Kevés fesztivál mondhatja el magáról, hogy a nagy múltú Bayreuthi Ünnepi Játékokhoz hasonlítják. A 2006 óta töretlenül népszerű, világsztárokat felvonultató Budapesti Wagner-napok idén újabb jelentős mérföldkövéhez érkezik: első alkalommal lesz ugyanis mindenki számára ingyenesen elérhető online egy teljes fesztiválnyi felvétel az eseménysorozat gazdag archívumából. Az 2020-as Budapesti Wagner-napokat a Müpa tehát – a résztvevők biztonságának érdekében – rendhagyó módon nézői otthonában „rendezi meg”, így a rajongók június 18. és 27. között a digitális térben élhetik újra A nibelung gyűrűje négy előadását, A nürnbergi mesterdalnokok 2013-as premierjét, A bolygó hollandi 2015-ös bemutatóját és a Tannhäusert 2018-ból.
A 2020-as online Budapesti Wagner-napok részletes programjai IDE kattintva érhetők el. És hogy a programokon túl miért érdemes az virtuális fesztivált választani? Kedvcsinálóul összegyűjtöttük az eseménysorozat eddigi legizgalmasabb történeteit, adatokat és pillanatokat a múltból – hiszen akad belőlük bőven!
Már a Müpa építésekor megvolt az ötlet
A 2006-ban indult Budapesti Wagner-napok mostanra nem véletlenül érdemelte ki a „Duna-parti Bayreuth” becenevet – utalva a világ legismertebb Wagner-fesztiváljára, a Bayreuthi Ünnepi Játékokra. A New York Times kritikusa így méltatta az eseménysorozatot: „Ha elege van már abból, hogy milyen nehéz jegyet szerezni a Bayreuthi Ünnepi Játékokra, akkor más módon is közel kerülhet Wagner munkásságához. (…) Ha fesztiválhangulatra vágyik, inkább tegyen próbát a Budapesti Wagner-napokkal!” A fesztivál mind a közönség, mind a szakma részéről rendkívül pozitív fogadtatásra talált a világklasszis énekesek és izgalmas rendezések találkozásának – és persze Wagner elementáris erejű zenéjének – köszönhetően.
A fesztivál alapítója, karmestere és művészeti vezetője, Fischer Ádám így mesélt a kezdetekről a WMN-nek: „Ott voltam, amikor a Müpa épült, és közösen fantáziálgattunk az építésszel, Zoboki Gáborral, hogy mi mindent lehetne itt másképp csinálni. Hittem abban, hogy Wagnert másképp lehet a Müpában játszani, egy alternatívát tudunk nyújtani az egész világ Wagner-stílusa számára. Hogy ennek mekkora sikere lesz, azt nem tudtam, de persze nagyon boldog vagyok, hogy sikerült”. Az alábbi videóban művészek, alkotók és látogatók mesélnek a Wagner-napok élményéről:
Ezért kezdődött a Parsifallal a sikersorozat
A közel 14 éve indult fesztivál története két elsöprő sikerű Parsifal-előadással kezdődött. Ahogy arról Fischer Ádám beszámolt, a Müpa kiváló akusztikáját és kivételes színpadi adottságait figyelembe véve tervezéskor az opera első felvonásának végét látták maguk előtt. Wagner ugyanis egy nagyon speciális hangképet képzelt el, és azt írja elő, hogy a kórusnak három szinten kell énekelnie, lent, középen és fent. „A világ operaházaiban ezt nem igazán lehet megvalósítani. (…) Ezért is indítottunk ezzel – mert ezt máshol nem lehet így”. Hozzátette: később a többi Wagner-darabban is felfedeztek olyan részeket, „amelyeket sehol a világon máshol nem lehet úgy beállítani, mint a Müpában”.
Fischer Ádám – Fotó: Csibi Szilvia
Az előadások kezdetét fanfár jelzi
Aki járt már Bayreuthban, az tudja, hogy a Wagner-előadások kezdetét mindig fanfár jelzi. Ezt a különleges szokást a Budapesti Wagner-napok is átvette, így idézve meg a nagy elődöt és teremtve saját hagyományt. Az erről készült videók ilyenkor elözönlik a Facebookot és az Instagramot, amire 2016-ban plusz egy apropó is okot adott. A Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának rezesei ugyanis az egyik fanfár alkalmával azzal ünnepelték a magyar fociválogatott Izland ellen elért döntetlen eredményét, hogy az arcukra festették a magyar zászló színeit, sőt az operafesztivál fináléjának főpróbáján – Király Gábor világhírű mackóalsóját idézve – szürke melegítőnadrágban játszották el a fanfárt (néhány órával a Portugália elleni meccs előtt).
James Rutherford elragadtatva nyilatkozott a fesztiválról
James Rutherford 2006 óta a Budapesti Wagner-napok visszajáró vendége. Hans Sachsként is többször hallhattuk, de többek közt A bolygó hollandiban vagy A Rajna kincsében is emlékezeteset alakított. A világ egyik legfontosabb komolyzenei magazinjának, a Bachtracknek lelkesen mesélte, mennyire jól érzi magát minden alkalommal Budapesten, ahol az énekesek kiemelten körültekintő bánásmódban részesülnek. Elmondta: „A Bartók Béla Hangversenyteremnek fantasztikus az akusztikája, mintha csak Wagner operáinak előadására tervezték volna”.
Többszörös díjnyertes arculat, amely Wagner vezérmotívumai alapján készült
A nemzetközi rangú fesztivál nem csak a színpadi teljesítmények tekintetében hívta fel magára a figyelmet. A 2018/19-es évadban igazán egyedi, 21. századi arculatot kapott, amelynek vizuális elemei egy speciális hangképelemző szoftver segítségével, Wagner vezérmotívumai alapján születtek meg. A különleges koncepció és megvalósítás nem maradt visszhang nélkül: számtalan reklámszakmai díjjal ismerték el. Az izgalmas kulisszatitkokról az alábbi videóból lehet többet megtudni.
Formabontó szabadtéri installáció és Wagner-sör
A Müpa évről évre újabb meglepetésekkel igyekszik még emlékezetesebbé tenni a Budapesti Wagner-napokat. Ilyen volt 2019-ben a MOME (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem) és a Müpa stratégiai együttműködésének részeként megvalósult különleges Wagner-installáció, amely Dublecz Dániel tervezőgrafika-szakos hallgató elképzelései alapján készült, és amelyben megjelent a fesztivál új arculatának egy-egy eleme is. A Müpa minden érzékre szeretne hatni, ezért a látogatók tavaly először a Ring karakterei által ihletett, egyedi ízvilágú kézműves sörkülönlegességeket kóstolhattak. Reméljük, mihamarabb újra együtt kortyolhatjuk a KARL Mikro Sörfőzdével együttműködésben megálmodott, limitált szériás, egyedi címkével ellátott italokat!
Érdekes számok, amelyek magukért beszélnek
Korábban a Müpa csak hűségprogramja tagjaival osztotta meg az olyan kulisszatitkokat, mint a Wagner-napok rekordszámai. Az előadásokhoz kapcsolódóan 200 szerződés készült (több nyelven), és legalább 10 ezer e-mail közvetítette a tudnivalókat a menedzserek és a közreműködők között. Sokat elárul a Ring-tetralógia monumentalitásáról, hogy a mű úgynevezett zongorakíséretes rendezői példányának súlya 12,5 kg, míg a partitúrájáé 38 kg. A Müpa Facebook- és Instagram-oldalán Müpa Tények címmel, animációs videók formájában ábrázoltuk a legizgalmasabb számokat, amelyekből többek közt az is kiderült, hány csibe nyom annyit, mint a Ring-partitúra (eláruljuk: 1085).
A látogatók is kitesznek magukért: varázslatos ruhaköltemények
A jó hír, hogy idén a Wagner-napokat a világ minden tájáról követhetik majd, leghűségesebb nézőink. Tudjuk, hogy sokan közülük sosem hagynák ki a fesztivált, és bár a Müpában nincs megkötés arra nézve, hogy mit kell viselni egy-egy operaelőadáson, sokan mégis gondosan kitalált ruhakölteményekkel készülnek az eseményre. Közülük kétségtelenül kiemelkedik a nyugdíjas amerikai házaspár, Dick és Cathy Soderquist, akik minden alkalommal képesek meglepetést szerezni. New Yorktól Szentpétervárig bárhova elutaznak egy-egy jó előadásért, és látványosan elegáns szettjeiket gyakran nemcsak egymáshoz, hanem az adott produkció tematikájához is igazítják. Alig várjuk, hogy ismét azt figyelhessük, milyen öltözékekkel rukkolnak elő! Addig is: aki úgy érzi, bátran öltözzön az alkalomhoz illően otthon is, a legjobb szetteket pedig szívesen viszont látnánk a közösségi médiában!
Dick és Cathy Soderquist a Wagner-napokon – fotó: Posztós János
Itt és itt mutatunk még néhány – a fesztiválhoz és Wagnerhez kapcsolódó – érdekességet!