A tánc a zene mellett az egyik olyan kommunikációs forma, amelyet nem korlátoz sem országhatár, sem nyelvtudás. Amikor a táncosok a színpadra lépnek, érkezzenek a világ bármely pontjáról, egy nyelvet beszélnek a közönséggel. Az elmúlt tizenhat év során számos ország társulatát köszönthettük a Müpában, ezekből idézünk fel most néhányat.
A Dance Theatre of Harlem táncosai le sem tagadhatták volna, mennyire élvezték a fellépést
Fotó: Pályi Zsófia
A feltörekvő ifjúság Hollandiából – Nederlands Dans Theater 2
A Nederlands Dans Theater a világ vezető kortárstánc-együttese, amelynek repertoárjába 1959-es alapítása óta hatszáznál is több produkció került már be. Szinte nincs olyan koreográfus, aki ne fordult volna meg a holland társulatnál: Jiří Kylián, Hans van Manen, Johan Inger, Alexander Ekman, Sharon Eyal és Gai Behar csak pár név közülük.
Az együttes 1978-ban eredetileg De Springplank, azaz Ugródeszka névre keresztelt tagozata azzal a céllal jött létre, hogy a fiatal tehetségeket összegyűjtve kineveljék az NDT soron következő generációját. A mára már csak NDT2-ként ismert csapat saját repertoárral büszkélkedhet, és a „nagyokhoz” hasonlóan járják a világot, felkészülve a professzionális táncoslétre. 2015-ös európai turnéjukat Budapesten indították, ahol négy koreográfiából összeállított estjükkel varázsolták el a Fesztivál Színház közönségét.
Az NDT2 négy koreográfiából álló előadással érkezett a Fesztivál Színházba
Fotó: Kotshcy Gábor
Az orosz hagyományok megújítói – Mihajlovszkij Balett
Ha balett, akkor szinte kivétel nélkül mindenki Oroszországra asszociál először, hiszen Moszkva és Szentpétervár a legnevesebb balett-társulatok otthona. Utóbbi városból érkezett 2016-ban Budapestre a több mint nyolcvanesztendős múltra visszatekintő Mihajlovszkij Balett is. A tradicionális orosz tánckultúrát és az innovatív szemléletű mozgásművészetet ötvöző együttes három részből álló előadását az együttes művészeti vezetője és rezidens koreográfusa, az NDT egykori táncosa és későbbi koreográfusa, Nacho Duato álmodta meg.
A Mihajlovszkij Balett háromrészes előadását az egykori NDT táncos, Nacho Duato koreografálta.
Fotó: Hrotkó Bálint
Kína szupersztár táncosnője – Wang Yabin és a Yabin Studio
Felejthetetlen élménnyel távoztak azok, akik részesei lehettek a Yabin Studio 2016-os The Moon Opera című előadásának. A kínai író, Bi Feiyu azonos című regényének színpadi adaptációja egy operaénekesnő tragikus sorsát meséli el. A táncos-koreográfus Wang Yabin a kínai táncművészet kiemelkedő tehetsége, aki tökéletes harmóniában olvasztja egybe a modern és a tradicionális tánc elemeit. Érzelmek széles skáláját jelenítette meg a színpadon: szerelem, féltékenység, tehetség és elutasítottság kettősége egyaránt jelen volt mozdulataiban.
Wang Yabin és társulata csodálatos előadását 2016-ban láthatták a nézők
Fotó: Pályi Zsófia
A kulturális stigmákat eltörlők – Dance Theatre of Harlem
2017-es európai turnéja során Magyarországon a Müpában lépett fel először a 20. század úttörőjének számító Dance Theatre of Harlem, amely kisebb-nagyobb megszakításokkal idestova fél évszázada képviseli az egyediséget és a sokszínűséget. 1956-ban Arthur Mitchell balett-történelmet írt, amikor mindössze 22 évesen, első afroamerikai táncosként a New York City Ballet vezető táncosa lett. 13 évvel később, 1969-ben újabb fejezetet nyitott a tánctörténelemben, amikor megalapította a világ első „fekete” balettiskoláját és -társulatát.
A Dance Theatre of Harlem táncosai energiájukkal szinte felrobbantották a Fesztivál Színház színpadát.
Fotó: Pályi Zsófia, Kotschy Gábor
Az együttes ars poeticája azóta sem változott – utat mutatni és lehetőséget adni egy kihívásokkal küzdő társadalmi rétegnek, hogy az ott megszerzett készségeket ne csak a tánc világában, de az életben is tudják hasznosítani. A Fesztivál Színházban két este során nyolc különböző műben mutatták meg, hogy a táncban sem számít a bőrszín.
Alison Stroming, a Dance Theatre of Harlem balerinája végigvideózta a társulat európai turnéját, amelyből a budapesti fellépés sem maradhatott ki!
A vertikális tánc úttörői – Bandaloop
A tánc egy igencsak extrém formáját választotta az oaklandi Bandaloop, akik a színpad helyett felhőkarcolók tükörsima üvegfelületein, múzeumok falán, hatalmas hídpilléreken és 700 méter magas sziklákról elrugaszkodva a Yosemite Nemzeti Parkban táncolnak. 2017-ben már bevették a magyar fővárost, 2019-ben azonban egy tőlük szokatlan produkcióval tértek vissza Budapestre.
A Bandaloop félelmet nem ismerő akrobata-táncosai a Fesztivál Színház mellett a Müpa homlokzatát is körbetáncolták
Fotó: Hrotkó Bálint, Posztós János
A legendás orosz zeneszerző, Prokofjev unokájával közösen létrehozott előadásban a főszereplő kötél nemcsak fizikai, de metaforikus értelemben is a kapcsolatok, az összetartozás, a szakítás, a megfékezés és a felszabadítás megjelenítője. Persze nem bújtak ki teljesen a bőrükből, és mielőtt a Fesztivál Színház szó szerint minden felületét körbetáncolták, a Müpa külső homlokzatán függve ejtették ámulatba a tavaszi hideg ellenére is több száz fős tömeget, amely szájtátva bámulta a falon pillekönnyen libbenő táncosokat.