Minden egy tucatnyi fiatal táncossal és egy álommal indult. Egy álommal, hogy a diploma után is tovább táncolhassanak, együtt. Nem számított hogyan, nem számított, hol, csak együtt maradhassanak. Negyven évvel később az ország egyik vezető balett-társulataként is mernek nagyot álmodni: egy nem mindennapi jubileumi év után új igazgatóval és új célokkal, de változatlan hévvel és hittel vágnak neki az új évadnak, hogy újra elvarázsolják a közönséget, ahogyan tették az elmúlt negyven évben is.
A 2021/22-es évad együttese, a Győri Balett
Fotó: Pályi Zsófia
Egy álom születése - egy társulat születése
A Győri Balett immáron négy évtizede a hazai táncélet meghatározó szereplője. Nemcsak a magyar táncművészeti életben, de Győr város kultúrtörténetében is mérföldkőnek számított, amikor 1979-ben a Magyar Állami Balettintézet végzős osztálya Markó Iván Tűzmadár-alakításától fűtve úgy döntött: társulatot alapítanak. „Annyira hittünk ebben az őrületben, hogy a falon is átmentünk volna” – nyilatkozta tavaly a Fideliónak Kiss János, a társulat alapítója és későbbi igazgatója. – „Nemsokára újabb akadályokba botlottunk, amikor az akkori miniszter kérésére a Táncművészek Szövetsége azt a szakvéleményt adta ki, hogy Győr egy iparváros, Győrnek nincsenek tánchagyományai, nem tartják támogatásra méltónak az elképzelést. De addigra már mindenkit meg tudtunk győzni a tervünkről, a győri döntéshozók is nagyon szerették volna, ha létrejön ez a társulat, így végül november másodikán, halottak napján megszülettünk.” A társulat az azóta sem retten meg a kihívásoktól: újra és újra képesek megújulni, évről-évre emelni a művészi mércét és egyre szélesebb horizontot tárni a közönség elé.
A Kisfaludy Színház előtt Markó Iván és az újonnan alakult Győri Balett, köztük a későbbi igazgatóval, Kiss Jánossal (jobbról a negyedik)
Fotó: Urbán Tamás, forrás: Fortepan
Egy új korszak kezdete – indul a Velekei-éra
Minden társulat életében fordulópont, ha az együttes meghatározó alakja távozik. Így amikor 2020 nyarán Kiss János 29 év után átadtad a stafétát egykori táncosának, az addig művészeti vezetőként tevékenykedő Velekei Lászlónak, a Győri Balett életében is új fejezet nyílt. A váltás egyébként nem volt drámai, hiszen Kiss már korábban elhatározta, megbízatása lejártakor nem adja be újra pályázatát, hogy így Velekeit támogassa. „Mi egy család vagyunk, csak már nem én leszek a családfő" - nyilatkozta, hozzátéve, hogy eddig is az élete volt a Győri Balett és ez nem fog megváltozni. Velekei ars poeticája a tradíciót és az innovációt helyezi középpontba: úgy megújulni, hogy közben az elmúlt generációk értékeit nemcsak megőrzik, de méltóképp tisztelegnek is előttük.
A 2020/21-es évadban a Győri Balett kapta a kitüntető Évad Együttese címet, ám a járványhelyzet miatt a tervezett bemutatók elmaradtak
Fotó: Posztós János, Müpa
Újra az Évad Együttese
A Müpa 2012 óta minden évben egy muzsikust és egy együttest választ az adott évad művészének és az évad együttesének, akik a szezon során kiemelkedő figyelmet kapnak az intézmény programjában. Idén azonban rendhagyó módon, akárcsak a 2020/21-es évadban, a Győri Balett kapta ezt a kitüntető címet, hogy a pandémia sújtotta évben kényszerűségből elmaradt produkcióit végre a nagyközönség előtt is bemutathassa a legendás balettegyüttes. „Hogy ősztől mi leszünk az évad együttese a Müpában, a lehető legkomolyabb visszajelzés a munkánk minőségét illetően” – mondta Velekei László még tavaly márciusban a Müpa sajtótájékoztatója után.
A 2021/22-es évadban az együttes többszörösen is kárpótolja a közönséget, hiszen a GisL mellett két vadonatúj bemutatóval is érkeznek.
Fotó: Posztós János, Müpa
Képernyőről a színpadra – végre élőben is látható lesz a Bartók Tavaszt felrobbantó táncelőadás
Bár a GisL-t a Bartók Tavaszon a közönség már láthatta, az online premier után ezúttal nézők előtt is megelevenedik a romantikus balettirodalom egyik legismertebb története. A Lajkó Félix boszorkányos zenéjére készült dinamikus koreográfia májusban szinte felrobbantotta a képernyőket, így élőben még nagyobb katarzisra számíthatnak a nézők. Akinek pedig az előadást dicsérő kritikák nem lennének elég meggyőzőek, azoknak mindenképp ajánljuk a fesztivál Így készült… című videósorozatát, amelyben a próbateremtől a színpadig kísérhetjük végig a darab alakulását a koreográfus és a főszereplők tolmácsolásában.
Bartók és Stravinsky, a páratlan páros
Az októberi bemutatón rögtön a 20. század két nagyágyúja, Bartók és Stravinsky ad majd egymásnak randevút a balettszőnyegen. A párosítás már önmagában is izgalmas, hiszen mindkét zenész a kor meghatározó és rebellis figurájának számított, akik muzsikájukkal szinte lázba hozták a koncerttermeket. A csodálatos mandarin nem először kerül a Győri Balett programjára, hiszen 1981-ben az akkori igazgató, Markó Iván rendezésében állította színpadra az együttes, a főszerepben a leköszönt Kiss Jánossal. Velekei elárulta, Markóval ellentétben ő nem tér el annyira Lengyel Menyhért történetétől, ám, ahogy a cím is sugallja, a hangsúly ezúttal a női főszereplőre, Mimire helyeződik át. Az est másik kulcsfigurája a társulat új művészeti igazgatója, a Seregi- és Harangozó-díjas Lukács András lesz, aki a 2017-ben Bécsben már nagy sikerrel bemutatott Movements to Stravinsky című koreográfiáját újította fel. Az orosz zeneszerző válogatott műveire készült letisztult, a klasszikus és a kortárs balett elemeit egyaránt magasba emelő produkció tökéletes kiegészítése Velekei darabjának.
Lukács András 2017-ben, a Bécsi Nemzeti Balett számára készített Movements to Stravinksy koreográfiája a mozdulatokra koncentrál
Érzelmek a színpadon és a zenében
Az évad másik bemutatójánál Velekei az ezredforduló utáni magyar könnyűzene talán legsikeresebb párosa, a Jamie Winchester és Hrutka Róbert alkotta duó fülbemászó dallamaihoz nyúlt inspirációért. Velekei saját bevallása szerint is inkább a cselekményes baletteket preferálja, így a One way to Heaven is egy történetet mesél majd el. A színpadon egy hol boldog, hol gyötrődő férfi élete elevenedik meg: és vele együtt az őt körülvevő szerelmek, és a nők, akik hol elhagyják, hol rajonganak érte, hol szeretik, hol elhagyják. Ezek a mindannyiunknak ismerős érzések pedig a kétezres évek mindenki számára ismert dallamaira kelnek majd életre.