Az olvasottság nem publikus.

Müpa Blog

Facebook Instagram

Keresés

Közösségi oldalaink

Facebook Twitter Youtube

Instagram Spotify

Archívum

  • 2023 január (6)
  • 2022 december (6)
  • 2022 november (6)
  • 2022 október (5)
  • 2022 szeptember (8)
  • 2022 augusztus (6)
  • 2022 július (4)
  • 2022 június (9)
  • 2022 május (8)
  • 2022 április (4)
  • 2022 március (5)
  • 2022 február (6)
  • Tovább...

Címkék

2019 (3) AC/DC (2) advent (4) adventi kalendárium (2) ajándék (2) ajándékötlet (2) alireza ghorbani (2) Amszterdam (2) Anoushka Shankar (3) áriaest (2) autósmozi (3) A nibelung gyűrűje (3) Bábel-est (4) balett (6) barokk (2) Bartók Béla (2) Bécsi Filharmonikusok (3) Beethoven (4) bérletek (3) Berlioz (2) BFZ (4) BFZ maraton (2) big band (3) blues (2) Boldoczki Gábor (2) Budafoki Dohnányi Zenekar (3) Budapesti Fesztiválzenekar (7) Budapesti Wagner-napok (6) Cécile McLorin Salvant (3) Chalaban (2) Chopin (2) Cifra Palota (2) cirque danse (2) Concertgebouw (2) Concerto Budapest (2) családfa (2) Csemer Boglárka (2) dalest (2) dalok (2) David Bowie (2) dob (3) Dupla W (2) ECHO (2) Egyesült Királyság (2) Egy dal (2) élmény (3) énekes (6) Európai Hidak (14) Európai Hidak 2022 (3) évad (2) évad művésze (2) fado (3) fesztivál (9) film (8) filmforgatás (2) Fischer Ádám (4) Fischer Iván (3) foglalkoztató (2) fotók (2) Franciaország (3) Funk (2) Garázsband Fesztivál (13) Grammy-díj (3) Gyenyisz Macujev (2) gyerekek (4) gyereknap (2) Győri Balett (4) Hangjáték (2) hangszerek (2) hangverseny (3) Harcsa Veronika (3) Haydn (3) Hey June (13) holland (2) Hollandia (3) Ida Nielsen (2) ingyenes koncert (2) interjú (5) irodalom (6) Izland (2) Jacob Collier (2) Jamison Ross (2) jazz (31) jazzkoncert (2) jazzlegenda (3) Jazzrajongók (2) Jazztavasz (2) Jazz Showcase (6) John Lennon (2) Jónás Vera (2) karácsony (13) Karácsonyfa-ciklus (3) karantén (2) Karc (3) Keith Jarrett (4) kéknyúl (2) képek (2) kisfilm (3) klasszikus (18) klasszikus zene (16) költészet (2) költők (2) komolyzene (18) koncert (34) könnyűzene (14) konyha (2) könyv (3) könyvajánló (2) kortárs tánc (2) kórus (2) közvetítés (4) kultúra (5) Lawrence Brownlee (2) lemez (2) Liszt Ferenc (5) Literárium (4) literárium (2) live stream (2) Maraton (5) Mariza (2) Mendelssohn (3) Mendelssohn-Schumann Maraton (2) Met (3) Metropolitan (2) Metropolitan Opera (4) Miles Davis (2) Monteverdi (2) Mozart (3) mozi (5) müpa (37) Müpa (142) Mupa (3) Müpa+ (3) Müpa2022 23 (2) Müpamozi (4) Müpa Autósmozi (2) Mupa Budapest (4) Müpa Budapest (57) Müpa Home (15) Müpa Home Live (2) művészet (2) nagyzenekar (2) német (2) nemzetközi (4) népzene (5) New Orleans Swing (3) New Orleans Swingfesztivál (2) New York (3) Norah Jones (2) online közvetítés (3) opera (25) orgona (6) ősz (3) pályázat (2) Parno Graszt (2) Paul McCartney (2) Pécsi Balett (2) Piano Day 2019 Budapest (3) playlist (5) podcast (4) Prince (2) Puccini (2) Radiohead (2) Recirquel (5) régizene (7) Requiem (2) Ring (5) Ripoff Raskolnikov (2) Rising Stars (2) Said Tichiti (2) Schumann (3) Solus Amor (2) sorozat (2) Spanyolország (3) spotify (3) Spotify (5) spotify-lista (2) spotify lista (4) stream (2) swing (2) szoprán (2) születésnap (3) tánc (3) tehetségbörze (2) tehetségkutató (2) tenor (2) The Qualitons (2) turné (2) újcirkusz (3) újév (4) újévi hagyományok (2) újévi hangverseny (2) ünnep (3) ünneplés (7) utazás (2) Várdai István (2) Varga Judit (2) Várjon Dénes (2) Verdi (2) vers (2) Víkingur Ólafsson (3) világsztár (4) világzene (22) Wagner (13) Wagner-napok (2) world music (2) Závada Péter (2) zene (24) zenedoboz (2) zenekar (3) zongora (12) zongoraművész (8) zseni (2) Címkefelhő
Vénusz születése a brit jazz reneszánszában

Vénusz születése a brit jazz reneszánszában

›
Vénusz születése a brit jazz reneszánszában

2022/3/18 : mupa Szólj hozzá!

Arra talán még a jazz ősatyái sem számítottak, hogy a műfaj éppen a hűvös Nagy-Britanniában kap vérátömlesztést – a londoni afrokaribi közösség új generációja azonban felülírt minden elvárást és szabályt. Itt robbant be elementáris energiákkal pár éve a szaxofonos Nubya Garcia, akinek minden megmozdulása kapcsolódásra hív.   

nubyagarcia_foto_adamajalloh.jpg

Fotó: Nubya Garcia © Adama Jalloh

A műfaj új kottáját Dél-Londonban írják

„A jazz egy furcsa szó. Korlátoz.” Nem más állítja ezt, mint a műfaj brit keresztapja, Shabaka Hutchings. Korlátoz?! Hogyan korlátozhatna valami, amiről általában az áradó, hömpölygő futamok, a dallamvariációk végtelensége és az improvizáció szabadsága jut az eszünkbe? Hutchings még 2018-ban fogalmazott így a Rolling Stone magazin riporterének, és pont ekkoriban indult meg Dél-Londonban az a föld alatti morajlás, amelyben a jazz hangjai mellett akár már a grime, az afrobeat és a drum’n’bass is helyet kaphatott. A többnyire első- vagy másodgenerációs afrokaribi származású fiatalok egységesen utasították el választott zenei műfajuk, a jazz szűk definícióját, és alkották meg saját verziójukat, amely sokkal inkább a kozmopolita város fekete kisebbségének partyüteme, és amelyben ezernyi szín és íz fér meg egymással. A szcéna új szereplőiként csavartak egyet a megszokásokon, és ezzel váratlanul egy friss közönséget is megszólítottak. A fiatalok pedig azonnal keblükre ölelték az új trendet, mely első kézből a pubokból és klubokból ért el hozzájuk, és onnan egészen a legnagyobb könnyűzenei fesztiválokig jutott.

A jazzdíva, aki a holnap harcosa

Így vált London a jazz új epicentrumává a 2010-es évek közepére. Az új csillagokat ekkor már kisebb koncerteken, underground tehetségkutatókon, online rádiókban és független kiadóknál lehetett fellelni. Kinevelésükben többek között az 1991-ben alapított Tomorrow’s Warriors segédkezett. A fiatalok egyrészt közösségre találtak, másrészt az örömzenélés közben arra is rájöttek, hogy a saját képükre tudják formálni a műfajt. Itt tanult Shabaka Hutchings és Nubya Garcia, vagyis ennek a blogposztnak a főszereplő dívája is, aki mindössze tizenhét éves volt, amikor besétált az első kurzusra.

Garcia 1991-ben született London északi részén, a színes, eklektikus, pezsgő művészeti és élénk éjszakai életéről ismert Camdenben, ahol egy kis ellenkulturális felhangért sem kell soha a szomszédba menni. Édesanyja guyanai, édesapja trinidadi származású. Nubya már ötéves korától zeneiskolába járt, ám ekkor még a hegedű volt a hangszere. Tízéves korában nyúlt először a szaxofonhoz – a Camden Jazz Band tagja volt ekkor –, majd részt vett a Royal Academy of Music junior jazzprogramjában. Rövid kitérőt tett ösztöndíjjal Bostonban, a Berklee College of Musicban, hogy végül 2016-ban kitüntetéssel diplomázzon a Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance jazzelőadó szakán. A következő évben máris kijött debütáló EP-jével, melynek a Nubya’s 5ive címet adta. Abban az évben ez lett a legtöbbet emlegetett jazzalbum Londonban. 2018-ban kiadta második EP-jét, a When We Are-t, amelyen már az elektronika és az élő jazz kapcsolatával kísérletezett. Példaképeiként Sonny Rollinst, Dexter Gordont és Miles Davist emlegeti, de nagy hatással volt rá rézfúvós nevelőapja hangszerarzenálja és édesanyjának a reggae-től a latin és a klasszikus zenén át a soulig terjedő lemezgyűjteménye. Még csak pár évre visszatekintő pályája során nem tétlenkedett! Több bandának is volt már tagja, így például a csak női előadókból álló, napfényesen könnyű zenét játszó Nérijának és a spirituálisabb vonalat képviselő Maisha afrojazzszextettnek, de megfordult előadóként az ikonikus Ezra Collective-ben és a Theon Cross Trióban is. Turnézott Latin-Amerikában, Ázsiában, Európa-szerte, Ausztráliában és az Egyesült Államokban, mindeközben pedig rádiós dj-ként is tevékenykedik. Arról nem is beszélve, hogy egy alkalommal a Vogue mind a 27 nemzetközi kiadásában szerepelt mint „napjaink egyik legizgalmasabb kreatív hangja”.  „Az én kreatív energiáim úgy töltődnek igazán, ha mozgásban vagyok – mondja. – A jazz ilyen. Egy popkoncertturnét egész évben ugyanúgy kell lenyomnod, de én ettől megőrülnék. Számomra még ugyanabban a bandában játszani is minden este mást és mást jelent.”

newcreatives_nubya_garcia_vogue.jpg

Fotó: Nubya Garcia © Campbell Addy/Vogue

„Életben kell tartani a történeteinket!”

Első szólóalbumát 2020 augusztusában adta ki Source címmel, a rákövetkező évben pedig már a Royal Albert Hall színpadán lépett fel zenekarával. A lemez világszerte elvarázsolta kritikusait és a rajongókat, Garcia azonnal London fluid jazz hangzásának ikonjává vált. A Rolling Stone-tól bezsebelte „A hónap albuma” címet, a New York Times pedig így jellemezte a hanganyagot: „egy egész életnyi élmény egyórányi hallgatnivalóba sűrítve”.

A lemezzel kulturális öröksége legmélyére ásott le, az album tulajdonképpen zenei önarckép. „Amikor valaminek a forrását (source) keresed, akkor a belső erejére vagy kíváncsi – mesélte a megjelenés után a Jazzwise magazinnak, miért lett éppen ez a lemez címe. – Ugyanakkor önmagadat tanítod a saját történetedre. Nagyon fontosnak tartom, hogy az idősebb generáció megtanítsa a fiatalokat a múltra. Életben kell tartanunk ezeket a sztorikat ahhoz, hogy megismerjük az igazi történelmünket!” Erről szól a The Message Continues című dal, míg a Before Us in Demerara & Caura Garcia szüleinek trinidadi és guyanai otthonáról mesél. A Source dalainak hangzásvilága igen sokszínű: hiphop, r’n’b, latin ritmusok, dance grúvok is mozgatják a közönséget. „Mindig a lehető legtöbbet adom magamból – elemzi Garcia a közönséghez való viszonyát. – Kapcsolódni akarok a közönséggel, valami őszintét nyújtani nekik.” 

Garcia játéka kapcsán többen is kiemelik, hogy a legkisebb gesztusával is óriási hatást ér el. Shabaka Hutchings szerint egyetlen lejátszott hangból lehet tudni, mire készül. „Nem keresi a saját pozícióját a műfajban. Ő maga határozta meg, mi legyen ez a pozíció, és ebben fejezi ki magát.” Hasonlóan fogalmaz a Jazzwise kritikusa is, aki szerint Garcia nem temeti közönségét „hangjegyek lavinája alá, inkább egyre vagy kettőre fókuszál, és azokból préseli ki a legtöbbet, mielőtt továbbáll a következőkre”. Így fokozza a feszültséget már-már az őrületig. Április 19-én a Müpa közönsége is részese lehet ennek az ízig-vérig dél-londoni élménynek, ahol egyszerre idéződik meg a brit főváros keresetlen, hűvös lazasága és Nubya afrikai felmenőinek megkapó, zsigeri erejű történetei.

Facebook Tumblr Tweet Tetszik
0
Szólj hozzá!

Ajánlott bejegyzések:

  • Évszázados popzene – gyorstalpaló a jazzről Évszázados popzene – gyorstalpaló a jazzről
  • Karizmatikus nők a Müpa-őszben Karizmatikus nők a Müpa-őszben
  • Négy oktávnyi bársonyos bariton - Kurt Elling a legújabb lemezével érkezik a Müpába Négy oktávnyi bársonyos bariton - Kurt Elling a legújabb lemezével érkezik a Müpába
  • 15+1 jó ok arra, hogy felkapd a fülest – itt a Bebop, a Müpa jazzpodcastje! 15+1 jó ok arra, hogy felkapd a fülest – itt a Bebop, a Müpa jazzpodcastje!
  • Vissza a jövőbe! A folytatás, avagy még több inspiráció még több hangulatra Vissza a jövőbe! A folytatás, avagy még több inspiráció még több hangulatra

A bejegyzés trackback címe:

https://mupa.blog.hu/api/trackback/id/tr9717776134

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása
Dashboard