A Müpa számtalan produkcióval szerzett már örömöt a közönségnek, mégis, ha bárki feltenné a kérdést, melyik „a legeslegnagyobb”, a válasz egyértelműen a 2006-ban életre hívott Budapesti Wagner-napok lenne, amely idén június 9. és 22. között zajlik. Wagner Ringje az intézmény eddigi leggrandiózusabb vállalkozása, amely nem véletlenül vált az intézmény világhírének zálogává: a tetralógia színre vitele rendkívüli kreativitást és együttműködést követel meg a közreműködőktől. De vajon mit jelent a Müpa munkatársai számára a Wagner-napokon évről évre dolgozni?
Wagner: A Rajna kincse, Budapesti Wagner-napok, 2019. június 13.
© Posztós János, Müpa
Fischer Ádám énekesközpontú vezénylési stílusát, a Wagner-operákban fellépő világhírű énekesek teljesítményét DVD-felvételek őrzik és kritikusok sora elemezte. Ám ezúttal azokról a munkatársakról lesz szó, akik az operák színpadra állításában részt vesznek. Kezdjük is rögtön egy szokatlannak tűnő kérdéssel: hogyan alakult ki bennük Wagner szeretete? Somogyi Dóra Julianna produkciós menedzser így vall erről: „A gyermekkoromban meghatározó olasz operák után A nibelung gyűrűje túl ridegnek és monumentálisnak tűnt. Az első zongorás próba alatt azonban valami megváltozott: megértettem, mit kívánt mondani Wagner. Amikor rájöttem, micsoda humor, milyen utalások tömege rejlik a Ringben, amikor az emlékeztető motívumok értelmet nyertek, az a felismerés erejével ragadott meg. Minden darabban van kedvenc részem. Előadások alatt, ha van rá mód, ilyenkor elbújok a díszlet alá, és onnan hallgatom a muzsikát.”
Wagner: Az istenek alkonya, Budapesti Wagner-napok, 2019. június 16.
© Hirling Bálint, Müpa
Dr. Korentsy Endrében is „le kellett bontani a falakat”. „Családom zeneszerető, édesanyám énekesnőnek készült, gyerekkoromban otthon Bach, Mozart, Bartók muzsikája szólt, Wagnert azonban édesapám nem szerette, így családunk gondolkodásába beivódott, hogy ez a zene hosszú, unalmas. A Müpában látott-hallott első Ring élménye azonban megnyert magának: örökre a zene varázskörébe kerültem” — emlékezik a kezdetekre a Müpa produkciós igazgatója.
Ezt a varázslatot persze létre kell hozni. Somogyi Dóra Julianna szerint „nemcsak a zeneművészetben Gesamtkunstwerk a wagneri életmű. Ami a színfalak mögött zajlik, szintén teljes mértékben fedi az összművészeti alkotás fogalmát.” Ugyanilyen fontos az együttműködés, a közös teljesítmény kulcsfogalom a Müpában. Somogyi Dóra Julianna úgy véli, „ebben a munkában az a különleges, hogy csak úgy lehet egy emberé, hogy közben egy hatalmas csapaté is a feladat és a végeredmény”. A számok sokatmondók: tizenhat órányi zene, nagyjából tízezer e-mail, több mint háromszáz közreműködő, több mint kétszáz szerződés, megrendelő irat – és kilenc hárfa a Ring 2019-ben bemutatott felújításában.
Kulisszafotó Wagner: A nibelung gyűrűje próbájáról, 2019. május 21.
© Somogyi Dóra Julianna
Persze az emlékek is éppoly izgalmasak. Somogyi Dóra Julianna a munkája során sokszor kerül szokatlan helyzetbe: „Vásároltam már kelléket hentesnél, beszereztem jelmezkiegészítőt erotikus üzletből, elkészíthettem az előadások rekvizitumaként szolgáló gyűrűt és pótgyűrűt próba után, éjszaka, ötvösszakkörben. Megtanultam, mire kell figyelni, ha azt szeretnénk, hogy az énekes jelmezben is kapjon levegőt, vagy ha az előadáson vetített filmhez egy élő lovat szeretne valaki alulnézetből, medencében fényképezni. Egy Ring-produkció megszületésekor a leglehetetlenebb kérések is felmerülhetnek.”
Kovács Brigitta komolyzenei főmunkatársi minőségben vállal jelentős feladatot a Ring-ciklusok zenei próbafolyamatainak megszervezésében és egyeztetésében. Emellett arra is volt példa, hogy – a próbát megmentendő – beugrott színpadi zenét vezényelni, hiszen vérbeli muzsikus: pályája korábbi szakaszában a budapesti Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolát igazgatta. „Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a szerepeket mindig frissítsük, vagyis az énekesek ne csak emlékezetből énekeljenek, hanem évadról évadra újból porolja le, tisztítsa ki velük a szerepet a korrepetitor – mondja Kovács Brigitta. – A ritmusok, dallamok kopnak, ugyanígy a szövegejtés — a szólamokat frissen kell tartani. A próbákon Polgár Etelka játékmester abból a speciális zongorakivonatból dolgozik, amelyet rendezői példánynak hívunk, és amelyet ő készített a Ring 2019-es, újragondolt változatáról. Ez minden kottaoldal mellett üres oldalt tartalmaz, amelyre minden színpadi mozgást, akciót lejegyzett. A játékmesternek egyszerre kell muzsikusnak és színházi embernek lennie.”
Wagner: A walkür, Budapesti Wagner-napok, 2019. június 14.
© Csibi Szilvia, Müpa
A Wagner-fesztivál szervezőmunkája sok kihívást rejt. Önként kínálkozik a kérdés: még mindig szívesen végzi? A válaszhoz nem kell gondolkodási idő: „Igen, számomra a Ring az évad koronája.” 2019-ben megszületett az új Ring. „Új film a háttérben, új jelmezek, új koreográfia a táncosoknak, új énekes mozgások – idézi az emlékeket Somogyi Dóra Julianna. – Az én feladatköröm a mindent és mindenkit koordináló, iratokat és művészekkel kapcsolatos feladatokat kezelő, próbákat összefogó, mindenütt jelen lévő és intézkedő munkatárs feladatköre. Őrmesterek, pszichológusok és óvónénik vagyunk egyszerre, rengeteg apró feladattal. Töltöttünk már éjszakát rendőrségen, ahol tolmácsoltunk énekesnek, aki egy kávézóban ellopott iratai miatt tett feljelentést, de kísértünk művészt kórházba is. Az egyik legkedvesebb Brünnhilde-emlékem Iréne Theorinhoz kötődik (a vele készült interjúnk itt olvastó – a szerk.), aki talpig vörös estélyiben, a hóna alatt bordó mankóval úgy énekelt, hogy azóta sem tudjuk elfelejteni…”
Kulisszafotó Wagner: A nibelung gyűrűje próbájáról, 2019. május 30.
© Somogyi Dóra Julianna
Az eredeti Ring-produkció és annak 2019-es, új változata között szcenikai szempontból nincs lényeges különbség, mert a díszlet változatlan maradt. „Az egyik nagy feladatunk 2019-ben az üvegfalra vetített, díszletként funkcionáló film kicserélése volt. A film anyagát a folyamatos vetítés érdekében médiaszerverről futtatjuk, a végeredmény pedig tökéletes lett, minden pontosan illeszkedett – mondja Vankó Dániel szcenikai igazgató, aki négy évvel az első Ring bemutatása után kezdett dolgozni a Müpában, és jelenleg több mint félszáz szcenikai munkatárs együttműködését irányítja a Wagner-napok alatt. – A produkció híres üvegfalával úgy kell bánni, mint a hímes tojással, de sarkalatos pontja a díszletnek a domb speciális megvilágítása is.”
Dr. Korentsy Endre produkciós igazgató szerint a müpás Ring-előadások „felfokozott izgalmi állapota” az előadások szüneteiben is érezhető, ő maga pedig nagyon szereti a fesztivál kísérőjelenségeit. Amikor szabadidejében nézőként beül egy-egy előadásra, a hosszú szünetekben piknikezni szokott barátaival és kollégáival: ebből az alkalomból rendszerint palacsintát süt. Hozzáteszi: „Nem, vagyok sírós, de Az istenek alkonya végén kicsordulnak a könnyeim.”
Kecskés M. Júlia
(Az cikk eredeti változata, amely itt olvasható, a Müpa Magazin 2021. március-áprilisi számában jelent meg.)