Garázsband mini-interjú - 21 Gramm Akusztik

Garázsband mini-interjú - 21 Gramm Akusztik

Garázsband mini-interjú - 21 Gramm Akusztik

"A legjobban azt szeretjük, amikor látjuk, ahogy megérint valakit amit a színpadon alkotunk"

Június 1-jén ismét buli lesz a város talán legextrémebb koncerthelyszínén, vagyis a Müpa mélygarázsában! Minden eddiginél több zenekar jelentkezett az immáron negyedik alkalommal meghirdetett Garázsband Fesztiválra, ahol ezúttal a 21 Gramm Akusztik, a Gidnim’Rém, a Peer Pressure, a Rien du Sol és a Verőköltő mutatkozhat be. Ismerjük hát meg őket kicsit közelebbről!  

20190601_garazsband_fesztival_21_gramm_akusztik.jpg

Mutassátok be a zenekart és a tagokat pár szóban:
A 21 Gramm Akusztikkal sajátos stílust próbálunk teremteni, egyedi és harmonikus zene - és szövegvilágra törekszünk. Még sok munka és megpróbáltatás áll előttünk, hogy valóban új értéket alkothassunk, de türelemmel haladunk előre a megkezdett úton. A zenekar alapját jelentő dalokat Váradi Imivel kezdtük el összerakni, gitár-ének felállásban, lassan négy évvel ezelőtt a Székelyföldi Varga Sándor Verstábor után, ahol találkoztunk. Körülbelül egy év után csatlakozott Komlódy Márk cajonnal (szintén verstáboros ismeretség), ekkorra tudtuk biztosan, hogy zenekarrá szeretnénk alakítani formációnkat. Ez után egy tehetségkutatóra kértük fel Pétervári Henriket harmonikázni, aki harmonikás-billentyűsként velünk maradt. Utoljára Kun Balázs csatlakozott basszusgitárral, akit eredetileg szintén egy fellépésre kértünk fel. A banda fennálását 2017 októberétől számítjuk.

Honnan jött a zenekar neve?
A zenekar nevén sokat gondolkodtunk, végül úgy döntöttünk, ars-poeticánknak is nevezhető dalunkról, a 21grammról nevezzük el magunkat. Ez egyébként eredetileg az első (és egyelőre egyetlen) albumunk címe lett volna, amit így keserÉdes-re változtattunk. Legendák szerint a lélek súlya 21 gramm, azaz ennyit veszít a test a súlyából a halál pillanatában.

Milyen fontos állomásai voltak eddig a zenekar életének?
A székesfehérvári Arany Dobverő díj elnyerése volt az első fontos állomás, innentől számítjuk a zenekar fennállását. Azóta sokminden történt velünk, 2018 nyarára megjelent az első albumunk, a keserÉdes, számos fesztivált és tehetségkutatóját megjártuk, például a FEZEN-t, Veszprémi Utcazene Fesztivált, a Hello Ugart (akkor még Woodstock az Ugaron), vagy a Fülesbagoly tehetségkutatót. Sok pozitív és negatív visszajelzéssel gazdagodtunk, amit mind igyekszünk azóta is az épülésünkre felhasználni.

Ki a zenei ikonotok, akire felnéztek?
Nincsen közös zenei ikonunk, akire egyaránt felnézünk. Mindegyikőnk különböző  zenei stílust képvisel, így minden egyes tagnak más-más az a személy, akire felnéz.

Milyen zenék/zenekarok inspiráltak titeket a zeneszerzésben?
Bogira nagy hatással volt a Szabó Balázs Bandája, Imire a Tankcsapda és Norah Jones, Márkra a Queen és a Bagossy Brothers Company. Henriknek a Kaleo, Balázsnak a Hobo Blues Band, a Cream és a Pink Floyd adtak inspirációt. Ezen felül szeretjük a Quimby, az Elefánt, az Esti Kornél, Cseh Tamás, a Kispál és a Borz és a 30y zenéjét is. 

Első koncert, amin részt vettetek:
Az első komolyabb fellépésünk Székesfehérváron a Helló Nyár! rendezvényen volt.

Melyik zenekar/zenész előtt lépnétek fel nagyon szívesen? (engedjétek el a fantáziátokat nyugodtan)
Szabó Balázs Bandája, Esti kornél, Lóci Játszik, Honeybeast, Quimby, Elefánt, Margaret Island.

Kedvenc saját számotok, ami biztosan elhangzik június 1-jén is?
21 gramm

Van bármi színpadra lépés előtti rituálétok, szerencsét hozó tárgyatok, babonátok?
Orti, a kis, lila, benzinkutas csúnyaság mindig velünk utazik (plüss), de külön rituálét nem szoktunk tartani.

Mi szerintetek a legjobb a zenélésben?
Számunkra a legfontosabb a közönséggel való kapcsolattartás. A legjobban azt szeretjük, amikor látjuk, ahogy megérint valakit amit a színpadon alkotunk, látjuk, hogy a közönség kap valamit tőlünk. Ilyenkor tudjuk, hogy értéket hozunk létre, és ilyenkor tudjuk azt is biztosan, hogy a színpadon jó helyen vagyunk.

Garázsband mini-interjú - Gidnim'Rém

Garázsband mini-interjú - Gidnim'Rém

Garázsband mini-interjú - Gidnim'Rém

"Nagyjából bárki előtt fellépnénk, akinek a közönsége nem menekül ki tőlünk."

Június 1-jén ismét buli lesz a város talán legextrémebb koncerthelyszínén, vagyis a Müpa mélygarázsában! Minden eddiginél több zenekar jelentkezett az immáron negyedik alkalommal meghirdetett Garázsband Fesztiválra, ahol ezúttal a 21 Gramm Akusztik, a Gidnim’Rém, a Peer Pressure, a Rien du Sol és a Verőköltő mutatkozhat be. Ismerjük hát meg őket kicsit közelebbről!  

20190601_garazsband_fesztival_gidnim_rem.jpg

Mutasdbe a zenekart és a tagokat pár szóban:
Urbán Bence: Maga a Gidnim’Rém egyszemélyes projekt. 2005-ben kezdtem gagyi zenéket írogatni, a nevet 2006-ban vettem fel hozzá. Az évek során megtanultam alapszinten több hangszeren játszani, hangot rögzíteni magamnak tűrhető minőségben, aztán jöttek sorra a felvételek. Most a koncertre gitározni Gonda Szabi csatlakozik be, dobolni pedig Szepesi András, akikkel több zenekarban játszottam együtt korábban (pl Nyilas Reni & Ők, Bódvaszilas sessions). Anno a debreceni Rocksuliban próbáltunk egy másik zenekarommal, és mentünk
koncertezni közösen más helyi bandákkal együtt, akikkel egész hamar jó viszonyba kerültünk. Lényegében kialakult egy kb 15 főnyi zenészt tartalmazó baráti társaság, amiből több szerelemprojektet verbuváltunk. Innen szoktunk összeverődni koncertekre is, mikor épp ki ér rá.

Honnan jött a zenekar neve?

gindim.JPG
Milyen fontos állomásai voltak eddig a zenekar életének?
- Roppant fontos esemény: Amikor először koncerteztünk zenekarként.
- Még tök jó esemény: amikor a Szimpla kertben vettem fel a miarosseb című albumot.
- Albumok: van pár kislemez (Villany vol 1, Polc, Zefir,), egy majdnem nagylemez (miarosseb), és egy közös kis szivemcsücske Képzeletbeli baráttal (Gallyak).

Ki a zenei ikonod, akire felnézel?
Nehéz egyet kiválasztani, a teljesség igénye nélkül mondok 5-öt: Tom Waits, Les Claypool, Danny Elfman, Louis Cole, Trent Reznor

Milyen zenék/zenekarok inspiráltak a zeneszerzésben?
Akik valami miatt lekötik a figyelmem. Nagyon hosszú a lista, de néhány példa az előzőek mellé: 12 Stone Toddler, Igorrr, Mr Bungle, Battles, Tomáš Dvořák, Thomas Newman, Radiohead, Hiperkarma, Alain Johannes, régi számítógépes játékok zenéi, 30y, Brad Mehldau, That 1 Guy, St Vincent,
ésatöbbi.

Első koncert, amin részt vettetek:
2012 szeptemberében a debreceni Sikk klubban játszottunk egy rövidet. Hallgatóságként az első belépős koncert amire emlékszem, hogy elvittek, a Djabe volt valamikor a kilencvenes évek végén.

Melyik zenekar/zenész előtt lépnél fel nagyon szívesen? (engededd el a fantáziádat nyugodtan)
Nagyjából bárki előtt, akinek a közönsége nem menekül ki tőlünk.

Kedvenc saját számod, ami biztosan elhangzik június 1-jén is?
Flaszter Galaxis

Van bármi színpadra lépés előtti rituáléd, szerencsét hozó tárgyad, babonád?
Nincs.

Mi szerinted a legjobb a zenélésben?
A helyemen érzem magam.

 Június 1-jén tehát irány a Müpa mélygarázs, ahol Bencével is találkozhatsz! A sorompók 18.30-kor nyílnak, a buli pedig továbbra is ingyenes. Addig is, hangolódjatok a bulira a Müpa tematikus Spotify playlistjével, amin a Rien du Sol dalai is helyet kaptak!

Garázsband mini-interjú - Peer Pressure

Garázsband mini-interjú - Peer Pressure

Garázsband mini-interjú - Peer Pressure

"Spotify-on van vagy 5 fiók Peer Pressure névvel, de kitartottunk az ötlet mellett."

Június 1-jén ismét buli lesz a város talán legextrémebb koncerthelyszínén, vagyis a Müpa mélygarázsában! Minden eddiginél több zenekar jelentkezett az immáron negyedik alkalommal meghirdetett Garázsband Fesztiválra, ahol ezúttal a 21 Gramm Akusztik, a Gidnim’Rém, a Peer Pressure, a Rien du Sol és a Verőköltő mutatkozhat be. Ismerjük hát meg őket kicsit közelebbről!  

20190601_garazsband_fesztival_peer_pressure.jpg

Mutassátok be a zenekart és a tagokat pár szóban:
Marci: A banda megalakulása a gimis gólyatáborunkban kezdődött. Amikor megismerkedtünk Bencével (a dobossal) és Bálinttal (basszusgitáros), a zene volt a közös pont , és már akkor kitaláltuk , hogy alapítunk egy zenekart. Aztán elkezdődött a suli, és megismertük Boldit (gitáros). Pár hónappal később kiderült , hogy van egy lány az évfolyamunkon , akinek tök jó hangja van, elhívtuk próbálni, és  csatlakozott a bandához Emese.

Honnan jött a zenekar neve?
A névválasztás egy elég hosszú folyamat volt. Rengeteget gondolkodtunk rajta, és aztán egyszer kipattant a fejemből, hogy Peer Pressure, és rájöttünk, hogy ez tökre passzol a zenekarhoz. Később kiderült, hogy Kanadában is van egy ilyen nevű zenekar, és Spotify-on meg van vagy 5 fiók Peer Pressure névvel, de kitartottunk az ötlet mellett.

Milyen fontos állomásai voltak eddig a zenekar életének?
 Benne voltunk a Kikeltetőben, és volt egy EP premierünk a Lángoló Gitárok magazin oldalán. Meg egyszer kértek tőlünk autogramot. 

Ki a zenei ikonotok, akire felnéztek?
Frenk,Bowie,Nick Cave,Kispál András, Tyler the Creator, Lovasi , Connan Mockasin, Archy Marshall és még sokan mások (egyébként a zsűriből is vannak , de nem akarom őket mondani) (na jó, Kollár-Klemencz László ,Beck Zoli) 

Milyen zenék/zenekarok inspiráltak titeket a zeneszerzésben?
Arctic Monkeys,Nirvana,King Krule,RHCP

Első koncert, amin részt vettetek:
Az első koncertünk a Hunniában volt. 

Melyik zenekar/zenész előtt lépnétek fel nagyon szívesen? (engedjétek el a fantáziátokat nyugodtan)
Kozmix      

Kedvenc saját számotok, ami biztosan elhangzik június 1-jén is?
Correct című dal.

Van bármi színpadra lépés előtti rituálétok, szerencsét hozó tárgyatok, babonátok?
Nincs. De egyszer lehet, hogy lesz. Főleg, ha olyan helyeken játszunk, ahol van backstage.

Mi szerintetek a legjobb a zenélésben?
Zenélés közben tudunk kibontakozni. Az a legjobb, amikor beleteszünk mindent, és összeáll egy egésszé.

 Június 1-jén tehát irány a Müpa mélygarázs, ahol a srácokkal is találkozhatsz! A sorompók 18.30-kor nyílnak, a buli pedig továbbra is ingyenes. Addig is, hangolódjatok a bulira a Müpa tematikus Spotify playlistjével, amin a Rien du Sol dalai is helyet kaptak!

"Nem szeretem a kiszámítható lépéseket" - Molnár Tamással, a JETLAG frontemberével beszélgettünk

"Nem szeretem a kiszámítható lépéseket" - Molnár Tamással, a JETLAG frontemberével beszélgettünk

"Nem szeretem a kiszámítható lépéseket" - Molnár Tamással, a JETLAG frontemberével beszélgettünk

A JETLAG lesz a Müpa Garázsband Fesztiváljának házigazdája június 1-jén, ahol a zsűri által megszavazott öt ígéretes fiatal banda lép színpadra. A zenekar frontemberét, a dalszerző-énekes Molnár Tamást éppen New York felé csíptük el egy telefonos interjú erejéig. Az Anti Fitness Club egykori alapítója többek közt elmesélte, ki a legnagyobb példaképe, szerinte mire kell figyelnie egy kezdő zenekarnak, és mit csinálna másképp, ha újrakezdhetné.

jetlag-akva_original_cut.jpgFotó: Cinthya Dictator

Ti lesztek a házigazda-vendégzenekar a Garázsband Fesztiválon, ahol feltörekvő zenekarok mutatkozhatnak be nagyobb közönség előtt. Az Anti Fitness Club indulásakor mennyire voltak hasonló lehetőségeitek?

Csekély lehetőségek voltak akkoriban ilyen téren. Nagyon szerencsés zenekar voltunk abból a szempontból, hogy a kezdeti sikertelen 5-7 év után kiadóknál való kopogtatás és tehetségkutatókon való nyomulás nélkül lemezszerződést kaptunk az akkori Magneoton / Warnertől. Zsigerileg azt hoztuk, amit akkoriban minden nagyobb kiadó keresett, és még összerakni se kellett minket. A kezdeti időszakban megfordultunk egy vidéki tehetségkutatón, de mi inkább a színpadokban hittünk: főleg punkzenekarokkal turnéztunk, például a Macskanadrággal és a Prosecturával, ami egész jó rutint adott. De azt gondolom, hogy manapság már sokkal nagyobb lehetőségeket rejtenek a hasonló pályázatok és tehetségkutatók.

tomi_050.jpgFotó: Molnár Tamás anyukája

Volt olyan mentorfigurátok vagy példaképetek, akire felnéztetek, és akitől hasznos tanácsokat kaptatok?

Akkoriban a punkszcénában nem gondolom, hogy létezett olyan, hogy mentorfigura, ez sokkal ösztönösebb műfaj. Egyszerűen nyitott szemmel jártunk, olyan zenét csináltunk, amiben jól éreztük magunkat, és ez látszott is rajtunk. Sokkal ösztönösebben indult a zenekar, mint amilyen profivá később vált. Ha példaképekről beszélünk, talán egy olyan zenész van, aki már hosszú ideje meghatározó számomra, a Muse énekese, Matt Bellamy: dalszerzőként, frontemberként és színpadi jelenségként egyaránt – és ez talán nem szorul magyarázatra.

matt_n_tomi.jpgFotó: Kiss Kriszti

 Van olyan dolog, amit mai fejjel másképp csinálnál, ha újrakezdhetnéd?

A JETLAG tulajdonképpen egy újrakezdés, az AFC-hez képest mindenképp. Úgy gondoltuk, hogy itt már nem követjük el ugyanazokat a gyerekhibákat, amiket a korábbi zenekarainkban. De alapvetően azt gondolom, hogy ebben a szakmában is holtig tanul az ember. Persze időnként még most is rúgunk kapufákat, de ez vele jár. Szerintem nincsenek kőbe vésett szabályok, ráadásul alkotó emberként teret kell engedni az ösztönös elképzeléseknek. A kezdetekhez képest ma már inkább csak önmagammal szemben támasztott elvárásaim vannak. Ha jobban belegondolok, nem csinálnék semmit másképp: az összes előző zenekaromban rúgott kapufának meg kellett történnie, hogy tanuljak belőlük.

A JETLAG esetében mennyire volt nehéz felépíteni egy új márkát?

Olyan szempontból könnyű volt, hogy csináltam már ilyet. De hogy milyen lesz a fogadtatása – egy teljesen más műfajban nyilvánultunk meg –, azt nem tudhattuk előre. Az én esetemben teljesen reális lett volna az AFC után, ha akusztikpop-karrierbe kezdek szólóelőadóként, de én nem szeretem az ilyen kiszámítható lépéseket, és a JETLAG-ben is ugyanúgy a kihívást kerestem, mint az AFC-ben kölyökként. A brandépítés nagyon sokrétű történet, és minden pillanatában szeretek ott lenni a zenei arculatteremtéstől kezdve a vizuális megjelenésen át a legapróbb kommunikációs részletekig. Nemcsak a zenélést élvezem, hanem mindent, ami ezzel jár. Ha nem szeretném csinálni, biztos nehéznek találnám, de mivel ez éltet, boldogan teszem.

jetlag_presspic_2k19.jpgFotó: Kiss Kriszti

Mit szóltak a váltáshoz az AFC-rajongók?

Számítottam rá, hogy a keményvonalas AFC-sek között lesz olyan, aki nem ért majd egyet a műfaji váltással. De talán rosszul is éreztem volna magam, ha nem lettek volna hangosak ezek a szimpatizánsok, mert talán ebből is éreztem, hogy sokaknak fontos a zeneiségem. Bármennyire is tisztelem őket – egy szűkebb körrel egészen baráti a kapcsolat –, azért életvezetési tanácsokat nem szoktam kérni a közönségtől. Egyértelmű volt, hogy más zenei műfajokban szeretném magam kiélni. Azóta egyébként elég sok olyan embert látok a koncerteken, akik akár már 10 éve is követik a munkáimat, szóval van egy folytonosság, még ha nem is mindenki tartott velem.

Szerinted mi a három legfontosabb dolog, amire figyelnie kell egy kezdő zenekarnak?

Először is az, hogy jókor legyenek jó helyen – bár erre viszonylag nehéz figyelni. (nevet) Amikor pedig jókor vannak jó helyen, már ne mezítláb álljanak arra a színpadra, hanem olyan rutinnal, hogy az meggyőző legyen. Fontos azt is belátni, hogy egy zenekart csinálni nem pusztán a zenélésről szól, annál jóval sokrétűbb dolog, aminek minden részében kreatívan lehet jelen lenni, és érdemes is.

jetlag_china_s.jpgFotó: Almási Bence

Megbízott dalszerzőként is rengeteget dolgozol. Melyik a kedvenc másnak írt dalod, és melyiket bírod legjobban a saját számaid közül?

Nagyjából 200 dalt írtam az elmúlt közel 10 évben, úgyhogy nagyon nehéz lenne egyet kiemelni. Mindegyik másért kedves számomra. Ha magamnak írok, az nyilván egy sokkal személyesebb kitárulkozás. Persze amikor másnak szerzek dalt, az is tud személyes lenni, ilyenkor megkeresem azt a pontot, ami bennem és az adott előadóban közös, és arra építek, de az is izgalmas, amikor csak a fantáziámra hagyatkozom. A saját dalaim közül általában a legutolsó az, amit a legjobban szeretek, most éppen a JumoDaddyvel és Nemazalánnyal közösen készített Hülyeakaroklenni. Azt hiszem, most erre vagyok a legbüszkébb, mert messziről popdalnak tűnik, közelebbről szemlélve viszont egy műfajokon átívelő történet, amibe mindenki beleadta a saját ízvilágát és zeneiségét. Úgy Jetlag-dal, hogy közben mindenkinek megmaradt a sajátos karaktere. Én hiszek a kollaborációkban, hiszen azt gondolom, hogy manapság a legtöbb újszerű dolog fúziókból jön létre.

Van olyan előadó, akivel szívesen dolgoznál, de még nem volt rá alkalmad?

A Chainsmokersszel például nagyon szívesen dolgoznék szerzőként és előadóként is, de ez eléggé szerénytelen. (nevet) Bár nemrég voltam egy stockholmi dalszerzőtáborban, ahol egy olyan lánnyal is dolgoztam, aki nekik is írt dalszöveget. Szóval alapvetően nem lehetetlen a dolog, csak jelen pillanatban viszonylag kicsi esélyt látok rá.

A táborban tudtak neked újat mutatni? Mit hoztál magaddal?

Ezek a dalszerzőtáborok arról szólnak, hogy olyan nyitott szerzőkkel dolgozol együtt, akik teljesen máshonnan jönnek, és más rezgésekből táplálkoznak, mint te. Egyrészt a tanulásról szól, másrészt olyan alkotófolyamatokban vehetsz részt, amilyenekre otthon nem feltétlenül nyílik lehetőséged. Emellett olyan szerzőkkel találkozhatsz, akik e pillanatban a világ popzenéjének az élvonalát írják. Nem beszélve arról, hogy ha pont egy olyan dalt írtok közösen, aminek aztán lesz utóélete, akkor magyar szerzőként érvényesülhetsz a külföldi piacon, ami óriási dolog.

jetlag_iceland_flag.jpgFotó: László Péter

Ha már a külföldi piacról esett szó: a beszélgetésünkkor éppen New Yorkba tartasz. A fő cél a kikapcsolódás, vagy ha már kint vagy, akkor a munkára is szakítasz egy kis időt?

Alapvetően kikapcsolódást terveztem, aztán néhány hete rájöttem, hogy van egy új dal, amihez érdemes lenne forgatni képi anyagot. Aludtam rá egyet, és arra jutottam, lehet, hogy mégsem most van ennek itt az ideje. Nagyon ritkán adok magamnak alkalmat arra, hogy tisztán kikapcsolódjak, és az utazásaim nagy része is videoklip-forgatással telik. Tavaly például Kínában jártunk a JETLAG-gel, előtte Izlandon forgattunk, a Marge-dzsal közös dalunk videója pedig Berlinben készült. Ezúttal csak kikapcsolódni megyek, nagyon várom már, ahogy azt is, hogy hazatérve – kis jetlaggel – a Garázsband Fesztivál színpadára állhassak. (nevet)

Mivel készültök?

Megtisztelő, hogy mi indíthatjuk el az eseményt: odatesszük azt a zúzós JETLAG-szettet, amit kifejezetten erre a nyárra állítottunk össze. De fontos, hogy ez az este nem rólunk szól: a reflektorfény az öt fesztiválnyertes zenekaré, akik megérdemelten kaptak lehetőséget. Bízom benne, hogy kellően be tudjuk izzítani a hangulatot ahhoz, hogy mind ők, mind a közönség jól érezze magát. Rajtunk nem fog múlni! (nevet)

nsz-4_nap-04036.jpgFotó: Hegyi Júlia Lily

Garázsband mini-interjú - Rien du Sol

Garázsband mini-interjú - Rien du Sol

Garázsband mini-interjú - Rien du Sol

Nem volt előttünk konkrét zenekar, amire azt mondtuk volna, hogy “na, mi ilyet szeretnénk csinálni”

Június 1-jén ismét buli lesz a város talán legextrémebb koncerthelyszínén, vagyis a Müpa mélygarázsában! Minden eddiginél több zenekar jelentkezett az immáron negyedik alkalommal meghirdetett Garázsband Fesztiválra, ahol ezúttal a 21 Gramm Akusztik, a Gidnim’Rém, a Peer Pressure, a Rien du Sol és a Verőköltő mutatkozhat be. Ismerjük hát meg őket kicsit közelebbről!  

20190601_garazsband_fesztival_rien_du_sol.jpg

Mutassátok be a zenekart és a tagokat pár szóban:
Manuel: Martinnal az első találkozásunk egy közös ismerősünk hatására történt meg. Ennek a vége egy meg nem született zenekar lett. Egyszer véletlenül összefutottunk a városban és egy hosszabb baráti borozgatás után tartottuk a kapcsolatot. Később megbeszéltük, hogy elkezdünk írni egy számot együtt és lesz, ami lesz. Máriót akkor kerestem meg, amikor éreztük, hogy komolyabb babérokra törnénk ezzel a projekttel. Megkértük, hogy nézze át a dobokat az első számunkhoz és fel sem merült bennünk, hogy bevállalna még egy zenekart a másik mellé. Viszont egyből megtaláltuk a közös hangot és el is kezdtük a munkát. Ez 2017 év végén volt és utána pár hónapig, amíg egyetemi vizsgák miatt nem tudtunk próbálni úgy volt lesz negyedik tag is, de valahol 2018 márciusában mi hárman úgy éreztük nagyon jól működik valami köztünk és nem is akarunk mást a zenekarba. Innentől tekinthető igazán a Rien du Sol születése.

Casasola Manuel: ének/gitár
Divényi Mario: dob/ütős hangszerek
Kovács Martin: gitár/vokál/elektronika

Honnan jött a zenekar neve?
Rengeteg gondolkodás után jutottunk erre a francia eredetű névre. Mindenképpen valami egzotikus hangzású zenekar nevet szerettünk volna. Először a Saola (ami később az első számunk címe lett) volt az esélyes de aztán elindultunk ezen a francia vonalon és összeraktunk valamit, ami nekünk nagyon tetszett hangzásában, elvontságában és többértelműségében.

Milyen fontos állomásai voltak eddig a zenekar életének?

  • Megismerni egymást :)
  • Az első számunk megjelenése (Saola, 2018 május)
  • Bemutatkozó számunk a ’Saola’ hallható volt az M4 által közvetített Forma Kanadai Nagydíj összefoglalója alatt is
  • Első kislemez: We’ll See, Father címmel, január elején jelent meg
  • Első klipp: a kislemez előfutára egy héttel korábban lett elérhető
  • Idén január 26-án volt az első koncertünk a Dürer Kertben és legnagyobb meglepetésünkre teltházas lett a koncertünk.
  • Lehetőséget kaptunk az idei Kolorádó fesztiválon fellépni. Hatalmas lehetőség számunkra!

Ki a zenei ikonotok, akire felnéztek?
Manuel: George Craig - One Night Only énekese
Martin: Jacoby Shaddix - Papa Roach frontembere
Márió: Thom Yorke

Milyen zenék/zenekarok inspiráltak titeket a zeneszerzésben?
Nem volt előttünk konkrét zenekar, amire azt mondtuk volna, hogy “na, mi ilyet szeretnénk csinálni”. Természetesen mindegyikünknek megvan a maga forrása, amiből inspirálódik. A spektrum tart egészen a hip-hoptól a funky-n át a heavy metalig.

Első koncert, amin részt vettetek:
Manuel: Green Day, Milánóban
Martin: Robbie Williams
Mario: Slayer, 2 évesen

Melyik zenekar/zenész előtt lépnétek fel nagyon szívesen? (engedjétek el a fantáziátokat nyugodtan)
Foals, The Neighbourhood, Bring Me The Horizon

Kedvenc saját számotok, ami biztosan elhangzik június 1-jén is?
Saola

Van bármi színpadra lépés előtti rituálétok, szerencsét hozó tárgyatok, babonátok?
Még nagyon fiatal zenekar vagyunk ahhoz, hogy erre választ tudjunk adni. Egy koncertünk volt eddig, így semmilyen rituálénk nem alakult ki egyelőre.

Mi szerintetek a legjobb a zenélésben?
Erre rengeteg dolgot lehetne írni. Talán mindig más aspektusában jó a zene az embernek de, ha egy dolgot kéne megragadni az az összetartó, kapcsoló ereje lenne. Ez alatt lehet gondolni arra, hogy sétálsz az utcán és hallgatsz valamit ami megérint, rezonál veled és úgy érzed “fúú nem vagyok egyedül ezzel az érzéssel a világon” aztán elmehetsz egy koncertre ahol megtapasztalhatod ezt az összetartó élményt hatványozottan. Nemtől, rassztól és bármilyen hovatartozástól mentes környezet ez általában ahol, ha még össze is verekednek az emberek utána kedvesen nyújtják kezüket és felsegítenek. Mintha, amikor ott lennétek együtt a fesztiválon, addig mindenki egy zászló alá egyesülne, annak a zenekar, vagy a zene, vagy a szeretet zászlója alá.

 Június 1-jén tehát irány a Müpa mélygarázs, ahol a srácokkal is találkozhatsz! A sorompók 18.30-kor nyílnak, a buli pedig továbbra is ingyenes. Addig is, hangolódjatok a bulira a Müpa tematikus Spotify playlistjével, amin a Rien du Sol dalai is helyet kaptak!

Garázsband mini-interjú - Verőköltő

Garázsband mini-interjú - Verőköltő

Garázsband mini-interjú - Verőköltő

"Volt egy koncertünk Velencén, ahonnan visszaugrottunk Pestre egy szintiért."

Június 1-jén ismét buli lesz a város talán legextrémebb koncerthelyszínén, vagyis a Müpa mélygarázsában! Minden eddiginél több zenekar jelentkezett az immáron negyedik alkalommal meghirdetett Garázsband Fesztiválra, ahol ezúttal a 21 Gramm Akusztik, a Gidnim’Rém, a Peer Pressure, a Rien du Sol és a Verőköltő mutatkozhat be. Ismerjük hát meg őket kicsit közelebbről!  

verokolto_1.JPG

Mutassátok be a zenekart és a tagokat pár szóban: 
Ferdi: A Verőköltő alapvetően kísérletező kedvű art-rock zenekar, filozofikus és világboncolgató szövegekkel. A dobost születése óta ismerem, mert az öcsém. Már 8 éves korában rákényszerítettem, hogy hurkapálcával a radiátort ütögetve kísérje a dalt, ami a „Radír Radír Róka Rudi” című verséhez írtam. Micsoda koprodukció. Aztán később igaziból is megtanult dobolni és együtt zajongtunk a salgótarjáni pincénkben. Mikor Pestre költöztünk, már csak egy basszusgitárosra volt szükségünk, és nagy szerencsénkre Szilveszterben nem csak a tökéletes basszusgitárosunkat találtuk meg, hanem a testvérünket is. Aztán most 8 évvel és 4 nagylemezzel később csatlakozott hozzánk Gerda és Marci, hogy teljes lehessen a megszólalásunk élőben is.

Száraz adatok:
Gressai Ferdinánd – ének, gitár
Gressai Mánuel – dob, vokál
Nagy Gerda – szintetizátor, vokál
Kása Márton – gitár
Kocsis Szilveszter – basszusgitár, vokál

Honnan jött a zenekar neve?
Ferdi: A Verőköltő a verőköltő bodobács nevű kis piros bogár vezetékneve, és arra utal, hogy ez a bogár tavasszal korán megjelenik, tehát verőfényben kelő. Ezt általában nem tudják az emberek, ami miatt félrevezető asszociációkat szőnek a Verőköltő név hallatán, pedig milyen szép az eredeti jelentése!

Milyen fontos állomásai voltak eddig a zenekar életének?
Szilveszter: Én lineárisnak érzem a pályánkat, mindenféle kiugrások nélkül...
Ferdi: Sorsdöntő történések tényleg nem nagyon voltak, de nekem az például fontos felismerés volt 2013 környékén, amikor rájöttünk, hogy szintetizátorokkal mennyi mindent lehet csinálni. Meg annak is nagyon örülök, hogy majdnem minden lemezünket úgy tudtuk felvenni, hogy valamilyen támogatást kaptunk hozzá: a másodikhoz a kecskeméti Fringe Fesztiváltól, a harmadikhoz az R33 Tehetségkutatótól, a legújabbhoz pedig a Szimpla Lemming Programtól.
Manó: Az olyan koncertek, amikor egymással is nagyon megtaláltuk az összhangot és a közönséggel is, és elmosódott a határ a közönség és a zenekar között. Együtt voltunk részei a felemelő zenei élménynek.

Ki a zenei ikonotok, akire felnéztek?
Manó: Louis Cole.
Szilveszter: Nekem rengeteg van, de nem tudnék 1-2-t kiemelni.

Milyen zenék/zenekarok inspiráltak titeket a zeneszerzésben?
Szilveszter: Nekem ebből is rengeteg van. Mr. Bungle, bármilyen funky, vagy hiphop, metálzenék, jazzzenék.
Ferdi: Manóval System of a Downon nőttünk fel, ami elég nagy hatással volt ránk. Aztán beütöttek a magyar alter zenék, a Kispál, Hiperkarma, 30Y vonal. Ezt le sem tagadhatnám. Aztán az olyan őrületek, mint pl. Aphex Twin, Mr.Oizo, Isten Háta Mögött, meg végül már bármilyen stílusú zenét szívesen hallgatunk, ami jól van összerakva. Gerda és Marci főként a matekrockot szeretik.

Első koncert, amin részt vettetek:
Szilveszter: Ez a Bútorszalon volt, ugye?
Ferdi: Hát igen, bár azelőtt volt egy nulladik koncertünk a Roham pincében. Viszont a Bútorszalon nevű kis barátságos pincehelységben volt az első önálló koncertünk, ami nagyon jól sikerült. Gerdának és Marcinak pedig most lesz velünk az első koncertje május 23-án a Szimplában a lemezbemutatónkon, nagyon várjuk már! A Garázsband lesz a második, amit szintén! 

Melyik zenekar/zenész előtt lépnétek fel nagyon szívesen? 
Manó és Ferdi: 30Y, Hiperkarma, Elefánt, Esti Kornél, Isten Háta Mögött, és ezzel már el is engedtük a fantáziánkat, mert Isten Háta Mögött már nem létezik. Mondjuk szerencsére egyszer játszottunk előttük Debrecenben, szóval annyira mégsem.
Szilveszter: Nekem ez mondjuk nem sokat jelent, de szívesen beszélgetnék egy koncert előtt a Belga tagokkal, vagy az Isten Háta Mögött tagokkal.

Kedvenc saját számotok, ami biztosan elhangzik június 1-jén is?
Manó: Kellenemkell.
Szilveszter: Részemről az Eltévedtél, vagy a Bonus Track.
Ferdi: Eltévelyedés. Ez egy másik dal, nem az Eltévedtél. 

Van bármi színpadra lépés előtti rituálétok, szerencsét hozó tárgyatok, babonátok?
Manó: Mindig sokkal jobban megy a koncert, ha elviszem a dobverőimet.
Szilveszter: Hangszerek összepakolása. A szerencsét hozó tárgyak ugyanezek, hogyha nem hagyjuk otthon.
Ferdi: Hát igen, volt egy koncertünk Velencén, ahonnan visszaugrottunk Pestre egy szintiért. 

Mi szerintetek a legjobb a zenélésben?
Szilveszter: Én egyértelműen a társaság miatt csinálom.
Manó és Ferdi: Az összenézések. Amikor a zenén keresztül képesek vagyunk olyan kommunikációra, amit nem is lehet igazán megbeszélni, és így létrejönnek olyan pillanatok, amikor akkora az összhang, mintha nem különálló zenészek lennénk, hanem egy zenélő entitás.

 Június 1-jén tehát irány a Müpa mélygarázs, ahol a srácokkal is találkozhatsz! A sorompók 18.30-kor nyílnak, a buli pedig továbbra is ingyenes. Addig is, hangolódjatok a bulira a Müpa tematikus Spotify playlistjével, amin a Verőköltő dalai is helyet kaptak!

„Önazonosan”

„Önazonosan”

„Önazonosan”

Csángálló és Čači Vorba a Müpában

Az egyik lehengerlő és magyar, a másik gyöngéd és lengyel, és mindkettő Romániából szippantja ki a magáét. Naná, hogy együtt koncerteznek a Dupla W sorozatban. Csángálló-kisinterjú.

csangallo-szabo_r_janos.jpg

A Čači Vorba párjaként léptek fel a Müpa Dupla W sorozatában. Éreztek-e rokonságot ezzel a lengyel-ukrán zenekarral?

Eddig sajnos csak interneten hallottuk a zenekart, de nagyon tetszik a muzsikájuk.
Hasonló a zenei ízlésünk és a hangszerelés is nagyon közel áll a szívünkhöz.

A Čači Vorba mítoszától elválaszthatatlan, hogy énekes-hegedűs lelke, Maria Natanson 14 évesen szakított klasszikus zenei tanulmányaival, és maga mögött hagyta a családját, hogy inkább elmerüljön a Kárpátok népzenészei és muzsikái mélyén. Így akart rátalálni „az igaz beszéd”-re. Ti mit gondoltok, az alkotásnak és az életmódnak mennyire kell fedniük egymást?

Nagyon fontos, hogy az ember zenéje önazonos legyen. Régen is arról énekeltek az emberek, amit éreztek, és inspirációt ehhez a környezetükből merítettek. Mi is igyekszünk hasonlóképp eljárni, az élményeinket fogalmazzuk meg a népzene segítségével.

Melyek voltak azok a nagy találkozások, eszmélések, befolyások, amik nélkül nem így festene a zenekarotok?

A legmeghatározóbb találkozásaink egymással történtek, a muzsikán kívül a barátság is összeköt minket. Az utazásaink, a saját gyűjtéseink, a rengeteg közösen eltöltött idő, örömben és bánatban való osztozás formált minket ilyenné. A zenére és egymásra idáig mindig számíthattunk.

Mit jelent számotokra a „hagyomány”? Követni vagy teremteni kell?

A hagyományt megélni érdemes, követni és teremteni egyaránt, ezáltal benne létezni.  Amennyiben nem tekintünk a hagyományra egy lezárt korszakként, akkor könnyen az életünk részévé válhat.

Manapság merre „csángálltok”, úgy stilárisan, mint a térképen…?

Számunkra nem különválasztható az, hogy földrajzilag, illetve közösségileg merre csángállunk, attól, hogy a zenében hol tartunk. Ma is ugyanúgy gyimesi, moldvai és balkáni zenékkel foglalkozunk, ezekben a közegekben sokszor jelen is vagyunk, egyszerre tanulunk, tanítunk, szórakozunk és szórakoztatunk. Manapság inkább a hangszerelésre fordítunk több időt, sokat variálunk, változtatunk, a hangzást csiszoljuk, alakítjuk folyamatosan.

F.D.J.

 

Evitától Donna Sheridanig: Kováts Kriszta kalandos karrierje

Evitától Donna Sheridanig: Kováts Kriszta kalandos karrierje

Evitától Donna Sheridanig: Kováts Kriszta kalandos karrierje

40 éven átívelő életműkoncertre készül Kováts Kriszta énekesnő, aki Jászai Mari-díjas színésznőként és rendezőként is belopta magát a közönség szívébe. Nemcsak az ő életében, hanem a hazai színjátszás történetében is mérföldkőnek számít, amikor 1980-ban, mindössze 23 évesen elénekelte az Evita főszerepét, az utóbbi években pedig a MAMMA MIA! Donna Sheridanjeként hódított. 13 lemezt jelentetett meg, amelyek legjobb dalait április 30-án ismert zenésztársaival hozza el a Müpába – köztük egy igazán különleges vendéggel. Összegyűjtöttük a legizgalmasabb tényeket az énekes-színésznő karrierjéről.

kktukrozos3fekvo.jpg

40 éve a színpadon

Kováts Kriszta évtizedek óta meghatározó alakja a hazai színházi és zenei életnek: amellett, hogy rendszeresen találkozhatunk vele a színpadon, a rendezői székben is többször bizonyított. Sokan emlékeznek még magával ragadó Evita-alakítására, amikor közel 40 éve, 1980-ban ő játszhatta el az argentin elnök hű társát a világsikert aratott, rockoperaként is emlegetett musical magyar változatában. A hazai ősbemutatót a margitszigeti Vörösmarty Kertmoziban tartották, az akkor mindössze 23 éves Kováts Kriszta pedig szinte lubickolt a szerepben, amellyel egy ígéretes karrier indult el.

Érmefeldobással döntötte el, hogy hova jelentkezzen

Az énekesnő zeneszerető családba született, és állítólag hamarabb énekelt, mint beszélt. A Magyar Rádió Gyermekkórusában is megfordult, majd a gimnázium után komoly fejtörést okozott neki, hogy a Zeneakadémiát vagy a Színművészeti Főiskolát válassza. „Tanultam zongorázni, énekelni, és gyakorlatilag nem is tudtam eldönteni, hogy karvezető legyek vagy színész. Mivel abban az időben nem lehetett egyszerre két művészeti intézménybe jelentkezni, ezért feldobtam egy érmét, hogy hová jelentkezzek előbb. A színművészetire mentem elsőnek, mert az jött ki a sorshúzásomon – ahová egyből fel is vettek” – mesélte a Pótszékfoglalónak adott interjúban.

Fotó: Szalay Zoltán 
Forrás: https://www.nlcafe.hu/sztarok/20151208/kovats-krisztina-mamma-mia-madach-szinhaz/ 

Egy szerencsés véletlennek köszönheti Evita szerepét

A főiskolán 1979-ben prózai színészként végzett Horvai István osztályában, és elmondása szerint a tanulmányai alatt „ki sem derült róla”, hogy jól énekel. Később a Gyulai Nyári Játékokon összetalálkozott Várhegyi Teréz színésznővel és férjével, Miklós Tibor rendezővel, aki akkoriban nagyon színpadra szerette volna vinni az Evitát. A fiatal Kováts bátran azt mondta neki, hogy el tudja énekelni – és így is lett. Az előadás sikerén felbuzdulva kezdték el szervezni a Rock Színházat: „…Őrületes szerelem volt! Sok jó és szép szerep volt ebben a színházban, mégis az elején nem igazán fogadtak el minket” – vázolta fel a kezdeti nehézségeket az énekesnő. A siker azonban nem sokáig váratott magára: külföldön is turnéztak, az alábbi képen például az NSZK-ban, 1984-ben.

Forrás: http://csurgaiattila.hu/wp-content/uploads/2013/01/Rockszinh%C3%A1z-NSZK84-7j%C3%B3.jpg

A legnagyobb női szerepek Mária Magdolnától Donna Sheridanig

Kováts Kriszta ezt követően az ország több színházában is fellépett, 1979-1980 között a Pécsi Nemzeti Színház tagja volt, majd a győri Kisfaludy Színházban szerepelt. 1982-1988 között a Rock Színház tagja és alapítója, 1988-1990 között a Madách Színház színésze, később a Veszprémi Petőfi Színházban és a debreceni Csokonai Színházban láthattuk, 2000 óta pedig szabadúszó. Legfontosabb alakításai között találjuk a Jézus Krisztus Szupersztár Mária Magdolnáját, a West Side Story Mariáját, de Ulrikát is eljátszotta a Sztárcsinálókban és Grizabellát a Macskákban.
A Nyomorultakban Fantine-ként, az István, a királyban Gizellaként, a Képzelt riport…-ban Eszterként hallhattuk, az utóbbi években pedig a Mamma Mia! főszerepében, a Madách Színház produkciójában Donna Sheridanként adta elő az ABBA legjobb dalait. „Annak idején az István a királlyal a Népstadionban 90 ezer ember előtt játszottam, de az elmúlt években nem voltak ilyen nagyszabású fellépéseim. Azt éreztem, hogy újra itt vagyok. A Mamma Mia! nagyon fontos nekem, mert igazi női darab, női sorsokról. Nő írta, az eredeti előadást nő rendezte, ahogy a filmet is, és a szerepeknél is a férfiak játszanak alá a nőknek, ami nem gyakori” – nyilatkozta.

mm_kk.jpgMamma Mia!  - Kováts Kriszta
Forrás: http://www.madachszinhaz.hu/EN/photogallery_id.php?AlbumId=371

 

13 saját album és több népszerű sláger

Különleges hangja hamar kinőtte a színházi színpadot, így 1986-ban kiadta első saját lemezét Ringlispíl címmel, amelynek szövegeit férje, Fábri Péter jegyzi. Az albumon több olyan dal is szerepel, amit sokan azóta is kívülről fújnak, köztük a Füttyös Gyuri, A híd felé vagy A Thököly úton. Ezt további 12 lemez követte, többek közt a Suhanó dal (1988), a Névjegy (1991), a Titkosírás (1994), az Elfelejtett istenek (2000), a Kovátsműhely (2005) és az Arany-óra (2008).

Legismertebb dalának főszereplője egy élő városi legenda volt

Talán legnépszerűbb dala, a Füttyös Gyuri sokak fülében ott cseng most is. A szám egyik érdekessége, hogy valós figura ihlette, aki az 1960-as évek közepétől az 1990-es évek elejéig Budapest egyik közismert alakja volt. Füttyös Gyurival főleg a belvárosban lehetett találkozni, kedvenc helye a Nagykörút és a Rákóczi út környéke volt. „Egész nap sietős léptekkel rótta az utcákat, a járókelőktől egy forintot, később bélást (kétforintost) kért, a nőket a mindig nála lévő összetekert sportújsággal fenéken csapkodta. Nevét folyamatos, éles hangú füttyentéseiről kapta” – írja róla a Wikipédia. Állítólag az 1956-os forradalom alatt lett kényszerbeteg, miután egy becsapódó lövedéktől légnyomást kapott. A dal két sorát egyébként a hatalom cenzúrázta, így az „És veri a falat, ahogy őt is verte / Egy ávós vagy egy náci” helyett ez lett a végleges szöveg: „És veri a falat, ahogy őt is verte / Az Isten is meg más is”.

Nádasdy Ádámmal közösen adott ki könyvet

Kováts Krisztát jó barátság fűzi Nádasdy Ádám nyelvész-költő-műfordítóhoz, akivel többször is dolgozott együtt. „Debrecenben eljátszhattam a Hamletben Gertrúdot, ami nagy élmény volt, mert Nádasdy Ádám új fordítását akkor játszottuk először” – mesélte. 2014-ben közös könyvük is megjelent Budapest bámészko címmel: a CD-melléklettel ellátott kiadványban Nádasdy Ádám miniesszéivel, fotókkal és Fábri Péter dalszövegeivel egészültek ki a dalok, illetve a könyv anyagát felölelő közös produkcióban Nádasdy azt is megmutatta, hogyan hangzik előadásában az eredeti Szomorú vasárnap című Seress Rezső-dal.

Rendszeresen rendez – például a Baltazár Színházban

Az énekes-színésznő az ezredfordulótól kezdve rendezőként is tevékenykedik. „Nagyon büszke vagyok ezekre a produkciókra. Noha nagyon kevés pénzből, sokszor lehetetlen körülmények között készültek el, de azt hiszem, ezt a néző sosem látta. Megpróbáltuk fantáziával és ötlettel megoldani, amire nem volt elég pénz” – hangsúlyozta egy interjúban. Büszke rá, hogy olyan színészek mondtak neki elsőre igent, mint Ráckevei Anna vagy Nagy-Kálózy Eszter, és elmondása szerint Járai Mátét, aki most már Jászai Mari-díjas művész, ő fedezte fel.

Közel 10 éve dolgozik együtt a Down-szindrómás és más fogyatékkal élő színészeket foglalkoztató Baltazár Színházzal. „Tíz éve jött az életembe ez a lehetőség, eleinte színészmesterséget tanítottam ott. Elek Dóra tudta, hogy több produkciót rendeztem már, és felkért, hogy csináljak egy előadást Örkény egyperceseiből a színháznak”. Legutóbb decemberben Üstökös címmel rendezte meg Vörös István darabját. „Nagyon sokat kaptam, sokat tanultam a Down-szindrómás emberektől: másban, máshogy többek, mint mi” – vallja.

Kováts Kriszta egy Baltazár-próbán Üsti Pannával
Fotó: Hübner Dorka

Szirtes Edina Mókussal és a Fool Moonnal is együttműködött

Kovátsműhely című klubestjén időről időre megjelentek a magyar könnyűzenei élet legismertebb szereplői, itt fedezte fel magának a hegedűs-énekes-zeneszerző Szirtes Edina Mókust, akivel közel 20 éve dolgoznak együtt. A színházi zenék mellett három nagyobb lélegzetű művet is írt Krisztának: az Arany-balladákat megzenésítő Arany-órát, a Lao Ce verseit újragondoló Tao Te Kinget és az Álomfejtést. Nem véletlen, hogy Kováts Kriszta Önarcképek című nagykoncertjén a Kováts Kriszta Kvintett mellett Szirtes Edina Mókus is színpadra lép április 30-án a Müpában zenekara, a Sz. E. M. Vonósnégyes társaságában. Sőt, a Fool Moon énekegyüttes is ott lesz, akikkel az Arany-óra lemezen is együttműködött, de visszatérő vendége, Farkas Gábriel énekes-képzőművész sem hiányozhat, aki a helyszínen megalkotott és kivetített rajzainak különleges látványával is gazdagítja majd az előadást.

Csembalóművész lányával először lép színpadra április 30-án

Az énekesnő elárulta: a számára legfontosabb dalait felidéző koncerten több szám új hangszerelésben szólal majd meg. A címadó dalt – Önarcképek –, amely egyébként az utolsó, Álomfejtés című albumán található, megtanulta zongorán kísérni, és teljesen egyedül adja majd elő. A koncert egyik különlegessége, hogy Kováts Kriszta ezen az estén lép fel először lányával, a Németországban élő Fábri Flóra csembalóművésszel. „Annyira jó, hogy igazi zenei párbeszédet folytatunk” – fogalmazott. Hozzátette: „Egészen döbbenetes, hogy [Flóra] a Greensleeves című angol népdalban miket improvizál, és minden próbán más lesz a dolog. Úgy gondolom, ez egy izgalmas találkozás lesz”.

 

Hangolódj a Piano Day-re: Gyöngyösi Gáborral!

Hangolódj a Piano Day-re: Gyöngyösi Gáborral!

Hangolódj a Piano Day-re: Gyöngyösi Gáborral!

Március 29-én minden a zongora körül forog, hiszen idén a Müpa is csatlakozik a Piano Day nevű világméretű kezdeményezéshez! Az egész napos rendezvénysorozaton a koraesti órákban a hangszer három kiváló ismerője hangolja majd rá a közönséget az esti nagykoncertre. Ketten már bemutatkoztak, íme a harmadik zenész, aki az egész estét elindítja majd: Gyöngyösi Gábor!

20190329_pianoday_budapest_gyongyosi_gabor_c_ivor_andrea.jpg

Fotó: Ivor Andrea

A szentesi születésű Gyöngyösi Gábor 8 évesen kezdett ismerkedni a zongorával a Kőbányai Zenei Stúdió falai közt, de azóta sem ment messzire tőle. Az elmúlt tizenöt évben a hazai könnyűzene számos területén, számos zenekarral kipróbálhatta már magát, de talán a blues műfajában érzi magát legotthonosabban. Nem véletlen, hogy számtalan tengerentúli szólistát (Karen Carroll, Sharrie Williams, Kirk Fletcher) kísérhetett európai turnéján. Itthon zenélt Somló Tamás és Peter Ogi együtteseiben, jelenleg pedig a Hooligans tagja. De nemcsak játszik a billentyűkön, hanem szívesen restaurálja is a hangszert – leginkább a hetvenes évekbeli elektromechanikus zongorák, ezen belül is Fender Rhodes nagy rajongója. Utóbbi a pénteki Piano Day-en is kiemelt szerepet kap majd!  És hogy még tovább fokozzuk az izgalmakat: a Müpában hallhatja majd először a közönség Gábor saját kompozícióit, amelyek eddig csak az otthonában szólaltak meg - ott is többnyire olyankor, amikor rajta kívül senki nem tartózkodott a lakásban. Így lett a műsor címe: Szobatitkok.

És azt kell mondjuk, ha csak Gábor zenei válogatását vesszük alapul, igen színes kis koncertre számíthatunk!

  • Kedves dalod dúdolni: Talán a My Favourite Things. ez a hatvanéves dallam ha belémköltözik, két napig dúdolgatom...
  • A dal, ami a legnagyobb hatással volt a zenédre: Pat Metheny - Have You Heard
  • Az első dal, amit megtanultál zongorán: Valószínűleg egy LGT dal volt, talán a Miénk ez a cirkusz.
  • A dal, amit mintha az életedről írtak volna: Még nem hallottam ilyen dalt, lehet hogy nekem kell megírnom...
  • Minden idők kedvenc zongoristája: Herbie Hancock
  • A dal, amit bárcsak te írtál volna: Tom Waits - Take It With Me 
  • A dal, amitől újra gyereknek érzed magad: Guns 'n' Roses - Brownstone (ágyon ugrálva)
  • A legjobb dal kikapcsolni és relaxálni: Charlie Haden - En la Orilla del Mundo
  • A dal, aminek a teljes szövegét tudod fejből: LGT - Álomarcú Lány
  • A legjobb dal síráshoz: Tom Waits - Georgia Lee
  • A dal, ami mindig felvidít: Stevie Wonder - I Wish  
  • A dal, amit bárcsak hallhattál volna élőben, de sosem volt alkalmad: Pink Floyd - High Hopes
  • A legjobb dal utazáshoz: Pat Metheny - As It Is
  • A dal, amit muszáj max hangerőn hallgatni: Toto - Turning Point
  • A zongorista, akivel szívesen játszanál duettet: Herbie Hancock
  • A legjobb dal ébredéshez: The Pointer Sisters - Jump  
  • A legjobb dal elalváshoz: Richard Bona - Suninga
  • A dal amit sosem unsz meg hallgatni: Blind Faith - Had To Cry Today
  • A guilty pleasure dalod: A-Ha - Take On Me
  • A kedvenc dalod, amit biztosan eljátszol majd a Piano Dayen: Ott fog megszületni ;)

 

A Piano Day 2019 budapesti programjairól bővebben: https://www.mupa.hu/programok/piano-day-2019