Hány kamerával dolgozik a Müpa Stúdió stábja, milyen trükkökkel érik el, hogy az üres nézőtérnek játszó zenekar jól érezze magát a színpadon, és milyen előnyei vannak filmes szempontból az autósmozi formátumnak? Többek közt ez is kiderül cikkünkből, amelyben a stúdió kreatív vezetője, Kovács-Ender Krisztián rendező árul el kulisszatitkokat.
Egyeztetés a Péterfy Bori & Love Band koncertje előtt (Fotó: H. Szabó Gábor)
Július 1. és 25. között a Müpa egy nosztalgikus, mégis rendhagyó formátum keretei között invitálja vissza a zenészeket és a nézőket a Komor Marcell utcába. Bár a Müpa Autósmozi megszületésében nagyban közrejátszott a járványhelyzet, a visszajelzések alapján mostanra világossá vált, hogy az új dimenzióba helyezett koncertélmény ezen túlmutatva is működik. Szerdától szombatig a legkülönbözőbb műfajok előadói követik egymást a Fesztivál Színház színpadán, miközben a rajongók és zenekedvelők az épület melletti parkolóban, autójuk kényelmében, hatalmas kivetítőn figyelhetik élőben a koncerteket. Persze ez a terep mind a zenekarok, mind a látogatók számára szokatlan.
Új kihívás, más élmény
„Új kihívást jelentett, hogy a nézőtéren most nem ül senki, ez pedig diszkomfortérzést kelt a zenekarban. Később kiderült, hogy ez a fajta közvetítés nekünk, a stábnak is nagyon furcsa: lemegy egy szám, és a végén csönd van” – mesélte Kovács-Ender Krisztián rendező, a Müpa Stúdió kreatív vezetője.
Kovács-Ender Krisztián (Fotó: Csibi Szilvia)
Érthető módon az üres székek látványa nem hat túl inspirálóan a zenészekre, ezért a stáb úgy világítja meg a nézőteret, hogy az ülések lehetőleg sötétben legyenek. „Tehát amikor a zenekar a nézőtér irányába néz, nem látja az üres sorokat, csak az általunk megalkotott fényenteriőrt”. Az üres tér kitöltésére szolgáló kreatív világítás többek között 70 darab fix parázslámpából, illetve robotlámpákból áll. „Hazert (a füstgéphez hasonló szerkezet, csak vízpárával működik, és finomabb, áttetszőbb eredményt biztosít – a szerk.) most nemcsak a színpadon használunk, hanem a nézőtéren is. Ezzel még sejtelmesebbé tudjuk tenni a látványt”.
Fotó: Kotschy Gábor / Müpa
Mivel ez a helyzet teljesen új a zenekarok számára, elmondása szerint sokkal hangsúlyosabbá vált az előzetes egyeztetés. „A könnyűzenei előadóknál arra kellett például külön felhívni a figyelmet, hogy ugyanúgy kommunikálhatnak a közönséggel, csak most kamerán keresztül” – tette hozzá. Sőt, a zenekarok az előcsarnok levilágított részén indítják az estét, ami szinte az egész parkolóból látható. Amikor elkezdődik az előadás, majdnem a teljes épület sötétbe borul, és a nézők csak azt a kis levilágított részt látják – ez az első kép az élő adásmenetben. „Péterfy Boriéknál zseniálisan működött, hogy álltak az ablakban, integettek, a közönség pedig dudált, villogott. Nagyon sokat számított a zenekarnak, hogy láthatta a telt házas parkolót, és így indult el az üres Fesztivál Színházba” – érzékeltette az első pillanatok izgalmát a rendező.
Fotó: Nagy Attila / Müpa
Fotó: Pályi Zsófia / Müpa
Testközelben a kedvenc zenekarod: az autósmozi előnyei filmes szempontból
Ahogy azt a Müpa Autósmozi eddigi vetítései is mutatják, valóban új dimenzióba került a koncertélmény, aminek számos előnye van. Nézőként autónk kényelmes ülésén, akár étellel-itallal felszerelkezve élvezhetjük a nem mindennapi hangulatú előadásokat, de filmes szempontból is egészen más lehetőségeket kínál. Kovács Krisztián kiemelte: „Itt tudunk olyan képeket, plánokat, snitteket készíteni, amiket normál esetben nem, vagy csak nagy kompromisszumok árán, az élő show-t zavarva tudnánk”. Hiszen a színpadon vagy a nézőtér fölött mozgó kamera egy hagyományos, házon belüli produkciónál rontana az összképen, itt azonban még közelebb hozza a közönséghez kedvencét, akinek szinte minden rezdülését láthatjuk a kivetítőn. Ráadásul egyszerre 10 kamerával dolgozik a stáb.
Fotó: Posztós János / Müpa
„Péterfy Boriék koncertjén több olyan szám is volt, ahol Bori végig a kamerába nézve járta körbe a színpadot. Neki ez nem volt idegen, hiszen színésznő. Ezt nem tudod megcsinálni, amikor tele van a nézőtér, itt viszont tökéletesen működött, és nagyon intimmé tette a dalt: egész idő alatt neked, a nézőnek énekelt”. A komolyzenei koncerteknél, ha több közreműködő van, a kameráknak köszönhetően a kulisszák mögött várakozó énekest vagy éppen az ügyelőt is láthatjuk, amit egy hagyományos felvételen általában nem szoktak mutatni. A kreatív vezető elárulta: nézői részről sok olyan visszajelzés érkezett, hogy olyanok, akik egyébként nem keresik a mozgóképes zenei tartalmakat, itt csodálkoztak rá, hogy ez így, ebben a formában is milyen libabőrözős élmény.
Ezek a következő napok legizgalmasabb koncertjei
„Ahhoz, hogy ez így működjön, szükség van a Müpa profi csapatára, akik szinte az intézmény megnyitása óta ezt csinálják, és már-már félszavakból is értik egymást. Az is fontos, hogy bár a közönség most mozgóképen keresztül látja a koncertet, ebben az esetben is komoly összmunkáról van szó, ami a Müpa teljes apparátusát érinti a jogtól kezdve a produkción át a szcenikáig” – világított rá Kovács-Ender Krisztián. Kiemelte: ha az előadó jól érzi magát, az élő felvétel is sokkal jobb lesz. „Péterfy Boriékkal ez egy nagyon jó együttállás volt, de fontos hangsúlyozni, hogy még csak a második hétnél tartunk. Sokféle műfaj követi egymást, nagyon izgalmas lesz, ami még előttünk van” – mondta.
Csorba Lóránt, a Lóci játszik zenekar frontembere a Müpa Autósmozi sajtótájékoztatóján (Fotó: Posztós János)
Ezt pedig mi sem bizonyítja jobban, mint a következő hét koncertjei. Július 15-én Figaro itt, Figaro ott… címmel Mozart és Rossini egy-egy népszerű operájából, a Figaro házasságából, illetve A sevillai borbélyból hallhatunk részleteket a Magyar Állami Operaház Zenekara és olyan kiváló énekesek előadásában, mint Baráth Emőke, Fodor Beatrix, Bretz Gábor vagy Haja Zsolt. Július 17-én, pénteken a jazzrajongókat várja a Müpa autós koncertmozija: a 30 éves Magyar Jazz Szövetséget a kifejezetten erre az alkalomra összeálló Hungarian All Star Big Band köszönti, amely a hazai jazzélet legnagyobb neveit vonultatja fel. Felsorolni is nehéz, kik lépnek színpadra ezen az estén: többek közt Berki Tamás, Charlie, László Attila, Lattmann Béla, Berkes Balázs, Borbély Mihály, Ávéd János és Fekete-Kovács Kornél erősíti a csapatot. A világhírű csellóművész, Várdai István is számtalan zseniális muzsikussal osztozik a színpadon július 22-i kamaraestjén: többek közt Kristóf Réka szoprán, Kállai Ernő hegedűművész, Szomor-Mekis Janka brácsaművész és Fejérvári Zoltán zongoraművész csatlakozik hozzá.
Fotó: Pályi Zsófia / Müpa
Ugyancsak különleges találkozásnak lehetünk tanúi a Lóci játszik „folk special” névre hallgató július 18-ai estjén, ahol a Csík Zenekar muzsikusaival karöltve mutatják meg a dalaikban rejlő népzenei elemeket. „Az év legizgalmasabb kihívása lesz egy parkolónyi autót megtáncoltatni, alig várom, hogy az irányjelzők villogása kövesse a banda csípőmozgását!” – fogalmazott Csorba Lóránt zenekarvezető. A pszichedelikus-experimentális funk-rockot új szintre emelő The Qualitons egyik Facebook-posztja szerint a zenekar gitárosa, Szőke Barna is hasonlóan izgatottan nyilatkozott július 24-i autósmozikoncertjükről, ahol egzotikus hangszerekkel kiegészülve hívnak orientális utazásra: „Ez mindenhogyan fura lesz, már várom”. Végül, de nem utolsósorban július 25-én a Barabás Lőrinc Quartet varázsol a Fesztivál Színházban. A koncertjük címében olvasható titokzatos „+2” pedig nem másra utal, mint hogy az eddig megjelent két lemez anyagán túl meglepetésekre is számíthatunk, és szokatlan módon két vendéggel, Grencsó István szaxofonossal és a tehetséges fiatal énekesnővel, Kiss Flórával egészülnek ki erre az estére.
Szerző: Kelemen Éva