20 kérdés / 1 playlist: Párniczky András

20 kérdés / 1 playlist: Párniczky András

20 kérdés / 1 playlist: Párniczky András

Az idei Jazz Showcase egyik legjobban várt koncertje Párniczky András és kvartettjének február 8-i fellépése, akik legújabb, Bartók Electrified című albumukat mutatják be a közönségnek olyan neves külföldi jazz-zenészek társaságában, mint a portugál bőgős, Carlos Bica és az ECHO Jazz-díjas dobos, Dejan Terzić. Addig is, a koncertre hangolódva hallgasd meg a gitárművész, együttesvezető Párniczky András kedvenceit!

20190208_parniczky_quartet.JPG

A dal, amit szívesen dúdolgatsz: Varga Ferenc 'Csipás' – Legényes

A dal, ami eddig a legnagyobb hatással volt rád: Dresch Mihály – Bánat, bánat

Első szám, amit megtanultál gitáron: Carlos Santana – Black Magic Women

Első jazz standard, amit játszottál: John Coltrane – Bessie's Blues

A legjobb filmzene, amit valaha hallottál: Jim Jarmush/Neil Young – Dead Man

A legjobb dal dugóban araszoláshoz: Pharoah Sanders – Moon Child

A legjobb mainstream felvétel: Bill Evans Trio – It Could Happen to You

A legjobb jazzrock darab: Miles Davis – Bitches Brew

A legjobb postbop felvétel: Ari Hoenig - Lines of Oppression

A dal, amit mintha a te életedről írtak volna: Cimbali - Megyek az úton lefelé

Kedvenc klasszikus zene: Bartók Béla - Kontrasztok

Legjobb népzene ihletésű jazz: Dejan Terzic Underground – Balkan Roundtrip

Egy dal esküvőre: Abe Schwartz – Chuhen Tantz

Ha ezt a dalt hallod, újra gyereknek érzed magad: Tintin soundtrack

A dal, amit bárcsak te írtál volna: J.S. Bach – Chaconne Tombeau

Kedvenc európai jazz felvétel: Carlos Bica and Azul – Azul é o mar

A dal, amire nem tudsz nem táncolni: Human Feel – After the Fact

A szám, ami megunhatatlan: Kurt Rosenwinkel - Chords

A kedvenc jazz-zenéd, ami mindig inspirál: Paul Motian – Garden of Eden

A kedvenc dal, ami a Párniczky Quartettel elhangzik a Müpában: Medvetánc

 

2019/2/05 : mupa Szólj hozzá!
A magyar, akit még Puccini is elismert: 13 izgalmas tény Lehár Ferencről

A magyar, akit még Puccini is elismert: 13 izgalmas tény Lehár Ferencről

A magyar, akit még Puccini is elismert: 13 izgalmas tény Lehár Ferencről

Lehár Ferenc a magyar operett egyik legnépszerűbb szerzőjeként, a bécsi operett megújítójaként olyan világszerte ismert örökzöldeket adott a világnak, mint A víg özvegy, a Luxemburg grófja, a Cigányszerelem vagy A mosoly országa. Utóbbit – a történet kínai vonatkozása ellenére – még csak 2018 őszén mutatták be Kínában: Káel Csaba nagyszabású rendezésével február 1-jén és 2-án a Müpa közönsége is találkozhat. Addig is összegyűjtöttük a legizgalmasabb tényeket a szerzőről és korszakalkotó művéről.

lehar_ferenc.jpgForrás: papageno.hu

Magyarországon és Ausztriában is otthon volt

Lehár Komáromban született, gyerekkorát pedig Sopronban töltötte. Bár élete nagy részében Ausztriában élt, 12 éves koráig csak magyarul beszélt, és élete végéig magyar állampolgár maradt. 1926 és 1938 között Berlinben, majd ismét Bad Ischlben élt, a második világháború után Zürichbe költözött, és csak halála előtt nem sokkal tért vissza Ausztriába.

A hadsereg legfiatalabb karnagya

Apja Sopronban a háziezred karmestereként tevékenykedett. Lehár hegedűsként indult, és maga is játszott katonazenekarban, sőt, egy időre apja katonakarmesteri posztját is átvette. Egyébként ebben a minőségében ő lett a hadsereg legfiatalabb karnagya, és ennek köszönhetően a monarchia rengeteg városában megfordult. 1891-ben egy alkalommal ifjabb Johann Strauss-szal is találkozott, 1894-ben pedig maga I. Ferenc József is megjelent egyik hangversenyén.

leher_ferenc_felvidek_ma.jpgForrás: felvidek.ma 

Dvořák volt a mestere

1880-tól Budapesten, a Nemzeti Zenedében, majd a prágai konzervatóriumban hegedűszakon tanult, és maga Antonín Dvořák okította zeneszerzésre. A mester már akkor felismerte tanítványa kivételes tehetségét, és arra biztatta, hogy a komponálást helyezze előtérbe.

Még Puccini is elismerte

A kor egyik legnagyobb operaszerzőjével, Puccinivel is jóban volt, aki állítólag azt nyilatkozta, hogy ha Lehár az operák felé fordult volna, ő lett volna a legnagyobb ellenfele. Eleinte voltak is ilyen jellegű próbálkozásai, de végül az operettben teljesedett ki – és ezzel a műfaj egyik legjelentősebb életművét alkotta meg.

giacomo_puccini_papageno.jpgGiacomo Puccini - Forrás: papageno.hu

31 operettet írt

Lehár igen termékeny szerző volt: 31 operettet írt, köztük olyan világsikereket, mint A víg özvegy vagy a Cigányszerelem. Bár a legtöbbnek Bécsben volt a premierje, műveit hamar bemutatták Budapesten is. A nemzetközi színtéren is sikert aratott Luxemburg grófját a Fidelio cikke szerint a saját tempójához képest is rekordidő – mindössze egy hónap – alatt írta meg, és állítólag ezekkel a szavakkal adta át a Theater an der Wienben: „Kész van ez a vacak, és ha nem lesz sikere, ti vagytok az oka!” 

Hollywood is felfigyelt rá

1918-ban kissé abszurd módon magyar némafilm készült A víg özvegyből, sőt az amerikai filmipart sem hagyták hidegen Lehár szerelemmel és fülbemászó dallamokkal átitatott művei. Így Hollywoodban is – 1925-ben még szintén némafilmen – mozivászonra került A víg özvegy, és később is többször filmre vitték a történetet.

the_merry_widow.jpgMae Murray és John Gilbert a The Merry Widow című filmben - Forrás: theredlist.com

Kultúrákat és társadalmi osztályokat hozott össze

Hogy miben rejlett Lehár zsenialitása a kiváló zenén túl? Ahogy arra a Múlt-kor is rámutat, operettjeivel sikerült közös nevezőre hoznia az erősen megosztott nagyvárosi közönséget, ahol a magas kultúra egyre élesebben elkülönült a közép- és alsó rétegek számára készült zenei tömegtermeléstől. Muzsikája a külvárosi lokáloktól az úri bálokig mindenhol nyitott fülekre talált.

bal_1914_fortenpan.jpgBál 1914-ben - Forrás: fortepan.hu

Fesztivált neveztek el róla

Lehár Bad Ischlben álló egykori villája ma múzeum, és a helyi színházat is róla nevezték el. 1961 óta rendeznek operettfesztivált, amely 2004-től viseli Lehár Ferenc nevét. Az eseménysorozat előadásain természetesen a zeneszerző legnépszerűbb művei is rendszeresen felcsendülnek.

bad-ischl_lehar_villa.jpgA Lehár-villa - Forrás: villaseilern.at

A magyar operett napja

A magyar operett napja, azaz október 24. is erősen kötődik hozzá, hiszen Kálmán Imre születésnapja Lehár halálának dátuma is egyben – egész pontosan Kálmán 66. születésnapján hunyt el.

A sárga kabát

Akkoriban nagy divat volt a bécsi társasági körökben távol-keleti diplomaták oldalán tetszelegni: ebből inspirálódva A sárga kabát is egy bécsi hölgy és egy kínai diplomata szerelmét dolgozta fel, amelynek librettóját Lehár Victor Léontól kapta. Ez a zeneszerző egyik legsikeresebb operettjének, A mosoly országának első verziója, és 1923 februárjában mutatták be Bécsben. Bár a kritika dicsérte a zenéjét, a siker csak mérsékelt volt. A mű minden igyekezet ellenére Budapesten is megbukott. Honthy Hanna emlékirataiban így ír róla: „A dallamok. A hangszerelés. A távol-keleti miliő. (…) Operettnek túlságosan súlyos. Drámának túlságosan operett. A könnyűzene hívei azt mondják majd – hiszen ez kész opera! (…) Az operahívők viszont elhúzzák a szájukat: Puccini másodkézből.”

honthy_hanna_mti_farkastamas.jpgHonthy Hanna - Forrás: hirzilla.hu

Megszületik A mosoly országa

Szerencsére volt, aki nem hagyta annyiban, és A sárga kabát újragondolására sarkallta Lehárt. Berlinben állítólag barátja, Richard Tauber tenor bírta rá A mosoly országa megkomponálására, miután meglátta a zeneszerzőnél az eredeti partitúrát. A szövegkönyvet a Herzer-Löhner szerzőpáros dolgozta át, és a darabot 1929. október 10-én mutatták be a Metropol Theaterben, főszerepben Richard Tauberral és Vera Schwarzcal. A siker ezúttal nem maradt el, és a mű a szerző egyik legtöbbet játszott operettje lett.

Vágyom egy nő után

A mosoly országa emblematikus dala, a Vágyom egy nő után a világ egyik legismertebb és legtöbbször előadott operettslágere. Világsztárok is előszeretettel éneklik, például érdemes meghallgatni Plácido Domingo és Jonas Kaufmann közös előadásában: 

Pavarotti prezentálásában is különleges élmény:

Simándy József előadása igazi klasszikus:

Kínában imádta a közönség

2018 novemberében először került színpadra Kínában A mosoly országa: a Shanghai Opera House és a Müpa közös bemutatója hatalmas sikert aratott. A hazai közönség február 1-jén és 2-án láthatja Káel Csaba rendezését a Müpában. Lisa szerepében a népszerű örmény szopránt, Karine Babajanyant hallhatjuk, míg Szu Csong herceget a kiváló Vincent Schirrmacher kelti életre. Xu Zhong személyében a produkció karmestere egyenesen Kínából érkezik, de színpadra lép majd Náray Erika is. Sőt, izgalmas adalék, hogy Ernyey Bélát most először láthatjuk operettszerepben: Ferdinand Lichtenfels grófot, Lisa apját alakítja. 

 

 

 

 

 

2019/1/24 : mupa 1 komment
Újévi kultfogadalom: 2019-ben felfedezek egy számomra új műfajt!

Újévi kultfogadalom: 2019-ben felfedezek egy számomra új műfajt!

Újévi kultfogadalom: 2019-ben felfedezek egy számomra új műfajt!

2019 sem indulhat újévi fogadalmak nélkül. Az edzéssel, a diétával és a káros szenvedélyekről való leszokással szemben azonban igazán élvezetes is lehet a fogadkozás. Méghozzá úgy, hogy ennek részeként a kulturális horizontunkat tágítjuk: tegyük az évünket izgalmasabbá olyan műfajokkal és élményekkel, amelyekben korábban még nem volt részünk!

nonsolus_1.jpg

Nem tudhatod, mi tetszene, amíg ki nem próbálod – a Müpa ezt vallja, hiszen nincs is lelkesítőbb egy új felfedezésnél, ami addig ismeretlen dimenziókat nyit meg számunkra. Azt gondolod, hogy nem szereted a klasszikus zenét, aztán egy Mozart-darab könnyeket csal a szemedbe; sosem kedvelted az akrobatikus mutatványokat, egy újcirkuszi előadás viszont egészen más megvilágításba helyezi, amit a műfajról sejtettél. A művészetekben éppen az a szép, hogy határtalan lehetőségeket rejtenek, és általuk mi is többet tudhatunk meg magunkról és a világról. Azoknak, akik idén szeretnének egy rendhagyó újévi fogadalom részeként valami újat kipróbálni, összegyűjtöttünk néhány igazán ígéretes programot.

Teljes sötétség és önmagába visszatérő lépcső: in vain

Rögtön egy igazi csemegével kezdünk: a Budapest Sound Collective egy kísérletező, új formákat kereső, avantgárd formáció, amelyet a harmincas éveiben járó, fiatal karmester, Dubóczky Gergely alapított merész, előremutató ötleteinek megvalósítására. Specialitásuk, hogy akár más művészeti ágakat is bevonva, újfajta megközelítésben mutatnak be kortárs és a klasszikus műveket: január 15-én például egy olyan darabot gyúrnak a saját képükre, amely mára kultikus szerepet tölt be a világ hangversenytermeiben.

img_6419_copyf.jpg

Georg Friedrich Haas in vain című művét 2017-ben a Classic Voice magazin a 21. század legnagyobb hatású alkotásának választotta. És ami még érdekesebbé teszi a dolgot: betanulására most először vállalkozott hazai együttes, plusz csavarként pedig a partitúra több alkalommal is teljes sötétséget ír elő a hangversenyteremben, azaz a zenészeknek sokszor kotta és karmester nélkül kell megállniuk a helyüket. Aki szereti a képzőművészetet, külön örülhet, hiszen a hangzásban fontos szerepet kap M. C. Escher különleges, önmagába visszatérő végtelen lépcsőjének akusztikus analógiája: a Shepard-skála egy hangsor végtelen felfelé vagy lefelé mozgásának illúzióját kelti. A kísérletező művet a január 4. és 20. között megrendezett Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében hallhatjuk, az előadás első felében zenei illusztrációkkal tarkított beszélgetésen tudhatunk meg rengeteg érdekességet Haas kompozíciójáról, a szünet után pedig a teljes mű felcsendül. Az Ensemble Dal Niente így oldotta meg:

Szeress bele az újcirkuszba: Non Solus

Aki valami igazán maira, kortársra vágyik, keresve sem találhatna jobb programot a Recirquel előadásánál. Az első magyar újcirkusz-társulat legutóbb az Edinburgh Fringe Fesztiválon vette le a lábáról a kritikusokat és a közönséget My Land című előadásával, január 25-26-án pedig a Non Solust játsszák a Müpában, azt a produkciót, amely 2019 februárjában New York egyik legfontosabb művészeti központjában, a Brooklyn Academy of Music színpadán mutatkozik be. A produkció két ember egymásra találásának története, akik útjukon bejárják a képzelet világainak legbenső mélységeit. Két, elsőre teljesen különbözőnek tűnő, ám egymáshoz mégis közel álló társműfaj, a táncművészet és az cirkuszművészet találkozása ez: a díszlet teljes szinkronban lélegzik az előadókkal. Zeneileg is igazi kuriózum: klasszikus és modern hangzásvilág, Bach és Rachmaninov elektronikus zenével és kortárs orgonajátékkal találkozik.

Ülj végig egy maratoni Ringet!

Elszánt pop- vagy rockzenerajongóknak, de jazzmániásoknak is jó feladat, várhatóan katartikus élménnyel: ülj be a Budapesti Wagner-napok Ringjére! A Rajna kincse, A walkür, Siegfried és Az istenek alkonya – 2019-ben a zeneszerző legendás tetralógiája, A nibelung gyűrűje egy év szünet után, felfrissített változatban tér vissza a Müpába, többek között olyan világsztárok közreműködésével, mint Johan Reuter, Albert Pesendorfer, Stuart Skelton, Catherine Foster vagy Stefan Vinke. A Ringet alkotó művekről tudni lehet, hogy mindegyik meglehetősen hosszú, ráadásul a Budapesti Wagner-napokon négy egymást követő napon látható a négy legendás alkotás, cserébe viszont életre szóló élményben lehet részünk, a világ minden tájáról érkező Wagner-rajongókkal közösen. Ahogy Fischer Ádám, a Wagner-napok művészeti vezetője és karmestere fogalmaz: „Egyetlen zeneszerzőnek nincsenek ilyen elszánt hívei, mint Wagnernek”. Egy kis ízelítő, hogy miért érdemes ott lenni:

 

2018/12/28 : mupa Szólj hozzá!
Újévi zenés hagyományok, amelyek nélkül nem indulhat el 2019

Újévi zenés hagyományok, amelyek nélkül nem indulhat el 2019

Újévi zenés hagyományok, amelyek nélkül nem indulhat el 2019

A szilveszterhez és az újévhez már évszázadok óta elválaszthatatlanul hozzátartozik a zene. Számtalan formájával találkozhatunk világszerte december 31-én vagy január 1-jén, hiszen a muzsika összeköt, és segít jó hangulatban, pozitív gondolatokkal nekiindulni az előttünk álló évnek. Összegyűjtöttük a legérdekesebbeket.

20170101_haydn_a_teremtes_credit_nagy_attila.jpg

Gonoszűző zajkeltés

Az új esztendő mindig tiszta lapot és egy új kezdetet jelent, ezért nem véletlen, hogy rengeteg kultúrában ilyenkor szeretnék bevonzani a jót és elűzni a rosszat. A szilveszteri szokásokban különösen fontos szerepet kap a zajkeltés. Ahogy arról a Papageno cikke is beszámol, a magyar nyelvterületen ezt a „gonoszűző zajcsapásként” működő gesztust többféleképpen is nevezik: kongózás, csergetés, pergőzés, gulyafordítás. A moldvai hejgetés vagy urálás a legények óévbúcsúztató, köszöntő, bőségvarázsló, adománykérő szokása, amikor a hégető vagy uráló a szövegmondás közben a fadézsából, vékony báránybőrből és lószőrből készült, bika nevű eszközt szólaltatja meg. A csapathoz gyakran csatlakozik egy medvealakoskodó és gazdája, vőlegény, menyasszony, de ostorosok és zenészek is társulhatnak hozzájuk – például dobos vagy furulyás.

Hogmanay: Skóciában három napig szól a zene

A szilveszter a skót fővárosban, illetve országszerte tulajdonképpen egy háromnapos ünnep, amit Hogmanaynak neveznek. December 30-án 8000-en vonulnak fáklyákkal a kezükben, „tűzfolyót” létrehozva az óvárostól a Calton Hillig, az eseményt pedig menetelő skót dudások és dobosok koronázzák meg. Szilveszter este aztán ceilidheket, azaz tradicionális skót összejöveteleket rendeznek, ahol skót zenével és néptánccal koronázzák meg az ünnepet.

108 harangkongatás

Japánban szilveszterkor harangkongatással köszöntik az új évet a buddhista templomokban. Pontosan 108-szor kongatnak: ez a buddhista hitvilágban a szenvedést okozó emberi vágyakat szimbolizálja, a rituálé pedig az egész évre segít elűzni az emberekben megszólaló negatív érzéseket és gondolatokat.

Ugyanaz, és mégis mindig más: a bécsi újévi koncert

Az év első napját ma már el sem lehetne képzelni a Bécsi Filharmonikusok újévi hangversenye nélkül, amely feltehetően a világ egyik leghíresebb koncertje. Története egészen 1939-ig nyúlik vissza: eredetileg a Nemzeti Szocialista Párt rendezésében valósult meg, akkor még december 31-én. A célja az volt, hogy a koncert jegyáraiból a rászorulóknak fűtőanyagot vegyenek. Ma már minden évben január 1-jén 11:15-kor csendülnek fel a várva várt dallamok – a Strauss-dinasztia és kortársaik művei a keringőtől a polkáig – a Musikverein Aranytermében, a koncertet pedig a televíziós közvetítésnek köszönhetően világszerte több mint 90 országban kísérik figyelemmel. Ma már egy kis szerencse is kell ahhoz, ha valaki élőben szeretné élvezni a hangversenyt: a hatalmas érdeklődés miatt ugyanis sorsolással dől el, hogy ki vásárolhat jegyet az eseményre. A Rathausplatzon megrendezett újévi ünnepségen, illetve a Bécsi Állami Operaház előtt, az Oper live am Platz keretében szabadtéren is élvezhetjük a koncertet. 2019 első napján ezúttal Christian Thielemann vezényel.

A teremtés

Ma már a Müpában sem telhet el az év első napja a mostanra hagyománnyá vált újévi koncert nélkül: január 1-jén este újra Haydn monumentális művéé, A teremtésé a főszerep. A hangverseny varázsa abban rejlik, hogy Fischer Ádám vezényletével minden évben más zenekar, illetve szólisták szólaltatják meg az oratóriumot, így a műnek mindig újabb színei, hangsúlyai kerülnek előtérbe. Ezúttal a Düsseldorfi Tonhalle Zenekar, a Magyar Rádió Énekkara, Fatma Said egyiptomi szoprán, Uwe Stickert német tenor és Sebestyén Miklós magyar bariton lépnek színpadra és teszik még boldogabbá 2019 legelső napját. Sőt, délután 4-től kifejezetten a fiatal korosztálynak szóló, a leglátványosabb részeket felvonultató előadással is készül a Müpa.

fischer_adam_2017_2_c_csibi_szilvia_mupa.jpg

Kínai újévi hangverseny

A kínai naptár szerint 2019-ben a Disznó éve február 5-én köszönt be. A kínai újévkor az emberek pirosba öltöznek, lámpásokkal díszítik a házukat, és zenés-táncos eseményeken köszöntik az új évet. A muzsika központi szerepet tölt be ilyenkor: a kínai hagyomány szerint ugyanis a hangok – és ezek kiterjesztéseként a zene – hatással vannak az univerzum harmóniájára. Az ünnephez számos dal is kapcsolódik, az egyik legismertebb például a Gongxi, Gongxi, amely a tél végét és a tavasz eljövetelét hirdeti. Az énekeseket egyébként ilyenkor többféle hangszerrel kísérik, például fuvolával, dobokkal, erhuval vagy kínai citerával.

Az ünnephez kapcsolódóan 1998-ban indult útjára a Nagy kínai újévi hangverseny koncertsorozat, amelynek keretében vezető kínai együttesek adnak elő hagyományos kínai zenét, azzal harmonizáló öltözetben. Január 31-én a jangnani népzene egyik legelkötelezettebb képviselőjének és népszerűsítőjének számító Szucsoui Kínai Zenekar érkezik a Müpába, így mi is belekóstolhatunk, milyen az igazi kínai újév.

 

2018/12/27 : mupa Szólj hozzá!
20 kérdés, 1 playlist: Szalóki Ági

20 kérdés, 1 playlist: Szalóki Ági

20 kérdés, 1 playlist: Szalóki Ági

Az év egyik legvarázslatosabb időszakát teszi még különlegesebbé Szalóki Ági december 27-i koncertjén, amelyen az európai keresztény kultúra karácsonyi ünnepkörhöz köthető gazdag zenei repertoárjából merít. Az ünnepre és a koncertre való hangolódás jegyében Szalóki Ágit kedvenc karácsonyi dalairól faggattuk, amiket saját zenéivel kiegészítve egy playlisten hallgathatsz meg.

181227_egesz_oldal_szaloki_agi_0149030.jpg

A legjobb dal karácsony reggelére: Norah Jones: Sunrise

A dal, amit szívesen énekelsz a reggeli forró zuhany alatt:
Igaz, hogy a hangszalagoknak nem tesz jót a gőzben éneklés, de gyakran nem tudom megállni. Imádok mindenféle nyelven halandzsázni, új dalokat kitalálni fürdés közben. Ezek jönnek-mennek. Nem emlékszem rájuk. 

A legjobb dal ajándékbontáshoz: ajánlhatok magamtól? Szalóki Ági: Gingalló

Erre a legjobb este elaludni: Arve Henriksen Chiaroscuro teljes album

Erre a dalra muszáj összebújni: Estrella Morente: Moguer

Legjobb dal hóeséshez: Dés László-Bereményi Géza: Hóesés

A legjobb dal dugóban araszoláshoz: Pharell Williams: Happy 

 legjobb dal barátokkal forralt borozáshoz: Stan Getz: Down by the Sycamore Tree

A legjobb dal másnap reggelre, ha túl sok forralt bort ittál: The Jackson 5: Can you feel it 

A legjobb dal síráshoz: Katona Klári: Mama

A go-to karaoke dalod: Melody Gardot: Baby I’m a fool

Ez a dal nem hiányozhat a karácsonyi vacsorához: Kaláka:Hadd zengjen énekszó 

Ezt a dalt csak maximum hangerőn lehet meghallgatni: Led Zeppelin: Black Dog

Ha ezt a dalt hallod, újra gyereknek érzed magad: Lambada

A dal, amit bárcsak te írtál volna:
Örülök a saját dalaimnak, számomra nincs értelme annak, hogy más zenéjét magaménak képzeljem.

A dal, amire nem tudsz nem táncolni:
Szerintem nincs olyan.

A szám, amit megállás nélkül tudnál hallgatni egész nap:
Mindig más, most épp Vivaldi: Domine Deus

Kedvenc gyerekdalod, amit a karácsonyi ünnepségen énekeltél az oviban: Betlehem, Betlehem, a te határidba
Ez egy népdal, Cserepes Károly lemezéről tanultam ovis koromban.

A kedvenc dal, ami a Müpás koncerteden elhangzik majd: Esterházy Pál: Iesu Dulcedo

2018/12/17 : mupa Szólj hozzá!
A megosztottság ellen

A megosztottság ellen

A megosztottság ellen

Tudja valaki, hogy honnan ered a Monsieur Doumani név? Hm? Tessenek tippelni! Egy klasszikus francia film…? Esetleg egy Zola-regény…?

monsieur_doumani_by_panayiotis_mina.jpg

Senki? Oké. Magam is így voltam vele mostanáig. Már vagy öt éve. De ha már erre az égtájra vetődnek, gondoltam, utána nézek alaposabban. Míg egy interjúban rá nem találtam.

Nos, Monsieur Doumaninak nincs semmiféle forrása. Azaz Monsieur Doumanit Monsieur Doumani találta ki. Olyan nevet akartak, ami épp olyan mókás, mint amilyen a zenéjük.

Mert a legfontosabb a móka. Abban, ugye, nincs pardon… Különösen az utolsó megosztott európai városban, Nikóziában.

Az úgy volt, hogy miután ’60-ban Ciprus felszabadult a brit gyarmati uralom alól, az alkotmányban rögzítették a ciprusi görögök és a ciprusi törökök hatalmi részesedését, de ezt senki nem tartotta becsben, úgyhogy állandósult a viszály. ’74-ben két részre szakadt az ország, az északi részét elfoglalták a törökök, a déli a görögöké maradt. Az ENSZ pedig, jobb híján, meghúzta azt a demarkációs vonalat, minek hatására 165 ezer görög és 45 ezer török cipriótának kellett elhagynia otthonát. Nikóziában különösen szerencsétlenül festett a vonal, hiszen ott csak lépések választották el a szembe kerülő városrészeket.

Ettől persze még továbbra is Aphrodité földje maradt Ciprus, elvégre a mitológia szerint itt emelkedett ki a habokból a szépség és szerelem istennője.

Ha pedig a ciprusi zene istenét keressük, itt van a Monsieur Doumani… Mely a méltó humorral kezeli, hogy nincs az az isten, aki igazoltatások nélkül juttatná el őket a fellépéseikre, és azt vallja, milyen nagy szerencse, hogy a kormány nem támogatja a művészetet, mert így legalább érdek nélkül lehet alkotni…

Szóval, Monsieur Doumani egy mókás és szabad és mélyen elkötelezett zenekar. Mely minden gesztusával tüntet a megosztottság, az előítéletek, a kirekesztés ellen. És mely éppúgy kötődik a különböző ciprusi tradíciókhoz, mint ahogy megteremtette azokból a saját, külön bejáratú hagyományát. Népzenéből, dzsesszből és rockból, mindabból, ami fontos a gitáros Angelos Ionas, a tzourasos Antonis Antoniou és a harsonás Demetris Yiasemides mitológiájában.

A mindössze hét éve működő Monsieur Doumani a legújabb nagy durranás a világzenében. Aki hallja, adja át! Ki tudja, mikor keveredik a kötelünkbe újra?!

(Az együttes december 9-én ad koncertet a Müpában)

F.D.J.

2018/11/28 : mupa Szólj hozzá!
Merész találkozások a pszichedelikus rocktól a fúziós roma muzsikáig

Merész találkozások a pszichedelikus rocktól a fúziós roma muzsikáig

Merész találkozások a pszichedelikus rocktól a fúziós roma muzsikáig

Ami a határon innen világzene, az a határon túl World Music. Ma már ritkábban merül fel az a kérdés, hogy mit takar a fogalom, hiszen több mint harminc éve döntötték el a lemezkiadók, hogy egységesen World Musicnak nevezik etnikus zenei kiadványaikat. A tradicionális és a feldolgozott népzenéket, illetve a népzenétől inspirált eredeti darabokat egyaránt. Kik említették először ezt a műfajt, mi fér bele, és milyen izgalmas találkozásokra számíthatunk a Müpa vadonatúj, Dupla W című sorozatában?

20181104_gay_su_akyol.jpg

A World Music címkét persze jóval korábban is használták már: Kodály Zoltán éppúgy, mint az amerikai népzenekutató Robert E. Brown – 1987-ben csupán az egységes névhasználat piaci követelménye miatt döntöttek mellette a kiadók. Köztük volt Joe Boyd, akinek nemcsak a Muzsikás, de a Pink Floyd is sokat köszönhet; Nick Gold, aki megismertette a világgal a Buena Vista Social Clubot; Ben Mandelson, aki később a Napra és a Söndörgő együttessel is dolgozott; Ian Anderson, a fROOTS főszerkesztője és más guruk…

*

A Müpában kezdettől fogva teret kaptak a világzene legnagyobb hatású előadói, az újabban feltűntek és a régebben befutottak egyaránt. Olykor két zenekar is szerepelt egy este, legutóbb az „északi fény”-ben a finn Värttinä és a norvég Mari Boine ragyogott. De olyan jellegű párosítás, mint a Dupla W sorozaté, még nem volt.

A Dupla W esteken egy hazai és egy külföldi együttes lép fel, de nem pusztán két koncertet kap a közönség. Extra élményt a párosítás alapja garantál: az a rokonság, amely egymás mellé rendeli a két produkciót. Ahány est, annyiféle lehet ez a rokonság: alapulhat a gyökerein, a befolyásain, a hangoltságán, a stílusán, a szellemiségén… De arra mutat rá mindig, hogy a zene semmilyen módon nem tűri a határokat és a kirekesztést. A mi zenénk egyben a világ zenéje, és a világ zenéje a mi zenénk.

*

A november 4-én induló sorozat első párosa a török Gaye Su Akyol és a Meszecsinka. Esetükben a népzene és a pszichedelikus rock kapcsolata képezi a közös „hívószót”, arról nem beszélve, hogy egy-egy démonikus énekesnő áll mindkét együttes élén. 

Gaye Su Akyol a nagy török dívák, Selga Bağcan és Müzeyyen Senar hatására kezdett énekelni, de a hatvanas évek török anatóliai rockzenéje és a nyolcvanas évekbeli nyugati alternatív színtér is befolyással volt rá. Zenei pályafutása előtt festészetet és antropológiát tanult, ám az isztambuli Bubituzak együttessel való találkozása megváltoztatta az életét. 2013-ban jelentette meg az első lemezét, a három évvel későbbi Hologram Ĭmparatorluğu albuma pedig már nemzetközi szenzációt keltett, pszichedelikus etno-rockjával magasan szárnyalva a keleti és a nyugati kultúra határa felett.

A Meszecsinka története 2008-ban indult, amikor a Fókatelep nevű pszichedelikus rockegyüttesben éneklő Oláh Annamari és a billentyűs Biljarszki Emil Fókaszalon néven kettesben lépett fel. Hamarosan állandósult a párosuk, majd új tagokat kezdtek toborozni – így született meg a Meszecsinka, hetedhét országból beszippantott befolyásokkal.

2012-ben Meszecsinka címmel debütáltak, két évvel később pedig Kinyílok címmel léptek tovább, immár olyan utazásokat sejtetve, melyeknek inkább a befelé fordulás szab határt. Ez a belső út vezetett kimondottan felkavaró, Álomban ébren című albumukhoz, melynek drámaisága unikális a magyar világzenében; méltán nyerve 2018-ban Fonogram-díjat a magyar nép- és világzene kategóriában.

*

2019-ben két Dupla W-estre is sor kerül. Május 31-én a lengyel Čači Vorba és a Csángálló mutatja meg, hogy Közép-Kelet-Európában mi fán terem a fúziós roma muzsika.

A 2006 óta működő Čači Vorba lelke, az énekes-hegedűs Maria Natanson tizennégy éves korában maga mögött hagyta családját és klasszikus zenei tanulmányait, majd bevette magát a Kárpátokba, hogy a népzenészektől elsajátítsa a (zenekara nevét is adó) „igaz beszéd” nyelvét. Így teremtette meg a maga külön bejáratú stílusát, melyet a romániai és balkáni cigányzene éppúgy inspirált, mint a lengyel falusi muzsika, a dzsessz és a kortárs klasszikus zene. Napjainkig három kirívó sikerű albumot készített (Szczera Mowa, Secret Marriage, Šatrika), olyan tradicionális hangszerekre építve, mint a magyar brácsa, a török kemence, a görög buzuki, a román kobza és a közel-keleti darabuka.

A 2009-ben megalakult Csángállót (kóborol, csavarog, vándorol jelentésű) neve is arra kötelezi, hogy elrugaszkodjon csángó zenei forrásától, és önfeledten kalandozzon a Balkán minden irányába. Ezt teszi elképesztő energiával, instrumentálisan vagy vokálisan, a maga jellegzetes szájízével, és   improvizációkban gazdagon. A táncházakban és a koncerttermekben éppúgy, mint a Fel az úton… című albumán.

*

Az október 28-ai párost elsősorban a gondolkodásmódja – a popzene eszköztárával feldolgozott népzene, illetve az akusztikus és elektronikus zene ötvözése – köti össze, de az sem hagyható figyelmen kívül, hogy 2018-ban mindkét együttes új felállással és új produkcióval jelentkezett.

Az angol Oi-Va-Voi a kelet-európai népzenék, a nyugati pop és a techno szintetizálásával tűnt ki, debütáló albuma, a Laughter Through Tears a második helyen végzett az európai világzenei rádiók 2003-as listáján. Ezen Németh Juci énekelt A csitári hegyek alatt című dal feldolgozásában, az Oi Va Voi és a Travelling The Face Of The Globe című albumokon pedig Szalóki Ági szerepelt.

Mitsoura, azaz Juhász Miczura Mónika az Ando Drom együttes énekesnőjeként vált ismertté a kilencvenes években, majd szóló pályára lépett, és Mitsoura majd Dura Dura Dura címmel jelentette meg lemezeit. A kelet-európai cigányzenei hagyomány indiai és észak-afrikai motívumokkal ötvöződik 2018-ban újjászervezett zenekara előadásában, melyet olyan ismert muzsikusok alkotnak, mint Moldvai Márk, Kaltenecker Zsolt, Födő Sándor és Jeli András.   

2018/10/25 : mupa Szólj hozzá!
Varsó, kontroll nélkül

Varsó, kontroll nélkül

Varsó, kontroll nélkül

europai_hidak_warsaw_village_band_c_radek_polak.jpg

„Emlékezz a múltadra, de engedd a jövőben élni” – a Warsaw Village Band nagyon bírja az ilyen ellentmondásos szlogeneket, melyek nem is olyan ellentmondásosak, mint amilyennek elsőre látszanak. A világ legjobb lengyel zenekara szeptember 21-én a Müpában koncertezik!

Mostanában gyakran hallani Lajkó Félixet egy lengyel vonósbanda társaságában. Vołosi a neve, mindent tud a klasszikus és a népi muzsikáról, és simán képes elhitetni, hogy a Kárpátokban lakik a zenék istene. Ami a lengyel-magyar kapcsolatokat illeti, az amúgy megérne egy misét – a BRAThANKI Sebő-feldolgozásaitól kezdve a Zakopower Gyöngyhajú lányáig –, de most inkább Jamaica felé vesszük az irányt. Mert nem eshet szó lengyel világzenéről a reggae-hez kötődő erős szálai nélkül. A podhalei Trebunie-Tutki robbantott először, aztán jócskán beindult a színtér, lásd Vavamuffin, Strachy Na Lachy, Habakuk, Orkiestra Swietogo Mikołaja és így tovább, a dubbal kokettáló Warsaw Village Bandig.

Ez a Varsói Falusi Banda egyébként a világ legjobb lengyel bandája, mely 1998 óta ápolja „a következő nemzedék hagyományát” a reggae-legenda Burning Spear útmutatása szerint. „Emlékezz a múltadra, de engedd a jövőben élni”. A Warsaw Village Band nagyon bírja az ilyen ellentmondásos szlogeneket, melyek nem is olyan ellentmondásosak, mint amilyennek elsőre látszanak. A nevükről például azt mondták a Szláv Textusnak, hogy az ólengyel nyelvben a „Varsóba menni” azt jelentette, hogy „kimenni a földre, a gazdaságba”. A második világháború után pedig vidéki népek építették újra a lebombázott Varsót, aztán ott ragadtak, úgyhogy tovább erősödött a város-falu kapcsolat.

Ami pedig a zenéjüket illeti, az végképp lebontja a tér és az idő korlátait. Abban együtt pörögnek az égtájak, a múltak és a jövők, az énekek és az archaikus népi hangszerek, a dub és a hiphop kütyüjei. A határ a csillagos ég! – mondhatná nagy rajongójuk, a vágtázó Grandpierre Attila. Fordulhatnak északnak (mint a Nord albumon), vagy követhetik a Napot (mint a Sun Celebration címűn), a fő csapás iránya ugyanaz a transz. Azt mondják, általában fogalmuk sincs, merre vezet az útjuk. Zenei térképük sincsen. „Ha beindul a fantáziánk, annak nem tudjuk, mi lesz a vége. A képzeletnek nem lehet határt szabni, elveszítjük a kontrollt. És mi szeretjük elveszteni a kontrollt. Mindenki szereti.”

Hát most itt az alkalom. Lehet transzba esni.

 

F.D.J.

2018/8/27 : mupa Szólj hozzá!
Hey, June! LEGek – 20 kérdés / 1 playlist: Elefánt

Hey, June! LEGek – 20 kérdés / 1 playlist: Elefánt

Hey, June! LEGek – 20 kérdés / 1 playlist: Elefánt

A nyár a Müpában kezdődik, méghozzá június 18-23. között, a Hey, June! fesztiválon! A koncertsorozat újra a legnépszerűbb hazai könnyűzenei előadók közül válogat, akik valami igazán különlegessel készülnek erre az alkalomra. A fellépőket a kedvenc dalaikról faggattuk a nyárra hangolódás jegyében, amit egy-egy playlisten egyben is meghallgathatsz. Most a június 21-én koncertező Elefánt zenekar van soron: a listájukat kiegészítettük két, számunkra kedves Elefánt- dallal is.

 mate_balazs_pho_elefant6319_prio.jpg

A legjobb dal nyári ébredéshez:
Szendrői Csaba (ének): Sepultura: Arise

A dal, amit szívesen énekelsz ordítva a zuhany alatt:
Németh Szabolcs (dob): AC/DC: Highway to Hell

A legjobb dal Balaton-parti ejtőzéshez:
Csabi: Lou Bega: Mambo No. 5.

A legjobb szám a fesztiválszezonra hangolódáshoz: 
Horváth Bence Ede (basszusgitár): Los Del Rio: Macarena

A tökéletes dal fűben fekvős hullócsillagnézéshez:
Szabolcs: Kispál és a Borz: Csillag vagy fecske

A legjobb dal másnapossághoz:
Tóth András (gitár): Ossian: Másnapos dal

A legjobb dal nyári záporokhoz:
Csabi: Slayer: Raining blood

Az ideális dal munka utáni fröccsözéshez:
Kovács Zoltán (billentyű): Wagner: Parsifal

 

Erre a legjobb este elaludni:
Totya: Michael Petrucciani: Caravan

Erre a dalra muszáj összebújni:
Csabi: Baby Sisters: Szeresd A Testem

A legjobb dal síráshoz:
Totya: Zámbó Jimmy: Még nem veszíthetek

Ez a dal nem hiányozhat egy gyertyafényes vacsoráról:
Csabi: Kispál és a Borz: Etetés

Ezt a dalt csak maximum hangerőn lehet meghallgatni:
Szabolcs: Edda: Gyere őrült

Ha ezt a dalt hallod, újra gyereknek érzed magad:
Szabolcs: Paff, a bűvös sárkány

 A dal, amit bárcsak te írtál volna:
Totya: Whitney Houston: I Will Always Love You

A guilty pleasure-öd (dal):
Ede: Császár Előd & Alexa: Tiltott szerelem

A dal, amire nem tudsz nem táncolni:
Totya: Village people: YMCA

 A szám, amit megállás nélkül tudnál hallgatni egész nap:
Csabi: Bartók: Magyar táncok

Idén nyáron ezt a dalt nagyon szeretnéd meghallgatni élőben:
Csabi: Elvis Presley: Jailhouse Rock

A kedvenc saját dal, ami elhangzik a Hey, June-os koncerten:
Csabi: Szikra

Ha kíváncsi vagy, milyen különlegességgel készül a zenekar a Hey, June!-ra, ne hagyd ki az élményt júnusi 21-én: találkozzunk a Müpában!

 

2018/6/19 : mupa Szólj hozzá!