Ha meglátsz egy nagyzenekart, egyből komolyzenére gondolsz? Akkor itt az ideje, hogy állítsunk kicsit az optikán, mert hitünk szerint „komoly” nem, legfeljebb klasszikus zene létezik, és azt is olyan sokszínűen lehet művelni, hogy mára szinte értelmüket veszítették a műfaji határok. Legalábbis érdemes néha figyelmen kívül hagyni őket, hogy valami meglepően örömteli és élvezetes rétegeket rejtő élménnyel gazdagodjuk. A nagy múltú Metropole Orkest tagjai éppen ebben a legelkötelezettebbek, ezért játszanak mindenféle muzsikát a jazztől a popon át a filmzenéig! Ráadásul ehhez olyan művészeket hívnak segítségül, mint Robbie Williams, Woodkid, Herbie Hancock, a Basement Jaxx vagy épp Bono. Lássuk, mit kell tudni a vállalkozó szellemű kompániáról, amely az Európai Hidak fesztivál keretében hamarosan végre Budapestre érkezik!
Fotó: Metropole Orkest © Reinout Bos
Egy darabka történelem
1945 finoman szólva sem sorolható a világtörténelem legrózsásabb időszakai közé, hiszen Európában az év első felét (másutt még többet) még drámaian beárnyékolták a második világháború megrázó eseményei, a hátralévő hónapokban pedig az érintett országok lakói próbáltak feleszmélni a fájdalmas és feldolgozhatatlan élményekből. Az emberek szinte szomjaztak egy kis könnyedségre, sóvárogtak az öröm, a muzsika és a tánc iránt. Ez az igény hívta életre a holland Metropole Orkestet, amely történetesen a londoni száműzetésben élő királyi család és a kormány kezdeményezésére alakult meg. A cél az volt, hogy a hollandok életébe visszacsempésszenek egy kis örömöt, kultúrát és legfőképpen reményt. Ez volt tehát a páratlan sikertörténet kezdete, a kollektíva pedig a mai napig működik, és számos műfajban nyűgözi le időről időre a közönséget.
2 in 1?
A Metrolope Orkest megalakulására Európa minden tájáról összegyűltek a jobbnál jobb zenészek, akiknek fő célja – amellett, hogy egy csipetnyi boldogságot vigyenek az emberek életébe – az volt, hogy egy modern, az addig megszokottaktól eltérő, friss hangzású zenekart hozzanak létre. Vagy akár többet! Hiszen a Metropole Orkest voltaképpen egy hibrid képződmény, több felállást rejt magában: egyrészt egy teljes értékű szimfonikus együttes, másrészt tagjaiból jazz-zenekar és big band is formálódott. Egy műfaji kötöttségektől mentes, dinamikus társaság, amely egyaránt játszik klasszikus szerzeményeket, jazzt annak hőskorától napjainkig, valamint fantáziadús és kreativitásról árulkodó popfeldolgozásokat, de fennállásának története alatt a banda számos filmzenével is megajándékozta a nagyérdeműt.
Elismerések és egy feminista tündérmese
A Metropole Orkest hamar Hollandia és a világ legjelentősebb színpadainak állandó vendége lett, ünnepelte őket az Amsterdam Paradiso és a Concertgebouw közönsége, sikert arattak a londoni Barbicanban és a Royal Albert Hallban, valamint rangos nemzetközi fesztiválok, mint a North Sea Jazz, a BBC Proms, a Holland Festival vagy a Musikfest Bremen fellépőjeként is. Több mint 150 albumot és megszámlálhatatlanul sok rádió- és tévéadást készítettek, évi mintegy 600 feldolgozást, új hangszerelést vonultatva fel. Az egészben pedig az a legérdekesebb, hogy bár zenei sokoldalúságuk szinte határtalan, a közönség mégis szerte a világon ráismer a társulás sajátos hangzására, és elképesztő hálával díjazza azt. Persze szakmai elismerés is bőséggel akad: az eltelt évtizedek során különböző együttműködések révén nem kevesebb mint 21 Grammy-jelölést kaptak, négy Grammy-díjas produkcióban működtek közre, 2016-ban a Snarky Puppyval a legjobb kortárs instrumentális albumért járó elismerést szerezték meg, míg 2020-ban Jacob Collier díjnyertes All Night Long című dalában bizonyítottak.
Hab a tortán, hogy az 1996-os Oscar-gálán a legjobb külföldi filmnek járó szobrot bezsebelő Antonia története sikerének örülhettek, hiszen a feminista tündérmeseként is emlegetett mozi zenéjét bizony ők játszották.
Kísérletező kedv és meglepő kollaborációk
A világ egyik vezető nagyzenekaraként a Metropole Orkest mindig is törekedett a bátor határátlépésekre és újszerű produkciók bemutatására, merész vállalkozásaikhoz pedig rendre megnyerik partnernek a zenei élet krémjét. Kezdetben olyan legendákkal osztoztak a színpadon, mint Ella Fitzgerald vagy Dizzy Gillespie, később zenéltek Pat Methenyvel, Brian Enóval, Herbie Hancockkal, Caro Emeralddal, a Woodkiddel, a Snarky Puppyval, sőt: Bonóval és Robbie Williamsszel is jegyeznek közös projektet, ez a lista pedig korántsem teljes!
Karinthy valószínűleg nem tévedett nagyot, amikor a „hat lépés távolság” elméletét megfogalmazta. A teória szerint bolygónkon bárki kapcsolatba hozható bárkivel egy maximum öt elemből álló ismeretségi láncon keresztül, ám a Metropole Orkest és a Müpa esetében nincs szükség öt köztes lépésre, a zenekar ugyanis már sok Müpában is megfordult művésszel lépett fel Cory Henrytől Jacob Collier-n és Pat Methenyn át Anoushka Shankarig, így tulajdonképpen csak egy karnyújtásnyira vannak tőlünk, de már nem sokáig! Budapestre új állandó vendégkarmesterükkel, Miho Hazamával az élen érkeznek, és sok olyan darabbal is készülnek, amelyeket először hallhat élőben a közönség!