Az olvasottság nem publikus.

Müpa Blog

Facebook Instagram

Keresés

Közösségi oldalaink

Facebook Twitter Youtube

Instagram Spotify

Archívum

  • 2023 január (6)
  • 2022 december (6)
  • 2022 november (6)
  • 2022 október (5)
  • 2022 szeptember (8)
  • 2022 augusztus (6)
  • 2022 július (4)
  • 2022 június (9)
  • 2022 május (8)
  • 2022 április (4)
  • 2022 március (5)
  • 2022 február (6)
  • Tovább...

Címkék

2019 (3) AC/DC (2) advent (4) adventi kalendárium (2) ajándék (2) ajándékötlet (2) alireza ghorbani (2) Amszterdam (2) Anoushka Shankar (3) áriaest (2) autósmozi (3) A nibelung gyűrűje (3) Bábel-est (4) balett (6) barokk (2) Bartók Béla (2) Bécsi Filharmonikusok (3) Beethoven (4) bérletek (3) Berlioz (2) BFZ (4) BFZ maraton (2) big band (3) blues (2) Boldoczki Gábor (2) Budafoki Dohnányi Zenekar (3) Budapesti Fesztiválzenekar (7) Budapesti Wagner-napok (6) Cécile McLorin Salvant (3) Chalaban (2) Chopin (2) Cifra Palota (2) cirque danse (2) Concertgebouw (2) Concerto Budapest (2) családfa (2) Csemer Boglárka (2) dalest (2) dalok (2) David Bowie (2) dob (3) Dupla W (2) ECHO (2) Egyesült Királyság (2) Egy dal (2) élmény (3) énekes (6) Európai Hidak (14) Európai Hidak 2022 (3) évad (2) évad művésze (2) fado (3) fesztivál (9) film (8) filmforgatás (2) Fischer Ádám (4) Fischer Iván (3) foglalkoztató (2) fotók (2) Franciaország (3) Funk (2) Garázsband Fesztivál (13) Grammy-díj (3) Gyenyisz Macujev (2) gyerekek (4) gyereknap (2) Győri Balett (4) Hangjáték (2) hangszerek (2) hangverseny (3) Harcsa Veronika (3) Haydn (3) Hey June (13) holland (2) Hollandia (3) Ida Nielsen (2) ingyenes koncert (2) interjú (5) irodalom (6) Izland (2) Jacob Collier (2) Jamison Ross (2) jazz (31) jazzkoncert (2) jazzlegenda (3) Jazzrajongók (2) Jazztavasz (2) Jazz Showcase (6) John Lennon (2) Jónás Vera (2) karácsony (13) Karácsonyfa-ciklus (3) karantén (2) Karc (3) Keith Jarrett (4) kéknyúl (2) képek (2) kisfilm (3) klasszikus (18) klasszikus zene (16) költészet (2) költők (2) komolyzene (18) koncert (34) könnyűzene (14) konyha (2) könyv (3) könyvajánló (2) kortárs tánc (2) kórus (2) közvetítés (4) kultúra (5) Lawrence Brownlee (2) lemez (2) Liszt Ferenc (5) Literárium (4) literárium (2) live stream (2) Maraton (5) Mariza (2) Mendelssohn (3) Mendelssohn-Schumann Maraton (2) Met (3) Metropolitan (2) Metropolitan Opera (4) Miles Davis (2) Monteverdi (2) Mozart (3) mozi (5) müpa (37) Müpa (142) Mupa (3) Müpa+ (3) Müpa2022 23 (2) Müpamozi (4) Müpa Autósmozi (2) Mupa Budapest (4) Müpa Budapest (57) Müpa Home (15) Müpa Home Live (2) művészet (2) nagyzenekar (2) német (2) nemzetközi (4) népzene (5) New Orleans Swing (3) New Orleans Swingfesztivál (2) New York (3) Norah Jones (2) online közvetítés (3) opera (25) orgona (6) ősz (3) pályázat (2) Parno Graszt (2) Paul McCartney (2) Pécsi Balett (2) Piano Day 2019 Budapest (3) playlist (5) podcast (4) Prince (2) Puccini (2) Radiohead (2) Recirquel (5) régizene (7) Requiem (2) Ring (5) Ripoff Raskolnikov (2) Rising Stars (2) Said Tichiti (2) Schumann (3) Solus Amor (2) sorozat (2) Spanyolország (3) spotify (3) Spotify (5) spotify-lista (2) spotify lista (4) stream (2) swing (2) szoprán (2) születésnap (3) tánc (3) tehetségbörze (2) tehetségkutató (2) tenor (2) The Qualitons (2) turné (2) újcirkusz (3) újév (4) újévi hagyományok (2) újévi hangverseny (2) ünnep (3) ünneplés (7) utazás (2) Várdai István (2) Varga Judit (2) Várjon Dénes (2) Verdi (2) vers (2) Víkingur Ólafsson (3) világsztár (4) világzene (22) Wagner (13) Wagner-napok (2) world music (2) Závada Péter (2) zene (24) zenedoboz (2) zenekar (3) zongora (12) zongoraművész (8) zseni (2) Címkefelhő
Villám-Barcelona és Carmen élménybeszámoló

Villám-Barcelona és Carmen élménybeszámoló

›
Villám-Barcelona és Carmen élménybeszámoló

2020/1/13 : mupa Szólj hozzá!

barcelona1_1.JPG

 

Villám-Barcelona és Carmen-élménybeszámoló

A Karc-pályázat nyerteseként, a Müpa jóvoltából egészen Barcelonáig utaztam, hogy megnézzem életem első operáját a Palau de la Música Catalanában.

Barcelona aktív. Politikailag és művészetileg is. Szomszédos ablakokban némán harcolnak egymással a spanyol és katalán zászlók. Pár éve még Carme Solé Vendrell grafikái lógtak az erkélyekről, hogy a háborúkban szenvedő ártatlanokra hívják fel a figyelmet.
A falakon ismeretlen utcaművészek kézjegyei, néha csak egy-egy gyors szignó, máskor flamingókon vágtázó ufók vagy szomorú szerelmesek.

A barcelonaiak utálják a turistákat. Meg tudom érteni, azon viszont újra és újra meglepődöm, hogy a TOURISTS GO HOME feliratok ellenére soha senki nem néz rám csúnyán ebben a városban, ha épp angolul próbálok kommunikálni. Mosolyognak, segítenek, és imádnivalóak.
Szerencsém van. Érkezésem reggelén tűzoltók éves jótékonysági futása miatt a fél város le van zárva, szóval biciklire pattanok, és a futók között szlalomozom Barcelona egyébként legnagyobb és legforgalmasabb útjain.

A gótikus negyedben egymást érik a múzeumok és galériák. A Museo Europeo de Arte Moderno kis sikátora mellett például kétszer sétálok el, mire rájövök, az erős vizeletszagú utcácskában háromemeletes múzeum rejtőzik. A hallban kétméteres, fehér női aktot ölelnek egzotikus növények, lába alatt nénik és bácsik kávéznak. A rozoga lépcsők pedig Pedro del Toro felnőttfilmes állóképes jelenetekre emlékeztető olajfestményeihez visznek, önmagukat ölelgető nők, akik feszülten néznek a festő szemébe, vajon elég szorosan markolják-e saját testrészeiket. Az egyik teremben éppen élő modell után mintáznak. A modell ingerülten szól rá a háromgyerekes édesanyára, aki úgy gondolja illendő más meztelen testét kamerázni. Nem meglepő, a spanyolok még a megszokottnál is intimebb viszonyt ápolnak a mobiljukkal.

Eltekerek a Museo de Historia de Barcelonába is, hogy Barcino romjai fölött sétálgassak. A második legnagyobb és a legjelentősebb mértékben feltárt római kori város falai a talpam alatt, meg furcsa, félgömb alakú kráterek, amikben – szegényes spanyoltudásom szerint – a szerzetesek talán sós halat készíthettek, de lehet, hogy igazából valami teljesen másra voltak jók.

barcelona2.JPG
A Palau de la Músicába egy espresso martini után érkezem – ha valaki Barcelonában járna, igyon egyet az egészségemre valamelyik Alsur Caféban –, nekivágok a fényes, tükrökkel tágított térnek, hogy megtaláljam a jegyem. Ami egyébként öt perc alatt sikerül, de ezalatt legalább nyolc ember segítségével próbáltam kitalálni, kinél is van. Én rontottam el, rossz ajtón mentem be. De legalább rengeteg kedves emberrel beszélgethettem.


A „zenepalota” nézőterén megannyi túlméretezett szentjánosbogár nyeli el tulajdonosa arcát, pedig már rég tart az előadás. Bizet Carmenjét még a régi Nokia 3310-esem monofonikus csengőhangjaként ismertem meg, aztán apukámmal sokat játszottuk cd-n. Nagyon erős élmény végre élőben is hallani. Főleg az emeletről, a nézőtér egyik legjobb helyéről, ahonnan egyszerre látom a színpadot a szereplőkkel és a zenekarral, meg a halványlila fényeket ontó rózsaablakszerű csillárképződményt. Az épület a katalán art nouveau egyik mézeskalácsház gyöngyszeme, tele izgalmas részletekkel, amik elsőre talán kicsit idegennek tűnnek egymás mellett, de pont ez teszi egyedivé és megismételhetetlenné Barcelona zenepalotáját. A rengeteg domborodó apróság egyedül a színházterem akusztikájának nem tesz túl jót, de szerencsére a Xavier Puig által vezényelt zenekarnak ez nem okozott kihívást – a kicsit gyengébb hangú operaénekeseknek már annál inkább.

A cigánylányok vadul flamencóznak, hárman még a szoknyájukat is letáncolják magukról – nem, sajnos nem direkt. A szerelmes-szerény Mikaela telt, finom és az impulzív-deviáns Carmen rekedtes, éles hangjának kontrasztja és a kártyavetéses jelenet lilás fényei viszont tökéletesek. Hirtelen Carmen szeretnék lenni, torreádorokat meg a törvény erőit szédítgetni, és soha haza nem menni Barcelonából.

Másnap búcsúzóul kibiciklizek a tengerpartra. Lerúgom a cipőm, és besétálok a tengerbe. Egy kincskereső bácsi, hátán a nehéz fémdetektorral felém biccent. Jön egy hatalmas hullám, amitől térdig ázik a nadrágom, még a repülőgépen is vizes egy kicsit. Szuvenírként vagy fél kiló katalán homokot viszek haza a zoknimban.

Írta: Gubán Mária, a Müpa 2018/2019-es évadára kiírt Karc kritikaíró pályázatának nyertese

 

 

Facebook Tumblr Tweet Tetszik
0
Szólj hozzá!

Ajánlott bejegyzések:

  • A bel canto amerikai sztárja: Lawrence Brownlee A bel canto amerikai sztárja: Lawrence Brownlee
  • A Schubert-opera, amit csak befejezése után 170 évvel mutattak be A Schubert-opera, amit csak befejezése után 170 évvel mutattak be
  • Operát az egész bolygónak! Operát az egész bolygónak!
  • Egy gyűrű mind felett: a köztünk élő Richard Wagner nyomában Egy gyűrű mind felett: a köztünk élő Richard Wagner nyomában
  • Wagner „árva operája”, amely valóságos forradalmat csinált Wagner „árva operája”, amely valóságos forradalmat csinált

A bejegyzés trackback címe:

https://mupa.blog.hu/api/trackback/id/tr6115406874

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
Dashboard