A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem a színpadról, fotó: Réthey-Prikkel Tamás
Sosem volt még ilyen széles kör számára, és ennyire könnyen elérhető a magaskultúra, mint most, a koronavírus idején. A járvány miatt bezárt koncerttermek és az átmenetileg fellépési lehetőség nélkül maradt művészek gyorsan felismerték a helyzetben rejlő lehetőségeket, és közönségüket az online térbe terelték. Az ingyenes streamekkel világszerte óriási tömeget mozgatnak meg, és olyanokat is a képernyő elé csábítanak, akik számára korábban távolinak tűnt a koncerttermek fegyelmezett világa. Vajon a koronavírus miatti karantén hozza el a magaskultúra népszerűségét egy eddiginél sokkal szélesebb körben? És milyen lehetőségek közül válogathat az, aki a járvány idején sem mondana le a kulturális élményekről?
Egyik nap New York-i, másnap budapesti koncerttermekből hallgathatjuk korunk kiemelkedő művészeinek játékát vagy az operairodalom remekeit – semmi sem lehetetlen manapság, elég csak bekapcsolni a laptopot vagy kezünkbe venni az okostelefont. Az online közvetítések elterjedésével rajtunk áll, a világ melyik koncerttermébe látogatunk el, kinek az előadását kísérjük végig – mindezt a nappalinkban ülve. A közönségnek nagyobb a szabadsága, mint előtte bármikor, nem csoda, hogy örömmel él ezzel a lehetőséggel. A koncerttermek törzslátogatói mellett pedig ez a közösség további tagokkal is bővül, olyanokkal, akik eddig távolinak érezték maguktól az operaházak csillogó világát vagy a koncerttermek koncentrált csendjét.
Pszichológiai oka van a kultúra iránti megnövekedett igénynek
Ennek persze megvan a lelki háttere is. Az embereknek a lelki feltöltődés és a hétköznapokból való kiszakadás mellett most minden eddiginél nagyobb szükségük van az érzésre, hogy az életük a lehetőségekhez képest továbbra is a megszokott mederben halad: hogy nem kell lemondaniuk például olyan rutinokról, mint a koncertlátogatás. A mostanihoz hasonló nehéz időkben ezek a kapaszkodók rengeteget tudnak nyújtani. Emellett ahogy azt Orvos-Tóth Noémi nemrég a Könyvesmagazin.hu-n közzétett beszélgetésben kifejtette: „Az embernek mindig megvolt az a mélyről jövő igénye, hogy a valóságot, illetve annak azt a részét, amire nincs rálátása, megfoghatóvá tegye (...) A kulturális tartalmak keretet, formát, minőséget adnak bizonytalanságunknak, megfogalmazzák mi zajlik bennünk, ezért nagyon is érthető a kultúra iránti megnövekedett igény.”
Közösség születik
Az online közvetítések által pedig nemcsak, hogy többen élvezhetnek egy-egy előadást, mint sok esetben azt az adott koncertterem befogadóképessége lehetővé tenné, de koncert közben olyan interakció is kialakulhat az online térben, amire a koncerttermek fegyelmezett rendje nem biztosít lehetőséget. „A fizikai távolság ellenére sokkal erősebb közösség kovácsolódik” – írja a Guardian újságírója. Ő maga egy cikkben számolt be arról, mit tapasztalt a livestreamek alatti kommentszekcióban, ami elmondása szerint tele volt élénk üzenetváltásokkal, a művészek iránti hála és a tisztelet kifejezéseivel. Nem véletlen, hiszen a karantén idején a társas interakciók jobban felértékelődtek, mint korábban bármikor. A koncerttermek és a művészek pedig ezt az időszakot kihasználva csak tovább bővíthetik közönségüket, illetve megerősíthetik a körülöttük szerveződő közösséget.
A jövő zenéje
Emellett persze kardinális kérdés, hogyan lehet majd a világjárvány elvonulása után visszatérni a normális kerékvágásba. Mennyi idő fog vajon eltelni, mire a közönség félelem nélkül lépi majd át a koncerttermek küszöbét, és milyen gazdasági hozadékai lesznek a mostani helyzetnek? Jelenleg csak találgatni tudunk. Egy biztos, ha a járvány elhúzódik, egy idő után a zenekarok és a művészek megélhetése, illetve a koncerttermek fennmaradása érdekében elképzelhető lesz, hogy a most ingyenesen a közönség rendelkezésére bocsátott tartalmak fizetőssé válnak. De ez még a jövő zenéje. Addig is lássuk, jelenleg milyen ingyenes lehetőségek közül szemezgethet az, aki a hazai és külföldi koncerttermek műsorából válogatna.
Műfajokon átívelő Müpa-élmény otthon is
A régió egyik legismertebb kulturális intézménye az elsők között tette mindenki számára regisztráció nélkül elérhetővé archívumát, és benne több mint 100 koncert, előadás és irodalmi est HD-minőségű felvételét, március 30-tól pedig koncertközvetítésekkel, az elmúlt évek legemlékezetesebb előadásaival örvendezteti meg közönségét. A Müpa Home közvetítéssorozat során az elkövetkezendő hetekben a jól ismert időpontokban – műfajtól függően 19:00-kor, 19:30-kor vagy 20:00-kor – megnyitják a Müpa virtuális hangversenytermét és előadótereit, és az elmúlt évek egy-egy felejthetetlen előadását honlapjukon, Facebook-oldalukon és YouTube-csatornájukon közvetítik.
Részlet a Müpa belső tereiből, fotó: Posztós János
Sőt, az Európai Hangversenytermek Szervezetének (ECHO) tagjaként, a nemzetközi összefogásnak köszönhetően a Facebook-oldalukon Európa egy-egy jelentős koncerttermébe is elrepítik a látogatókat Lisszabontól Hamburgon át Londonig. A Guardian újságírója által megfogalmazott intenzív online közösségi élmény persze a Müpa Facebook-oldalán is nagyszerűen megtapasztalható. "Az első program, amikor el tudok feledkezni mindenről!!!!!" - írja az egyik néző. "Varázslatos élmény!" - írja egy másik látogató, közben többen kommentben egyeztetik, hogy ki milyen borral ül el a kanapé elé, és mi lesz a következő koncert, amit együtt néznek majd. Persze a közönség humora is a helyén: "Néztem, mik ezek az izzó szempárok a közönség soraiban - most jöttem rá, hogy a fejtetőre tolt napszemüvegek... :-)" - írja valaki a Bobby McFerrin koncert közben, amit több mint 60.000-en követtek online. "Azért jó hallani egy kis köhögést a háttérben, anélkül lássuk be nem lenne az igazi:)" - fűzi hozzá valaki "nevetve" a világhírű Gyenyisz Macujev koncertje alatt. "Egyre többen csatlakoznak a közvetítéseinkhez a világ minden pontjáról, és a képernyők előtt ülő nézőkből egy kíváncsi, aktív virtuális közösség alakul ki: az emberek megosztják a benyomásaikat, véleményüket, beszélgetnek egymással. Elmondhatatlanul fontos ezekben a rendkívüli hetekben ez az összefogás, az összekapcsolódás és az egymásra figyelés" - mondja a közvetítések sikeréről Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója.
Ahol a Facebook-közösség állítja össze a műsort
Már több mint százezer tagot számlál a Müpa stúdiójának komolyzenei szerkesztője, Novotny Anna és Varga Judit zeneszerző Élő közvetítések koronavírus idején Facebook-csoportja, amelyben naponta több ízben ajánlanak izgalmas kulturális csemegéket a színházi előadástól a könnyűzenei koncerten át az operáig. „Azt gondolom, hogy ebben az időszakban, akinek lehetősége és tudása/tehetsége, de legfőképpen: indíttatása és ideje van rá, valahogy próbáljon segíteni, elviselhetővé tenni ezeket a nehéz napokat mások számára (is). Van, aki mesét olvas fel, van aki otthon dj-zik, vannak társulatok, intézmények, akik nyilvánossá teszik a régi felvételeiket, és ez csak néhány a számtalan pozitív példa közül. Mi Varga Judittal a szabadidőnk nagy részét arra áldozzuk, hogy egy pár hét alatt 100 000 főre nőtt csoportot moderáljunk és segítsünk az otthon ragadtak kulturális éhségét csillapítani” – írja Novotny Anna a Facebook-oldalán.
Csütörtök esték a New York-i Filharmonikusokkal
Napjaink egyik leghíresebb zenekara, a fennállásának százhetvennyolcadik évfordulóját ünneplő New York-i Filharmonikusok világhírű együttese több területen is csúcstartó: 2010-ben adta tizenötezredik hangversenyét - ennyi koncerttel egyetlen másik zenekar sem dicsekedhet. Most pedig bárki részese lehet az általuk nyújtott koncertélménynek. Ahogy arról a The New York Times is örömmel beszámolt: a New York-i Filharmonikusok ingyenesen elérhetővé tették az archívumukat, csütörtök esténként pedig a Facebook-oldalukon közvetítenek régebbi, nagysikerű koncertjeikből.
Pizsamában az operában
Annak ellenére, hogy az operarajongók egyik Mekkája, a New York-i Metropolitan Opera is bezárta kapuit, a közönsége nem marad előadás nélkül. Az elmúlt 14 év előadásaiból a Met honlapján esténként egy felvételt tesznek ingyenesen közzé, ami 23 órán keresztül érhető el. A kezdeményezésről még a The New York Times is beszámolt, nem csoda, hiszen mi lenne nagyobb szenzáció egy zenerajongónak vagy akár kíváncsi érdeklődőnek, mint minden estét a Metben tölteni?