Youssou N’Dour az elmúlt több mint hatvan évben nemcsak figyelemreméltó zenei pályát épített fel, de a The New York Times egyenesen Nyugat-Afrika kulturális nagykövetének nevezte, hazájában turisztikai miniszterként is szolgált, és nem mellesleg négy Grammy-díjjal büszkélkedhet. Élete olyan tartalmas, mint az afrikai kontinens, melynek izgalmas színeit fáradhatatlan lendülettel igyekezett megismertetni a világgal az elmúlt évtizedekben. Budapesti koncertje előtt összeszedtük, mit kell feltétlenül tudni róla.
DAKAR FÉNYES CSILLAGA
Ha más zene nem is ugrik be tőle elsőre, egy egészen biztosan megvan. A svéd énekesnővel, Neneh Cherryvel közös, 7 seconds című számát sokan kívülről fújják, még 30 év távlatából is.
Youssou N’Dour 1959-ben született Szenegál fővárosában, Dakarban. Vallási ünnepségeken kezdett el énekelni 12 éves korában, barátaival pedig városa klubjai előtt mutatták be tehetségüket, legálisan ugyanis bent még nem tudták ezt megtenni. 16 évesen csatlakozott a régióban népszerű Star Band de Dakar együtteshez, akik úttörői voltak a mbalax műfaj népszerűsítésének. (Erről a furcsa hangzású stílusról később még lesz szó.)
1977-ben pár barátjával kiléptek a bandából, és megalapították sajátjukat, az Étoile de Dakart. Az 1980-as évek közepén Európában és Észak-Amerikában turnéztak, büszkén népszerűsítve az afrikai zenét. Az évtized végére Youssou már olyan világhírű zenészekkel lépett egy színpadra a Human Rights Now! adománykoncerteken – többek közt Magyarországon is –, mint Bruce Springsteen és Peter Gabriel. Utóbbival több közös slágert is jegyez, így például az In Your Eyes címűt. A négyszeres Grammy-díjas brit zenész folyékony bársonyként jellemezte Youssou varázslatos, négyoktávos tenorját.
Valódi világhírre csak később, 1994-ben tett szert, miután megjelent első önálló albuma, a The Guide (Wommat). Érdekesség, hogy 1993-ban afrikai operát is írt, 1998-ban pedig ő volt a labdarúgó-világbajnokság hivatalos dalának egyik szerzője.
AZ AFRIKAI EGYSÉG SZÓSZÓLÓJA
1984-ben, karrierje kezdetén írta meg Africa című számát, mely – ahogyan Jenny Cathcart, a Notes from Africa: A Musical Journey with Youssou N’Dour című könyv szerzője fogalmaz – egy „álomszerű, impresszionista óda az egykor egyesült, a gyarmatosítás által felszabdalt, majd szabaddá vált, de már töredezett kontinenshez”.
Youssou számára kiemelkedően fontos Afrika sorsa, helye és szerepe a világban. Nelson Mandela volt a legnagyobb példaképe, akire minden afrikai apjaként hivatkozik. „Annyit adott önmagából, mint senki más – pusztán azért, hogy egy jobb világot építsen fel.” 2016-ban Youssou megjelentette Africa Rekk, vagyis Afrika most című albumát, amellyel elsősorban hazája fiataljai felé fordult, hogy vállaljanak felelősséget kontinensükért.
A GRIOT ÖRÖKSÉG MODERN KÉPVISELŐJE
Népe iránti kiemelt szolidaritása talán nem csupán szociális érzékenységéből fakad, hanem származásából is. Youssou édesanyja ugyanis a griot tradíciók őrzője. A griotok a 13. századtól kezdve a nyugat-afrikai országok mesemondói, zenészei, vallási énekesei, akik szájról szájra örökítik át a történelmet, tartják életben a közösség tradícióit a zene segítségével.
„Valamikor régen trubadúrok, mulattatók, a történelem őrzői és a Mande királyok főtanácsadói voltunk – mondja egy interjújában. – Mielőtt végleg nyitottunk a világ felé, az utolsó pillanatig a hagyományoknak éltünk. Én már modern griotnak tartom magam, de tisztában vagyok vele, hogy a zene még ma is képes üzenetet hordozni és megváltoztatni az emberek életét.”
Youssou hívő szúfi muszlim háztartásban nőtt fel, mint Dakar legtöbb lakosa, de kulturálisan és nyelvében édesanyja volof öröksége határozza meg őt. A 7 secondsben az angol és a francia nyelv mellett a volofot is használja.
A FILANTRÓP ÜZLETEMBER
Debütáló albuma, a The Guide (Wommat) után közvetlenül Szenegál felemelkedésére kezdett el koncentrálni. Szülőföldjén már 1991-ben zenei stúdiót és kiadót alapított, illetve létrehozott egy kisebb médiabirodalmat is: rádiót üzemeltetett és újságot adott ki, később pedig tv-csatornát is indított. Fontosnak tartotta, hogy az afrikai emberek is élvezhessék a világháló előnyeit, így internetkávézókat nyitott szerte Szenegálban.
Nelson Mandela kiszabadítására koncertet szervezett, a szegénység ellen tartott Live Aiden zenélt, az UNICEF felkérte őt nagykövetének, saját neve alatt afrikai családokat és gyermekeket segítő alapítványt hozott létre, később pedig a malária afrikai pusztítására igyekezett felhívni a világ figyelmét, többek között a washingtoni Fehér Házban.
Sosem hagyta figyelmen kívül, hogy a zene jót tesz minden ügynek. „Ez egy közös nyelv, talán a legfőbb mind közül, és egyben erő is – nyilatkozta még 2009-ben az Al Jazeerának. – Sokkal könnyebben érsz el vele az emberekig. Afrikában akkor is táncolunk, ha valami szomorú dologról mesél a ritmus. A lényeg, hogy az üzenet eljut hozzád, és másnap talán változtatsz az életeden.”
Ezt olyannyira hitelesen képviselte, hogy egy 1990-es dalával, a Settel akaratlanul is konkrét mozgalmat indított el. A szó volof nyelven tisztaságot jelent. Dakar gettóinak fiataljai megőrültek a számért, és hatására elkezdtek szemetet szedni az utcákon, történelmi személyek portréit pingálták a szürke házfalakra, felújították a pusztuló víztározókat. A Set-Setal felkiáltás a környezetükért vállalt felelősség szlogenje lett. Mindehhez pedig elég volt Youssou egyik szerzeménye!
KULTURÁLIS ÉS TURISZTIKAI MINISZTER
Társadalompolitikai érdeklődése már zenei karrierje kezdetén is megmutatkozott, bár akkor még csak dalszövegeibe csempészte bele személyes életének olyan sürgető kérdéseit, mint az apartheidrendszer kegyetlenségei és az afrikai kulturális identitás fontossága. 2012-ben aztán ténylegesen is politikai pályára lépett, amikor bejelentette, hogy elindul a posztért az akkori elnök ellenében. A megfelelő számú támogatást nem kapta meg a jelöltséghez, de az új elnök, Macky Sall kinevezte őt kulturális és turisztikai miniszterré, mely pozíciót nagyjából másfél évig töltötte be.
Nevéhez fűződik a Fekete Civilizációk Múzeuma ultramodern épületének engedélyeztetése. Az intézményt végül 2018-ban nyitották meg, Youssou pedig a kiállítóhely nagykövete lett. Azok között volt, akik határozottan lobbiztak azért, hogy a világban található afrikai tárgyak és kortárs művészeti alkotások visszakerüljenek eredeti helyükre.
A Fekete Civilizációk Múzeuma 2019-ben felkerült a Times magazin "A világ 100 legjobb helyének" listájára
Fotó: AFP
A MBALAX TÖKÉLETESÍTŐJE
Africa Rekk című albumát 2019-ben a History követte, amelyen korábbi zenéit dolgozta fel újra. Legfrissebb lemezére ezután két évet kellett várni: 2021-ben jelent meg a Mbalax, amelynek dalait a karantén alatt szerezte. A bezártság alatt örök témáiról, a pánafrikanizmusról, a környezetvédelemről és az emberek egymáshoz való jóságáról gondolkodott, így születtek meg az új dalok.
Ígértük, hogy visszatérünk erre a különleges szóra. A mbalax stílust Youssou ismertette meg a világgal: a műfaj a hagyományos volof formákat ötvözi kubai és más latin-amerikai dallamokkal, sőt akár jazzel, hiphoppal és soullal is. Ezt a szenegáli tánczenét ő maga fejlesztette tökélyre, és rajta keresztül lett a popzene része.
A Mbalax óda Afrikához, a jelen történeteivel és egy jobb jövő reményével. „A lemez legelső hallgatója azt mondta nekem, lehetne az album címe La parole is, mert annyi üzenetet hordoz!” – mesélte nemrég egy interjúban. Bár a volofot, a lemez leghangsúlyosabb nyelvét valószínűleg nem sokan fogják érteni Youssou november 8-i koncertjén, de a világhírű énekes hatalmas lelke biztosan elér majd a közönséghez a Müpa Bartók Béla Nemzeti Hangversenytermében.