Újévi kultfogadalom: 2019-ben felfedezek egy számomra új műfajt!

Újévi kultfogadalom: 2019-ben felfedezek egy számomra új műfajt!

Újévi kultfogadalom: 2019-ben felfedezek egy számomra új műfajt!

2019 sem indulhat újévi fogadalmak nélkül. Az edzéssel, a diétával és a káros szenvedélyekről való leszokással szemben azonban igazán élvezetes is lehet a fogadkozás. Méghozzá úgy, hogy ennek részeként a kulturális horizontunkat tágítjuk: tegyük az évünket izgalmasabbá olyan műfajokkal és élményekkel, amelyekben korábban még nem volt részünk!

nonsolus_1.jpg

Nem tudhatod, mi tetszene, amíg ki nem próbálod – a Müpa ezt vallja, hiszen nincs is lelkesítőbb egy új felfedezésnél, ami addig ismeretlen dimenziókat nyit meg számunkra. Azt gondolod, hogy nem szereted a klasszikus zenét, aztán egy Mozart-darab könnyeket csal a szemedbe; sosem kedvelted az akrobatikus mutatványokat, egy újcirkuszi előadás viszont egészen más megvilágításba helyezi, amit a műfajról sejtettél. A művészetekben éppen az a szép, hogy határtalan lehetőségeket rejtenek, és általuk mi is többet tudhatunk meg magunkról és a világról. Azoknak, akik idén szeretnének egy rendhagyó újévi fogadalom részeként valami újat kipróbálni, összegyűjtöttünk néhány igazán ígéretes programot.

Teljes sötétség és önmagába visszatérő lépcső: in vain

Rögtön egy igazi csemegével kezdünk: a Budapest Sound Collective egy kísérletező, új formákat kereső, avantgárd formáció, amelyet a harmincas éveiben járó, fiatal karmester, Dubóczky Gergely alapított merész, előremutató ötleteinek megvalósítására. Specialitásuk, hogy akár más művészeti ágakat is bevonva, újfajta megközelítésben mutatnak be kortárs és a klasszikus műveket: január 15-én például egy olyan darabot gyúrnak a saját képükre, amely mára kultikus szerepet tölt be a világ hangversenytermeiben.

img_6419_copyf.jpg

Georg Friedrich Haas in vain című művét 2017-ben a Classic Voice magazin a 21. század legnagyobb hatású alkotásának választotta. És ami még érdekesebbé teszi a dolgot: betanulására most először vállalkozott hazai együttes, plusz csavarként pedig a partitúra több alkalommal is teljes sötétséget ír elő a hangversenyteremben, azaz a zenészeknek sokszor kotta és karmester nélkül kell megállniuk a helyüket. Aki szereti a képzőművészetet, külön örülhet, hiszen a hangzásban fontos szerepet kap M. C. Escher különleges, önmagába visszatérő végtelen lépcsőjének akusztikus analógiája: a Shepard-skála egy hangsor végtelen felfelé vagy lefelé mozgásának illúzióját kelti. A kísérletező művet a január 4. és 20. között megrendezett Átlátszó Hang Újzenei Fesztivál keretében hallhatjuk, az előadás első felében zenei illusztrációkkal tarkított beszélgetésen tudhatunk meg rengeteg érdekességet Haas kompozíciójáról, a szünet után pedig a teljes mű felcsendül. Az Ensemble Dal Niente így oldotta meg:

Szeress bele az újcirkuszba: Non Solus

Aki valami igazán maira, kortársra vágyik, keresve sem találhatna jobb programot a Recirquel előadásánál. Az első magyar újcirkusz-társulat legutóbb az Edinburgh Fringe Fesztiválon vette le a lábáról a kritikusokat és a közönséget My Land című előadásával, január 25-26-án pedig a Non Solust játsszák a Müpában, azt a produkciót, amely 2019 februárjában New York egyik legfontosabb művészeti központjában, a Brooklyn Academy of Music színpadán mutatkozik be. A produkció két ember egymásra találásának története, akik útjukon bejárják a képzelet világainak legbenső mélységeit. Két, elsőre teljesen különbözőnek tűnő, ám egymáshoz mégis közel álló társműfaj, a táncművészet és az cirkuszművészet találkozása ez: a díszlet teljes szinkronban lélegzik az előadókkal. Zeneileg is igazi kuriózum: klasszikus és modern hangzásvilág, Bach és Rachmaninov elektronikus zenével és kortárs orgonajátékkal találkozik.

Ülj végig egy maratoni Ringet!

Elszánt pop- vagy rockzenerajongóknak, de jazzmániásoknak is jó feladat, várhatóan katartikus élménnyel: ülj be a Budapesti Wagner-napok Ringjére! A Rajna kincse, A walkür, Siegfried és Az istenek alkonya – 2019-ben a zeneszerző legendás tetralógiája, A nibelung gyűrűje egy év szünet után, felfrissített változatban tér vissza a Müpába, többek között olyan világsztárok közreműködésével, mint Johan Reuter, Albert Pesendorfer, Stuart Skelton, Catherine Foster vagy Stefan Vinke. A Ringet alkotó művekről tudni lehet, hogy mindegyik meglehetősen hosszú, ráadásul a Budapesti Wagner-napokon négy egymást követő napon látható a négy legendás alkotás, cserébe viszont életre szóló élményben lehet részünk, a világ minden tájáról érkező Wagner-rajongókkal közösen. Ahogy Fischer Ádám, a Wagner-napok művészeti vezetője és karmestere fogalmaz: „Egyetlen zeneszerzőnek nincsenek ilyen elszánt hívei, mint Wagnernek”. Egy kis ízelítő, hogy miért érdemes ott lenni:

 

2018/12/28 : mupa Szólj hozzá!
20 kérdés, 1 playlist: Szalóki Ági

20 kérdés, 1 playlist: Szalóki Ági

20 kérdés, 1 playlist: Szalóki Ági

Az év egyik legvarázslatosabb időszakát teszi még különlegesebbé Szalóki Ági december 27-i koncertjén, amelyen az európai keresztény kultúra karácsonyi ünnepkörhöz köthető gazdag zenei repertoárjából merít. Az ünnepre és a koncertre való hangolódás jegyében Szalóki Ágit kedvenc karácsonyi dalairól faggattuk, amiket saját zenéivel kiegészítve egy playlisten hallgathatsz meg.

181227_egesz_oldal_szaloki_agi_0149030.jpg

A legjobb dal karácsony reggelére: Norah Jones: Sunrise

A dal, amit szívesen énekelsz a reggeli forró zuhany alatt:
Igaz, hogy a hangszalagoknak nem tesz jót a gőzben éneklés, de gyakran nem tudom megállni. Imádok mindenféle nyelven halandzsázni, új dalokat kitalálni fürdés közben. Ezek jönnek-mennek. Nem emlékszem rájuk. 

A legjobb dal ajándékbontáshoz: ajánlhatok magamtól? Szalóki Ági: Gingalló

Erre a legjobb este elaludni: Arve Henriksen Chiaroscuro teljes album

Erre a dalra muszáj összebújni: Estrella Morente: Moguer

Legjobb dal hóeséshez: Dés László-Bereményi Géza: Hóesés

A legjobb dal dugóban araszoláshoz: Pharell Williams: Happy 

 legjobb dal barátokkal forralt borozáshoz: Stan Getz: Down by the Sycamore Tree

A legjobb dal másnap reggelre, ha túl sok forralt bort ittál: The Jackson 5: Can you feel it 

A legjobb dal síráshoz: Katona Klári: Mama

A go-to karaoke dalod: Melody Gardot: Baby I’m a fool

Ez a dal nem hiányozhat a karácsonyi vacsorához: Kaláka:Hadd zengjen énekszó 

Ezt a dalt csak maximum hangerőn lehet meghallgatni: Led Zeppelin: Black Dog

Ha ezt a dalt hallod, újra gyereknek érzed magad: Lambada

A dal, amit bárcsak te írtál volna:
Örülök a saját dalaimnak, számomra nincs értelme annak, hogy más zenéjét magaménak képzeljem.

A dal, amire nem tudsz nem táncolni:
Szerintem nincs olyan.

A szám, amit megállás nélkül tudnál hallgatni egész nap:
Mindig más, most épp Vivaldi: Domine Deus

Kedvenc gyerekdalod, amit a karácsonyi ünnepségen énekeltél az oviban: Betlehem, Betlehem, a te határidba
Ez egy népdal, Cserepes Károly lemezéről tanultam ovis koromban.

A kedvenc dal, ami a Müpás koncerteden elhangzik majd: Esterházy Pál: Iesu Dulcedo

2018/12/17 : mupa Szólj hozzá!
A megosztottság ellen

A megosztottság ellen

A megosztottság ellen

Tudja valaki, hogy honnan ered a Monsieur Doumani név? Hm? Tessenek tippelni! Egy klasszikus francia film…? Esetleg egy Zola-regény…?

monsieur_doumani_by_panayiotis_mina.jpg

Senki? Oké. Magam is így voltam vele mostanáig. Már vagy öt éve. De ha már erre az égtájra vetődnek, gondoltam, utána nézek alaposabban. Míg egy interjúban rá nem találtam.

Nos, Monsieur Doumaninak nincs semmiféle forrása. Azaz Monsieur Doumanit Monsieur Doumani találta ki. Olyan nevet akartak, ami épp olyan mókás, mint amilyen a zenéjük.

Mert a legfontosabb a móka. Abban, ugye, nincs pardon… Különösen az utolsó megosztott európai városban, Nikóziában.

Az úgy volt, hogy miután ’60-ban Ciprus felszabadult a brit gyarmati uralom alól, az alkotmányban rögzítették a ciprusi görögök és a ciprusi törökök hatalmi részesedését, de ezt senki nem tartotta becsben, úgyhogy állandósult a viszály. ’74-ben két részre szakadt az ország, az északi részét elfoglalták a törökök, a déli a görögöké maradt. Az ENSZ pedig, jobb híján, meghúzta azt a demarkációs vonalat, minek hatására 165 ezer görög és 45 ezer török cipriótának kellett elhagynia otthonát. Nikóziában különösen szerencsétlenül festett a vonal, hiszen ott csak lépések választották el a szembe kerülő városrészeket.

Ettől persze még továbbra is Aphrodité földje maradt Ciprus, elvégre a mitológia szerint itt emelkedett ki a habokból a szépség és szerelem istennője.

Ha pedig a ciprusi zene istenét keressük, itt van a Monsieur Doumani… Mely a méltó humorral kezeli, hogy nincs az az isten, aki igazoltatások nélkül juttatná el őket a fellépéseikre, és azt vallja, milyen nagy szerencse, hogy a kormány nem támogatja a művészetet, mert így legalább érdek nélkül lehet alkotni…

Szóval, Monsieur Doumani egy mókás és szabad és mélyen elkötelezett zenekar. Mely minden gesztusával tüntet a megosztottság, az előítéletek, a kirekesztés ellen. És mely éppúgy kötődik a különböző ciprusi tradíciókhoz, mint ahogy megteremtette azokból a saját, külön bejáratú hagyományát. Népzenéből, dzsesszből és rockból, mindabból, ami fontos a gitáros Angelos Ionas, a tzourasos Antonis Antoniou és a harsonás Demetris Yiasemides mitológiájában.

A mindössze hét éve működő Monsieur Doumani a legújabb nagy durranás a világzenében. Aki hallja, adja át! Ki tudja, mikor keveredik a kötelünkbe újra?!

(Az együttes december 9-én ad koncertet a Müpában)

F.D.J.

2018/11/28 : mupa Szólj hozzá!
Merész találkozások a pszichedelikus rocktól a fúziós roma muzsikáig

Merész találkozások a pszichedelikus rocktól a fúziós roma muzsikáig

Merész találkozások a pszichedelikus rocktól a fúziós roma muzsikáig

Ami a határon innen világzene, az a határon túl World Music. Ma már ritkábban merül fel az a kérdés, hogy mit takar a fogalom, hiszen több mint harminc éve döntötték el a lemezkiadók, hogy egységesen World Musicnak nevezik etnikus zenei kiadványaikat. A tradicionális és a feldolgozott népzenéket, illetve a népzenétől inspirált eredeti darabokat egyaránt. Kik említették először ezt a műfajt, mi fér bele, és milyen izgalmas találkozásokra számíthatunk a Müpa vadonatúj, Dupla W című sorozatában?

20181104_gay_su_akyol.jpg

A World Music címkét persze jóval korábban is használták már: Kodály Zoltán éppúgy, mint az amerikai népzenekutató Robert E. Brown – 1987-ben csupán az egységes névhasználat piaci követelménye miatt döntöttek mellette a kiadók. Köztük volt Joe Boyd, akinek nemcsak a Muzsikás, de a Pink Floyd is sokat köszönhet; Nick Gold, aki megismertette a világgal a Buena Vista Social Clubot; Ben Mandelson, aki később a Napra és a Söndörgő együttessel is dolgozott; Ian Anderson, a fROOTS főszerkesztője és más guruk…

*

A Müpában kezdettől fogva teret kaptak a világzene legnagyobb hatású előadói, az újabban feltűntek és a régebben befutottak egyaránt. Olykor két zenekar is szerepelt egy este, legutóbb az „északi fény”-ben a finn Värttinä és a norvég Mari Boine ragyogott. De olyan jellegű párosítás, mint a Dupla W sorozaté, még nem volt.

A Dupla W esteken egy hazai és egy külföldi együttes lép fel, de nem pusztán két koncertet kap a közönség. Extra élményt a párosítás alapja garantál: az a rokonság, amely egymás mellé rendeli a két produkciót. Ahány est, annyiféle lehet ez a rokonság: alapulhat a gyökerein, a befolyásain, a hangoltságán, a stílusán, a szellemiségén… De arra mutat rá mindig, hogy a zene semmilyen módon nem tűri a határokat és a kirekesztést. A mi zenénk egyben a világ zenéje, és a világ zenéje a mi zenénk.

*

A november 4-én induló sorozat első párosa a török Gaye Su Akyol és a Meszecsinka. Esetükben a népzene és a pszichedelikus rock kapcsolata képezi a közös „hívószót”, arról nem beszélve, hogy egy-egy démonikus énekesnő áll mindkét együttes élén. 

Gaye Su Akyol a nagy török dívák, Selga Bağcan és Müzeyyen Senar hatására kezdett énekelni, de a hatvanas évek török anatóliai rockzenéje és a nyolcvanas évekbeli nyugati alternatív színtér is befolyással volt rá. Zenei pályafutása előtt festészetet és antropológiát tanult, ám az isztambuli Bubituzak együttessel való találkozása megváltoztatta az életét. 2013-ban jelentette meg az első lemezét, a három évvel későbbi Hologram Ĭmparatorluğu albuma pedig már nemzetközi szenzációt keltett, pszichedelikus etno-rockjával magasan szárnyalva a keleti és a nyugati kultúra határa felett.

A Meszecsinka története 2008-ban indult, amikor a Fókatelep nevű pszichedelikus rockegyüttesben éneklő Oláh Annamari és a billentyűs Biljarszki Emil Fókaszalon néven kettesben lépett fel. Hamarosan állandósult a párosuk, majd új tagokat kezdtek toborozni – így született meg a Meszecsinka, hetedhét országból beszippantott befolyásokkal.

2012-ben Meszecsinka címmel debütáltak, két évvel később pedig Kinyílok címmel léptek tovább, immár olyan utazásokat sejtetve, melyeknek inkább a befelé fordulás szab határt. Ez a belső út vezetett kimondottan felkavaró, Álomban ébren című albumukhoz, melynek drámaisága unikális a magyar világzenében; méltán nyerve 2018-ban Fonogram-díjat a magyar nép- és világzene kategóriában.

*

2019-ben két Dupla W-estre is sor kerül. Május 31-én a lengyel Čači Vorba és a Csángálló mutatja meg, hogy Közép-Kelet-Európában mi fán terem a fúziós roma muzsika.

A 2006 óta működő Čači Vorba lelke, az énekes-hegedűs Maria Natanson tizennégy éves korában maga mögött hagyta családját és klasszikus zenei tanulmányait, majd bevette magát a Kárpátokba, hogy a népzenészektől elsajátítsa a (zenekara nevét is adó) „igaz beszéd” nyelvét. Így teremtette meg a maga külön bejáratú stílusát, melyet a romániai és balkáni cigányzene éppúgy inspirált, mint a lengyel falusi muzsika, a dzsessz és a kortárs klasszikus zene. Napjainkig három kirívó sikerű albumot készített (Szczera Mowa, Secret Marriage, Šatrika), olyan tradicionális hangszerekre építve, mint a magyar brácsa, a török kemence, a görög buzuki, a román kobza és a közel-keleti darabuka.

A 2009-ben megalakult Csángállót (kóborol, csavarog, vándorol jelentésű) neve is arra kötelezi, hogy elrugaszkodjon csángó zenei forrásától, és önfeledten kalandozzon a Balkán minden irányába. Ezt teszi elképesztő energiával, instrumentálisan vagy vokálisan, a maga jellegzetes szájízével, és   improvizációkban gazdagon. A táncházakban és a koncerttermekben éppúgy, mint a Fel az úton… című albumán.

*

Az október 28-ai párost elsősorban a gondolkodásmódja – a popzene eszköztárával feldolgozott népzene, illetve az akusztikus és elektronikus zene ötvözése – köti össze, de az sem hagyható figyelmen kívül, hogy 2018-ban mindkét együttes új felállással és új produkcióval jelentkezett.

Az angol Oi-Va-Voi a kelet-európai népzenék, a nyugati pop és a techno szintetizálásával tűnt ki, debütáló albuma, a Laughter Through Tears a második helyen végzett az európai világzenei rádiók 2003-as listáján. Ezen Németh Juci énekelt A csitári hegyek alatt című dal feldolgozásában, az Oi Va Voi és a Travelling The Face Of The Globe című albumokon pedig Szalóki Ági szerepelt.

Mitsoura, azaz Juhász Miczura Mónika az Ando Drom együttes énekesnőjeként vált ismertté a kilencvenes években, majd szóló pályára lépett, és Mitsoura majd Dura Dura Dura címmel jelentette meg lemezeit. A kelet-európai cigányzenei hagyomány indiai és észak-afrikai motívumokkal ötvöződik 2018-ban újjászervezett zenekara előadásában, melyet olyan ismert muzsikusok alkotnak, mint Moldvai Márk, Kaltenecker Zsolt, Födő Sándor és Jeli András.   

2018/10/25 : mupa Szólj hozzá!
Varsó, kontroll nélkül

Varsó, kontroll nélkül

Varsó, kontroll nélkül

europai_hidak_warsaw_village_band_c_radek_polak.jpg

„Emlékezz a múltadra, de engedd a jövőben élni” – a Warsaw Village Band nagyon bírja az ilyen ellentmondásos szlogeneket, melyek nem is olyan ellentmondásosak, mint amilyennek elsőre látszanak. A világ legjobb lengyel zenekara szeptember 21-én a Müpában koncertezik!

Mostanában gyakran hallani Lajkó Félixet egy lengyel vonósbanda társaságában. Vołosi a neve, mindent tud a klasszikus és a népi muzsikáról, és simán képes elhitetni, hogy a Kárpátokban lakik a zenék istene. Ami a lengyel-magyar kapcsolatokat illeti, az amúgy megérne egy misét – a BRAThANKI Sebő-feldolgozásaitól kezdve a Zakopower Gyöngyhajú lányáig –, de most inkább Jamaica felé vesszük az irányt. Mert nem eshet szó lengyel világzenéről a reggae-hez kötődő erős szálai nélkül. A podhalei Trebunie-Tutki robbantott először, aztán jócskán beindult a színtér, lásd Vavamuffin, Strachy Na Lachy, Habakuk, Orkiestra Swietogo Mikołaja és így tovább, a dubbal kokettáló Warsaw Village Bandig.

Ez a Varsói Falusi Banda egyébként a világ legjobb lengyel bandája, mely 1998 óta ápolja „a következő nemzedék hagyományát” a reggae-legenda Burning Spear útmutatása szerint. „Emlékezz a múltadra, de engedd a jövőben élni”. A Warsaw Village Band nagyon bírja az ilyen ellentmondásos szlogeneket, melyek nem is olyan ellentmondásosak, mint amilyennek elsőre látszanak. A nevükről például azt mondták a Szláv Textusnak, hogy az ólengyel nyelvben a „Varsóba menni” azt jelentette, hogy „kimenni a földre, a gazdaságba”. A második világháború után pedig vidéki népek építették újra a lebombázott Varsót, aztán ott ragadtak, úgyhogy tovább erősödött a város-falu kapcsolat.

Ami pedig a zenéjüket illeti, az végképp lebontja a tér és az idő korlátait. Abban együtt pörögnek az égtájak, a múltak és a jövők, az énekek és az archaikus népi hangszerek, a dub és a hiphop kütyüjei. A határ a csillagos ég! – mondhatná nagy rajongójuk, a vágtázó Grandpierre Attila. Fordulhatnak északnak (mint a Nord albumon), vagy követhetik a Napot (mint a Sun Celebration címűn), a fő csapás iránya ugyanaz a transz. Azt mondják, általában fogalmuk sincs, merre vezet az útjuk. Zenei térképük sincsen. „Ha beindul a fantáziánk, annak nem tudjuk, mi lesz a vége. A képzeletnek nem lehet határt szabni, elveszítjük a kontrollt. És mi szeretjük elveszteni a kontrollt. Mindenki szereti.”

Hát most itt az alkalom. Lehet transzba esni.

 

F.D.J.

2018/8/27 : mupa Szólj hozzá!
Hey, June! LEGek – 20 kérdés / 1 playlist: Elefánt

Hey, June! LEGek – 20 kérdés / 1 playlist: Elefánt

Hey, June! LEGek – 20 kérdés / 1 playlist: Elefánt

A nyár a Müpában kezdődik, méghozzá június 18-23. között, a Hey, June! fesztiválon! A koncertsorozat újra a legnépszerűbb hazai könnyűzenei előadók közül válogat, akik valami igazán különlegessel készülnek erre az alkalomra. A fellépőket a kedvenc dalaikról faggattuk a nyárra hangolódás jegyében, amit egy-egy playlisten egyben is meghallgathatsz. Most a június 21-én koncertező Elefánt zenekar van soron: a listájukat kiegészítettük két, számunkra kedves Elefánt- dallal is.

 mate_balazs_pho_elefant6319_prio.jpg

A legjobb dal nyári ébredéshez:
Szendrői Csaba (ének): Sepultura: Arise

A dal, amit szívesen énekelsz ordítva a zuhany alatt:
Németh Szabolcs (dob): AC/DC: Highway to Hell

A legjobb dal Balaton-parti ejtőzéshez:
Csabi: Lou Bega: Mambo No. 5.

A legjobb szám a fesztiválszezonra hangolódáshoz: 
Horváth Bence Ede (basszusgitár): Los Del Rio: Macarena

A tökéletes dal fűben fekvős hullócsillagnézéshez:
Szabolcs: Kispál és a Borz: Csillag vagy fecske

A legjobb dal másnapossághoz:
Tóth András (gitár): Ossian: Másnapos dal

A legjobb dal nyári záporokhoz:
Csabi: Slayer: Raining blood

Az ideális dal munka utáni fröccsözéshez:
Kovács Zoltán (billentyű): Wagner: Parsifal

 

Erre a legjobb este elaludni:
Totya: Michael Petrucciani: Caravan

Erre a dalra muszáj összebújni:
Csabi: Baby Sisters: Szeresd A Testem

A legjobb dal síráshoz:
Totya: Zámbó Jimmy: Még nem veszíthetek

Ez a dal nem hiányozhat egy gyertyafényes vacsoráról:
Csabi: Kispál és a Borz: Etetés

Ezt a dalt csak maximum hangerőn lehet meghallgatni:
Szabolcs: Edda: Gyere őrült

Ha ezt a dalt hallod, újra gyereknek érzed magad:
Szabolcs: Paff, a bűvös sárkány

 A dal, amit bárcsak te írtál volna:
Totya: Whitney Houston: I Will Always Love You

A guilty pleasure-öd (dal):
Ede: Császár Előd & Alexa: Tiltott szerelem

A dal, amire nem tudsz nem táncolni:
Totya: Village people: YMCA

 A szám, amit megállás nélkül tudnál hallgatni egész nap:
Csabi: Bartók: Magyar táncok

Idén nyáron ezt a dalt nagyon szeretnéd meghallgatni élőben:
Csabi: Elvis Presley: Jailhouse Rock

A kedvenc saját dal, ami elhangzik a Hey, June-os koncerten:
Csabi: Szikra

Ha kíváncsi vagy, milyen különlegességgel készül a zenekar a Hey, June!-ra, ne hagyd ki az élményt júnusi 21-én: találkozzunk a Müpában!

 

2018/6/19 : mupa Szólj hozzá!
20 kérdés, 1 playlist: Antonia Vai

20 kérdés, 1 playlist: Antonia Vai

20 kérdés, 1 playlist: Antonia Vai

A nyár a Müpában kezdődik, méghozzá június 18-23. között, a Hey, June! fesztiválon! A koncertsorozat újra a legnépszerűbb hazai könnyűzenei előadók közül válogat, akik valami igazán különlegessel készülnek erre az alkalomra. A fellépőket a kedvenc dalaikról faggattuk a nyárra hangolódás jegyében, amit egy-egy playlisten egyben is meghallgathatsz. Most a június 18-án koncertező Antonia Vai mesél.

180618_antonia_vai_credit_klara_fowler.jpg

A legjobb dal nyári ébredéshez: Andreya Triana: Draw the Stars
Már ébredek, de még álmodok.

A dal, amit szívesen énekelsz ordítva a zuhany alatt: Nine Inch Nails: Closer
„I wanna f*ck you like an animaaaaaaaal”

A legjobb dal Balaton-parti ejtőzéshez: Kokoroko: Abusey Junction

A legjobb szám a fesztiválszezonra hangolódáshoz: My Baby: Uprising

A tökéletes dal fűben fekvős hullócsillagnézéshez: Ali Farka Toure: Ruby
Marokkóban hallottam először, a csillagos ég alatt.

A legjobb dal másnapossághoz: Magic System: 1er Gaou
Flashback: 17 éves vagyok, kamu személyivel bejutunk az egyik stockholmi dancehall-klubba a barátnőimmel, végre egy estére nem csak a hálószobámban tudunk táncolni – a legjobban ennek a dalnak a dancehall-remixére rázzuk. De másnaposságra meg az eredeti jó, csinálok egy jó teát hozzá, talán főzök valamit magamnak, aztán újra bulizni szeretnék.

A legjobb dal nyári záporokhoz: Alela Diane: The Pirate’s Gospel

Az ideális dal munka utáni fröccsözéshez: Sudan Archives: Come Meh Way
Fröccshöz, bármihez, imádom.

Erre a legjobb este elaludni: Little Dragon: Twice

Erre a dalra muszáj összebújni: Jose Gonzalez: Crosses
Így szeretnék bújni, szerelmesnek lenni, egyedül, de együtt.

 

A legjobb dal síráshoz: Lhasa De Sela: Anywhere on This Road
Nem is tudom elmondani azt a sok mindent, amit elindít bennem, szétmegyek Lhasa minden szaván, minden hangján.

Ez a dal nem hiányozhat egy gyertyafényes vacsoráról: Robert Glasper Experiment: Afro Blue feat. Erykah Badu
Jó étvágyat.

Ezt a dalt csak maximum hangerőn lehet meghallgatni: Fugees, Salaam Remi: Nappy Heads Remix
A Fugees Blunted on Reality-je volt az első lemezem, mindegyik dalát csak max hangerőn tudom meghallgatni.

Ha ezt a dalt hallod, újra gyereknek érzed magad: Anna Maria Espinosa: Vem Kan Segla
Ez a leghíresebb, legklasszikusabb svéd gyerekdal, ami az egyik kedvencem volt, amikor pici voltam. Végtelenszer énekeltük az óvodában, suliban.
 

A dal, amit bárcsak te írtál volna: Lauryn Hill: I Get Out
Lauryn a főhősöm, egyik legnagyobb inspirációm, 12 évesen a 'Miseducation of Lauryn Hill lemeznek köszönhetően tanultam meg angolul, aztán jött az MTV Unplugged lemeze, amikor 15 voltam, csak egy szál gitárral. Ez az egyik legerősebb dal, a szöveg mindent elmond.

A guilty pleasure-öd (dal): Lionel Richie: All Night Long
Ezt a dalt szigorúan a videoklipjével együtt szabad hallgatni!

A dal, amire nem tudsz nem táncolni: N.E.R.D: She Wants to Move

A szám, amit megállás nélkül tudnál hallgatni egész nap: Ibeyi: River
Szerintem már egy fél éve, mióta megismertem, mindennap meghallgatom, haha.

Idén nyáron ezt a dalt nagyon szeretnéd meghallgatni élőben: Nina Simone: Sinnerman
Sajnos sok olyan előadó, akit nagyon szeretnék hallani élőben, már nem él, de ha tényleg lehetne ilyet kívánni, akkor: adjátok vissza Ninát!

A kedvenc saját dal, ami elhangzik a Hey, June-os koncerten: The Witch

Ha kíváncsi vagy, milyen különlegességgel készül az énekesnő a Hey, June!-ra, ne hagyd ki az élményt június 18-án: találkozzunk a Müpában!

2018/6/15 : mupa Szólj hozzá!
Sírva vigad Bécs és Budapest - Így hódította meg a színpadokat az operett

Sírva vigad Bécs és Budapest - Így hódította meg a színpadokat az operett

Sírva vigad Bécs és Budapest - Így hódította meg a színpadokat az operett

Az egyik legkedveltebb könnyed, zenés színpadi műfajnak számos rajongója van a világon, népszerűvé válásában pedig nagy szerepe volt a legismertebb magyar szerzőknek. Többek közt az ő örökzöld műveikkel találkozhattunk februárban a nagy sikerű Bécsi, bécsibb - operett! című gálán, most pedig a V4 Operettgálán Rost Andrea és egyebek mellett Katarzyna Kuncio tolmácsolásában csendülnek fel a méltán híres klasszikusok. Addig is, hangolódjunk a koncertre egy kis operett-történelemmel.

 rost_andrea_blog.jpg

 „Táncolnék a boldogságtól, szívem lázban ég,
Senkinek ilyen jó kedve nem volt még”

Humor, szerelem, édesbús sírva vigadás – az operett fülbemászó dallamai olyan könnyedséggel és bájjal itatták át a 19. század végét, hogy hiába két bankcsőd, hiába a válságos évek, Bécs lakossága dalolt és mulatott. Nemcsak a palotákban, hanem a kocsmákban is, a falvakban ugyanúgy, mint a nagyvárosban. A komolyzenét abban az időben egészséges kapcsolat fűzte az utcai szerenádokhoz és a nagyvárosba áramló népi dallamokhoz. Ez a stílusegyveleg, amelyet az operácskák, azaz az operettek összegeztek, pedig gyorsan népszerűvé vált – főleg a keserédes történetekre fogékony közönség körében. 

Annak ellenére, hogy a francia és az angol operett létezése is ismert, hozzánk mégis az Osztrák-Magyar Monarchiából eredő műfaji hagyomány áll a legközelebb. Ennek a bölcsője Bécsben volt, de mai, táncos-komikus és szubrett szereplőkkel megerősített alakját részben magyar zeneszerzőknek köszönhetően nyerte el. Míg az első sikerek Millöcker Koldusdiák és Dubarry című darabjaihoz kötődtek, Johann Strauss feltűnése az operett színén pedig „mindent vitt”, ezüst- és aranykorát mégis magyar szerzők pecsételték meg. Lehár Ferenc és Kálmán Imre művei világszerte ismertté tették őket, és nem mellesleg hozzájárultak a magyar nyelv megerősödéséhez is egy zavaros történelmi időszakban.

Sajátosságaiból adódóan az operett mindig is megmaradt pusztán szórakoztató műfajnak, sosem közvetített politikai üzeneteket, társadalomkritikai utalások viszont megjelentek benne. Így fordulhatott elő, hogy Lehár nagy sikerű műve, A víg özvegy ellen Bécsben tanuló montenegrói egyetemisták tiltakoztak az operettben elhangzó montenegrói (átkeresztelve Pontevedro) utalások miatt. Ehhez hasonló felhördülések előfordultak még, azonban nem tudták beárnyékolni a darab sikerét, ami rögtön az előadás után szárnyalni kezdett. A 150. előadást a Volksoperben ünnepelték, de a darab a Broadway-n is fogalommá vált. Lehár másik műve, a Giuditta is zajos sikert aratott: 1934-es premierjét, ami formabontó módon a bécsi Staatsoperben volt, a közönség vastapssal fogadta. 

A magyar operett másik jelentős alakja Kálmán Imre, akit nem hiába emlegetnek ma is Operettkirályként. A legkülönbözőbb stílusokban való jártassága és dallamgazdagsága emelte ki a kortársai közül, műveiért ma is rajong a közönség. Legtöbbet játszott, és kétség kívül legismertebb közülük a A csárdáskirálynő, ami eredetileg az Éljen a szerelem! címet viselte. A darab bemutatását számtalan tényező nehezítette, Kálmán Imre az első világháború miatt egy időre abba is hagyta a komponálását, mondván, nem tud úgy zenét szerezni, hogy közben a frontokon egymást ölik az emberek. A mű végül a bécsi és a budapesti közönség előtt is hatalmas sikerrel debütált.

Kálmán másik közkedvelt darabja, a magyar operettirodalom szintén kiemelkedő alkotása, a Marica grófnő, tele van csodaszép szólókkal, andalító duettekkel, vérpezsdítő táncokkal. A látványos revü a közönség elé varázsolta az igazi magyaros mulatás világát, benne a Mondd meg, hogy imádom a pesti nőket szöveggel magyarra fordított Wenn es Abend wird - Grüß mir mein Wien aus című híres dallal. Az operett akkora siker lett, hogy a másik ismert zenéjét, a Komm mit nach Varasdin (Szép város Kolozsvár) című dalt a premier után már az osztrák főváros utcáin is hallani lehetett. Nem csoda, hogy szerzőjét azóta is a műfaj legnagyobbjai között emlegetik.

2018/6/15 : mupa Szólj hozzá!
20 kérdés, 1 playlist: Konyha

20 kérdés, 1 playlist: Konyha

20 kérdés, 1 playlist: Konyha

A nyár a Müpában kezdődik, méghozzá június 18-23. között, a Hey, June! fesztiválon! A koncertsorozat újra a legnépszerűbb hazai könnyűzenei előadók közül válogat, akik valami igazán különlegessel készülnek erre az alkalomra. A fellépőket a kedvenc dalaikról faggattuk a nyárra hangolódás jegyében, amit egy-egy playlisten egyben is meghallgathatsz. Ezúttal a június 19-én színpadra lépő Konyha zenekar mesél kedvenceiről.

180619_konyha.jpg

A legjobb dal nyári ébredéshez: John Scofield: A Go-go
Badics Márk (dob): „Ez tökéletes, ha nyugis reggelre vágyom."

A dal, amit szívesen énekelsz ordítva a zuhany alatt: Britney Spears: Toxic
Haller Dániel (basszusgitár) & Szepesi Mátyás (ének/gitár):  „Mondjuk Mark Ronson csinált belőle egy vállalhatóbb verziót, de a zuhany alatt nem számít a hangszerelés. Maradjunk Britney-nél!"

A legjobb dal Balaton-parti ejtőzéshez: Kings of Leon: Day Old Blues
Márk: „A gyerekeim kedvence, nyáron a strandra menet állandóan ezt hallgattuk. Deodeo deodeo hu húúú!"

A legjobb szám a fesztiválszezonra hangolódáshoz: Eric Dolphy: Hat and Beard
Márk: „Fesztiválra csak avantgárd jazzel lehet hangolódni."

A tökéletes dal fűben fekvős hullócsillagnézéshez: Bill Frissel with Dave Holland and Elvin Jones: Twenty Years
Márk: „Ez egy különleges, nagyon nyugis dal, ami jó lehet csillagnézéshez, ha nincsenek épp tücskök, akik aláfestenek (az a legjobb)."

A legjobb dal másnapossághoz: Beck: Devils Haircut
Márk: „Mindig józan, és kimért vagyok, de biztos ezt hallgatnám." (nevet)

A legjobb dal nyári záporokhoz: Cliff Richard: Raindrops Keep Falling on my Head
Dani & Matyi: „A világ egyik legjobb dala, mondjuk Dani a Cliff Richard-verziót szereti, Matyi az eredeti, Burt Bacharach-féle verziót, amelyikre Paul Newman olyan ellenállhatatlanul biciklizik a Butch Cassidy & The Sundance Kid című filmben."

 

 

Az ideális dal munka utáni fröccsözéshez: Professor Longhair: Big Chief
Márk: „Ettől tuti lelazulsz."

Erre a legjobb este elaludni: Karen O: The Moon song (Film Version - HER)
Matyi: Egy szál ukulele és törékeny ének, „I’m lying on the moon / My dear, I'll be there soon” kezdősorok, ennél nincs tökéletesebb altató. Sajnos nagyon rövid, ha komolyan gondoljuk a feladatot, hogy elaludjunk rá, repeatre kell állítani."

Erre a dalra muszáj összebújni: Ray Charles: Baby It's Cold Outside 
Márk: „Hát, mert kint hideg van."

A legjobb dal síráshoz: Grave Digger: Hell Funeral 
Dani: „Ja, hogy nem sírásáshoz???"

Ez a dal nem hiányozhat egy gyertyafényes vacsoráról: Miles Davis: Blue in Green
Márk: „Ez egy igazi jazz klasszikus, csodálatos és nem tolakodó."

Ezt a dalt csak maximum hangerőn lehet meghallgatni: Pantera: Fucking Hostile
Dani & Matyi: „A beszámolástól az utolsó hangig tökéletes, ha ezalatt nem jön ki belőled minden agresszió, akkor… rakd be újra! :)"

Ha ezt a dalt hallod, újra gyereknek érzed magad: Men At Work: Overkill
Matyi: „Édesapám többször is dolgozott külföldön a ’80-as években, és krómos másolt kazettákon hozta haza a kinti popzenéket, amik itthon nem, vagy csak ritkán voltak hallhatók. Ezt a dalt azért választottam ki, mert nemrég fedeztem fel magamnak újra: nem hallottam legalább 30 éve és elképesztő, mi minden ugrott be, plusz mennyire jól van már összerakva!"

A dal, amit bárcsak te írtál volna: Tracy Chapman: Fast Car
Matyi: „Számomra a világ legtökéletesebb dala: a kis trükkös gitártéma, a hihetetlen énekdallam-ritmika és szövegflow, a viszonylag konkrét helyzet, ami mégis mindenki számára átélhető, ballada súlyosságú mű, ami húszévente mégis a poplisták élére kerül, ledöntve az összes sztereotípiát arról, hogy mi nem fér bele a mainstreambe."

A guilty pleasure-öd (dal): Anna Naklab feat. Alle Farben: Supergirl
Matyi: „Létezik még olyan, hogy guilty, amikor a Necc Party a legsikeresebb partisorozat a városban, és a Volt Fesztiválon Total Dance Fesztivál slot van? Mondjuk inkább azt, hogy ez egy olyan dal, amihez hasonlót keveset hallgatok – de ezt muszáj, mert elkap és behúz."

A dal, amire nem tudsz nem táncolni: James Brown: Get on the Good Foot 
Márk: „Nagyon komoly húzása van ennek a James Brown-dalnak (is)."

A szám, amit megállás nélkül tudnál hallgatni egész nap: Kasabian: Twentyfourseven
Matyi: Azokat a dalokat szoktam megállás nélkül hallgatni, aminek szeretném megfejteni a titkát, amikhez hasonlót én is szívesen írnék-játszanék. 13 éves koromban volt egy Kiss-dal, amit felvettem egy kazetta mindkét oldalára, és TÉNYLEG megállás nélkül hallgattam. Mostanában ez a Kasabian-dal volt ilyen."

Idén nyáron ezt a dalt nagyon szeretnéd meghallgatni élőben: Mumford And Sons: The Cave
Matyi: „Az elmúlt évtized legcsodálatosabb zenekara, énekese, dala."

A kedvenc saját dal, ami elhangzik a Hey, June-os koncerten: Minden jel.
Márk & Matyi:  „A Hey, June-os koncertre egy új hangszereléssel készülünk, zongora és fúvós hangszerek is lesznek a dalban, teljesen új karakter lett a repertoárunkban."

Ha kíváncsi vagy, milyen különlegességgel készül a zenekar a Hey, June!-ra, ne hagyd ki az élményt júnusi 19-én: találkozzunk a Müpában!

2018/6/14 : mupa Szólj hozzá!