzett Horvai István osztályában, és elmondása szerint a tanulmányai alatt „ki sem derült róla”, hogy jól énekel. Később a Gyulai Nyári Játékokon összetalálkozott Várhegyi Teréz színésznővel és férjével, Miklós Tibor rendezővel, aki akkoriban nagyon színpadra szerette volna vinni az Evitát. A fiatal Kováts bátran azt mondta neki, hogy el tudja énekelni – és így is lett. Az előadás sikerén felbuzdulva kezdték el szervezni a Rock Színházat: „…Őrületes szerelem volt! Sok jó és szép szerep volt ebben a színházban, mégis az elején nem igazán fogadtak el minket” – vázolta fel a kezdeti nehézségeket az énekesnő. A siker azonban nem sokáig váratott magára: külföldön is turnéztak, az alábbi képen például az NSZK-ban, 1984-ben.
Forrás: http://csurgaiattila.hu/wp-content/uploads/2013/01/Rockszinh%C3%A1z-NSZK84-7j%C3%B3.jpg
A legnagyobb női szerepek Mária Magdolnától Donna Sheridanig
Kováts Kriszta ezt követően az ország több színházában is fellépett, 1979-1980 között a Pécsi Nemzeti Színház tagja volt, majd a győri Kisfaludy Színházban szerepelt. 1982-1988 között a Rock Színház tagja és alapítója, 1988-1990 között a Madách Színház színésze, később a Veszprémi Petőfi Színházban és a debreceni Csokonai Színházban láthattuk, 2000 óta pedig szabadúszó. Legfontosabb alakításai között találjuk a Jézus Krisztus Szupersztár Mária Magdolnáját, a West Side Story Mariáját, de Ulrikát is eljátszotta a Sztárcsinálókban és Grizabellát a Macskákban.
A Nyomorultakban Fantine-ként, az István, a királyban Gizellaként, a Képzelt riport…-ban Eszterként hallhattuk, az utóbbi években pedig a Mamma Mia! főszerepében, a Madách Színház produkciójában Donna Sheridanként adta elő az ABBA legjobb dalait. „Annak idején az István a királlyal a Népstadionban 90 ezer ember előtt játszottam, de az elmúlt években nem voltak ilyen nagyszabású fellépéseim. Azt éreztem, hogy újra itt vagyok. A Mamma Mia! nagyon fontos nekem, mert igazi női darab, női sorsokról. Nő írta, az eredeti előadást nő rendezte, ahogy a filmet is, és a szerepeknél is a férfiak játszanak alá a nőknek, ami nem gyakori” – nyilatkozta.
Mamma Mia! - Kováts Kriszta
Forrás: http://www.madachszinhaz.hu/EN/photogallery_id.php?AlbumId=371
13 saját album és több népszerű sláger
Különleges hangja hamar kinőtte a színházi színpadot, így 1986-ban kiadta első saját lemezét Ringlispíl címmel, amelynek szövegeit férje, Fábri Péter jegyzi. Az albumon több olyan dal is szerepel, amit sokan azóta is kívülről fújnak, köztük a Füttyös Gyuri, A híd felé vagy A Thököly úton. Ezt további 12 lemez követte, többek közt a Suhanó dal (1988), a Névjegy (1991), a Titkosírás (1994), az Elfelejtett istenek (2000), a Kovátsműhely (2005) és az Arany-óra (2008).
Legismertebb dalának főszereplője egy élő városi legenda volt
Talán legnépszerűbb dala, a Füttyös Gyuri sokak fülében ott cseng most is. A szám egyik érdekessége, hogy valós figura ihlette, aki az 1960-as évek közepétől az 1990-es évek elejéig Budapest egyik közismert alakja volt. Füttyös Gyurival főleg a belvárosban lehetett találkozni, kedvenc helye a Nagykörút és a Rákóczi út környéke volt. „Egész nap sietős léptekkel rótta az utcákat, a járókelőktől egy forintot, később bélást (kétforintost) kért, a nőket a mindig nála lévő összetekert sportújsággal fenéken csapkodta. Nevét folyamatos, éles hangú füttyentéseiről kapta” – írja róla a Wikipédia. Állítólag az 1956-os forradalom alatt lett kényszerbeteg, miután egy becsapódó lövedéktől légnyomást kapott. A dal két sorát egyébként a hatalom cenzúrázta, így az „És veri a falat, ahogy őt is verte / Egy ávós vagy egy náci” helyett ez lett a végleges szöveg: „És veri a falat, ahogy őt is verte / Az Isten is meg más is”.
Nádasdy Ádámmal közösen adott ki könyvet
Kováts Krisztát jó barátság fűzi Nádasdy Ádám nyelvész-költő-műfordítóhoz, akivel többször is dolgozott együtt. „Debrecenben eljátszhattam a Hamletben Gertrúdot, ami nagy élmény volt, mert Nádasdy Ádám új fordítását akkor játszottuk először” – mesélte. 2014-ben közös könyvük is megjelent Budapest bámészko címmel: a CD-melléklettel ellátott kiadványban Nádasdy Ádám miniesszéivel, fotókkal és Fábri Péter dalszövegeivel egészültek ki a dalok, illetve a könyv anyagát felölelő közös produkcióban Nádasdy azt is megmutatta, hogyan hangzik előadásában az eredeti Szomorú vasárnap című Seress Rezső-dal.
Rendszeresen rendez – például a Baltazár Színházban
Az énekes-színésznő az ezredfordulótól kezdve rendezőként is tevékenykedik. „Nagyon büszke vagyok ezekre a produkciókra. Noha nagyon kevés pénzből, sokszor lehetetlen körülmények között készültek el, de azt hiszem, ezt a néző sosem látta. Megpróbáltuk fantáziával és ötlettel megoldani, amire nem volt elég pénz” – hangsúlyozta egy interjúban. Büszke rá, hogy olyan színészek mondtak neki elsőre igent, mint Ráckevei Anna vagy Nagy-Kálózy Eszter, és elmondása szerint Járai Mátét, aki most már Jászai Mari-díjas művész, ő fedezte fel.
Közel 10 éve dolgozik együtt a Down-szindrómás és más fogyatékkal élő színészeket foglalkoztató Baltazár Színházzal. „Tíz éve jött az életembe ez a lehetőség, eleinte színészmesterséget tanítottam ott. Elek Dóra tudta, hogy több produkciót rendeztem már, és felkért, hogy csináljak egy előadást Örkény egyperceseiből a színháznak”. Legutóbb decemberben Üstökös címmel rendezte meg Vörös István darabját. „Nagyon sokat kaptam, sokat tanultam a Down-szindrómás emberektől: másban, máshogy többek, mint mi” – vallja.
Kováts Kriszta egy Baltazár-próbán Üsti Pannával
Fotó: Hübner Dorka
Szirtes Edina Mókussal és a Fool Moonnal is együttműködött
Kovátsműhely című klubestjén időről időre megjelentek a magyar könnyűzenei élet legismertebb szereplői, itt fedezte fel magának a hegedűs-énekes-zeneszerző Szirtes Edina Mókust, akivel közel 20 éve dolgoznak együtt. A színházi zenék mellett három nagyobb lélegzetű művet is írt Krisztának: az Arany-balladákat megzenésítő Arany-órát, a Lao Ce verseit újragondoló Tao Te Kinget és az Álomfejtést. Nem véletlen, hogy Kováts Kriszta Önarcképek című nagykoncertjén a Kováts Kriszta Kvintett mellett Szirtes Edina Mókus is színpadra lép április 30-án a Müpában zenekara, a Sz. E. M. Vonósnégyes társaságában. Sőt, a Fool Moon énekegyüttes is ott lesz, akikkel az Arany-óra lemezen is együttműködött, de visszatérő vendége, Farkas Gábriel énekes-képzőművész sem hiányozhat, aki a helyszínen megalkotott és kivetített rajzainak különleges látványával is gazdagítja majd az előadást.
Csembalóművész lányával először lép színpadra április 30-án
Az énekesnő elárulta: a számára legfontosabb dalait felidéző koncerten több szám új hangszerelésben szólal majd meg. A címadó dalt – Önarcképek –, amely egyébként az utolsó, Álomfejtés című albumán található, megtanulta zongorán kísérni, és teljesen egyedül adja majd elő. A koncert egyik különlegessége, hogy Kováts Kriszta ezen az estén lép fel először lányával, a Németországban élő Fábri Flóra csembalóművésszel. „Annyira jó, hogy igazi zenei párbeszédet folytatunk” – fogalmazott. Hozzátette: „Egészen döbbenetes, hogy [Flóra] a Greensleeves című angol népdalban miket improvizál, és minden próbán más lesz a dolog. Úgy gondolom, ez egy izgalmas találkozás lesz”.