Most ez az én Müpa-élményem

Most ez az én Müpa-élményem

Most ez az én Müpa-élményem

Interjúsorozat a Müpa fotográfusaival a karanténból II.

mupahome_4_c_hirlingbalint.jpg
A Müpa-élmény mindenki számára mást jelent, így a mostani időszakban is másképp igyekszik otthon megteremteni a Müpa Home közvetítések alkalmával. Az intézmény állandó fotográfusai olyan arcait is ismerik a háznak, amiket kevesen: megélik és megörökítik a színpadra lépés előtti pillanatokat, a koncentrált csendet és a koncertet követő önfeledt eufóriát is. A közönségünk mellett őket is megkértük, mutassák meg fotókon keresztül, a járványhelyzet alatt hogyan teremtik meg otthon ezt a miliőt. És, hogy ne csupán a képek beszéljenek helyettük, egy kétrészes interjúsorozat keretein belül többek közt arról is kérdeztük őket, hogyan élik meg a mostani helyzetet, és mi hiányzik nekik leginkább a Müpából. Akik a kérdésekre ezúttal válaszoltak: Hirling Bálint és Kotschy Gábor.

Beatles-dalok a Müpában

Beatles-dalok a Müpában

Beatles-dalok a Müpában

Április 10-én lesz kereken 50 éve, hogy Paul McCartney egy, a sajtóhoz eljuttatott bizarr interjúban – amelynek állítólag a kérdéseit is ő maga írta – nemcsak első, McCartney címre keresztelt szólóalbumát jelentette be, de egyben a zenekartól való távozását is. És bár maga a feloszlás ténye szó szerint nem lett leírva, McCartney egyértelművé tette, hogy a jövőben nem kíván tovább a Beatles tagjaival dolgozni és kicsi a valószínűsége, hogy ő és John Lennon valaha még együtt zenéljenek. Így lett hivatalosan 1970. április 10-én vége a világ egyik legjobban rajongott zenekarának.

beatlesphoto1.jpg

Az utolsó hivatalos kép a Beatlesről 1969. augusztusában készült, Lennon és Yoko Ono frissen vásárolt birtokán, a berkshire-i Tittenhurst Parkban. A fotós szerint már ekkor is tapintható volt a feszültség a tagok közt. © Ethan Russell

Kevés olyan zenekar létezik, akik bár alig egy évtizedig játszottak együtt, hatásuk fél évszázaddal a feloszlásuk után is erőteljesen érezhető a zeneiparban. Számos együttes és énekes említi őket példaképeik közt, dalaikat generációtól függetlenül többen is feldolgozták, sőt éneklik is saját koncertjeiken. Bár a legendás Beatles tagjai sajnos (még) nem jártak a Müpában, ám a hangversenyterem falai számtalanszor visszhangzották a liverpooli banda legnagyobb slágereit. 

Készítettünk egy kis válogatást az elmúlt 15 év fellépőiből, akik saját szájízükre formáltak egy-egy Beatles nótát.

 Az 1968-as The Beatles (vagy ahogyan inkább ismeri a közönség: „The White Album”) albumon hallható Blackbird minden idők tíz legtöbbet feldolgozott dalának egyike, Neil Diamond variációjától kezdve Petula Clarkéig számos verzióban megszólalt már. A Müpában többek közt Jacob Collier, Hiromi, Brad Mehldau és a King’s Singers változatát hallhatta a közönség.  Tommy Emmanuel 2014-es koncertjén pedig Beatles számok egész garmadája csendült fel: a Lennon-McCartney szerzemények mellett két George Harrison jegyezte dal, a Here Comes The Sun és a While My Guitar Gently Weeps is elhangzott.

Se szeri, se száma azon művészeknek, akik valamilyen módon kötődnek a Beatleshez. Elvis Costello, aki 2015-ben járt nálunk, 1989-ben közös albumot adott ki Paul McCartneyval, Veronica című dalában pedig Paul basszerozik. Diana Krall szerencsére már többször is betöltötte füstös hangjával a hangversenytermet, de azt már kevésbé ismert információ, hogy Paul 2012-es Grammy-díjas Kisses on the Bottom albumán zongorán működik közre.

2016-ban varázsolta el a Müpa közönségét Ravi Shankar lánya, Anoushka. A legendás szitárművész (aki épp a napokban lett volna 100 éves) zenéje nemcsak a gyermekeire, de a Beatlesre is óriási hatással volt, sőt George Harrisont maga Ravi tanította szitározni. Ha valaki volt olyan szerencsés – vagy fanatikus –, hogy mindkétszer látta a Müpában az isteni Marianne Faithfullt énekelni, annak nem meglepetés, hogy bizony a rockdíva is szoros kapcsolatot ápol a Beatles tagjaival, azon belül is Paul McCartneyval. Amellett, hogy rendszeresen összejárnak, a szemfülesek Marianne Day in the Life videójában is felfedezhetik a legendás barátot. Az Easy Come, Easy Go albumon pedig számos ismerős név (Keith Richards, Nick Cave, Rufus Wainwright, Jarvis Cocker) mellett John Lennon és Yoko Ono egyetlen közös fia, Sean is feltűnik

A sort a végtelenségig folytathatnánk, hiszen alig van olyan zenész, akire ne lettek volna hatással, műfajtól, generációtól és nemzetiségtől függetlenül. Mi sem bizonyítja jobban, hogy az igazán jó zene nem ismer határokat – sem időben, sem térben.

Hangolódj a koncertre! - Dudu Tassa and the Kuwaitis

Hangolódj a koncertre! - Dudu Tassa and the Kuwaitis

Hangolódj a koncertre! - Dudu Tassa and the Kuwaitis

dudu_tassa_2.jpg

Dudu Tassa tizenhárom éves volt, amikor megjelent első albuma, a nagy áttörés azonban még jó néhány évig váratott magára. Miután egy ládikóban rátalált nagyapja és annak testvére felvételeire – akiket nem mellesleg a modern iraki zenei megteremtőiként tartottak számon –, a gitáros-énekes rögtön a saját rockos képére formálta őket, megalkotva ezzel a klasszikus arab dalok, a progresszív „irak 'n' roll” és az elektronikus zenék különleges elegyét, amellyel meghódította a zenei szcénát. Formációja, a Dudu Tassa & the Kuwaitis április elsején érkezik a Müpába.

6 dolog, amit nem tudtál Trixie Whitley-ról

6 dolog, amit nem tudtál Trixie Whitley-ról

6 dolog, amit nem tudtál Trixie Whitley-ról

Nyolc évvel első budapesti szólókoncertje után saját triója élén tér vissza a fővárosba a multiinstrumentalista Trixie Whitley. Március 8-án legutóbbi albumának anyagával érkezik a Müpába. Ismerjük meg egy kicsit jobban!

fc6b2e10_tw_press_pic_b_kylie_coutts_lr.jpg

Otthon az Atlanti-óceán két oldalán, és otthon a színpadon

Bár a belgiumi Gentben született, alig múlt egy éves, amikor édesanyjával a tengerentúlra, New Yorkba költözött, hiszen édesapja, Chris Whitley az Államokban élt és dolgozott. Gyerekkorát is a két város – és földrész – közötti ingázás határozta meg, így nem meglepő, hogy 11 évesen a szülői házat elhagyva Európába költözött. Amikor épp New Yorkban voltak, sok időt töltött blues-rock zenész apjával, hol a Jimi Hendrix alapította legendás Electric Blues Stúdióban vagy éppen a színpadon. Három éves volt, amikor először léptek fel együtt, 10 évesen pedig már Whitley albumán vokálozott. Például az alább is hallható Automatic című számnál. 

Multiinstrumentalista-multitalentum

Trixie első hangszere rendhagyó módon a dob volt, amit 10 éves korára már el is sajátított. 11 évesen az antwerpeni Kortárs Művészeti Múzeum legfiatalabb rezidens DJ-jeként avantgarde jazz, free jazz és hiphop lemezeket pörgetett, mellette pedig rave partykon is játszott. Egy év múlva pedig már színházi társulatokkal turnézott, dobos/énekes/színész/táncos szerepekben, egészen addig, amíg 15 éves korában el nem határozta, hogy kizárólag a zenével szeretne foglalkozni.

 Világsztárok között

Édesapjának köszönhetően már kisgyerekként is világsztár zenészek között mozgott. 2013-as Vogue interjújában többek közt Dave Matthews, Keith Richards és Bruce Springsteen neve is előkerül, de felnőtt zenészként is több zenei hírességgel is volt szerencséje együtt dolgozni: Marc Ribot, Robert Plant, Marianne Faithfull csak pár név közülük.

Étteremből a banda élére

Trixie 17 éves volt, amikor az iskolát félbehagyva úgy döntött, csak a zenélésnek szeretne élni. Napközben éttermekben dolgozott felszolgálóként, míg esténként klubokban énekelte saját számait. A nagy kiugrást Daniel Lanois producer jelentette, aki 2008-ban meghívta egy alakuló szupergroup énekesnőjének. Trixie két évig turnézott a Black Dub névre keresztelt zenekarral – emiatt egyébként két filmszerepet is ajánlottak neki, de egyiket sem fogadta el.

 

Tánc, a soha el nem múló szerelem

Egészen 17 éves koráig a színpadi mozgás, és azon belül is a tánc meghatározó szerepet játszott Trixie napjaiban. A Les Ballets C de la B társulatban pedig nem kisebb koreográfussal dolgozhatott együtt, mint Sidi Larbi Cherkaoui. Tánctudását egy lenyűgöző 3 részes videósorozatban is felvillantja. A legutóbbi, Lacuna című albumához készített kisfilmek képkockáin Trixie szólóban („Touch”), a koreográfus Paul Zivkovichcsal duettben („Long Time Coming”) és csoportban („May Cannan”) is megmutatja, hogy bizony nem csak az éneklésben tehetséges! Sőt, Wim Vandekeybus decemberben bemutatott, TRACES című új darabjához ő írta a zenét. Nem ez az első együttműködésük a koreográfussal, a 2018-as TrapTown zenéje is Trixie nevéhez fűződik.  

Felsőkategóriás zenésztársak

Első magyarországi koncertjén még szólóban játszott a Trafó közönségének, most azonban már saját triójával fog fellépni a Müpában. Ráadásul nem is akármilyen zenészek kísérik majd el! A dobok mögött helyet foglaló hölgy nem más, mint Dani Markham, aki Childish Gambinóval turnézik, szintetizátoron pedig az a Daniel Mintseris lesz hallható, aki St. Vincent állandó billentyűse, de 2007-ben Marianne Faithfull zenészeként a Müpában is fellépett.

Hangolódj a koncertre! – JOY!Guru: Debashish Bhattacharya, Wojtek Traczyk, Hubert Zemler

Hangolódj a koncertre! – JOY!Guru: Debashish Bhattacharya, Wojtek Traczyk, Hubert Zemler

Hangolódj a koncertre! – JOY!Guru: Debashish Bhattacharya, Wojtek Traczyk, Hubert Zemler

A slide gitár indiai guruja a Müpában

debashish_bhattacharya_photo_by_karol-czajkowski.jpg

Napjaink egyik leghíresebb indiai zenésze, Debashish Bhattacharya a maga alkotta slide gitárjával új fejezetet nyitott a klasszikus indiai zene interpretálásában. Ötvenéves pályafutása során több mint háromezer alkalommal lépett fel, és a slide gitár egyedüli gurujaként a világ minden tájáról érkező tanítványok százainak adott nélkülözhetetlen útmutatást kolkatai zeneiskolájában. Legutóbbi lemeze, a JOY!Guru felvételeit egyetlen éjszaka alatt rögzítette a kortárs lengyel jazz két jeles alakjával, a dobos Hubert Zemlerrel és a bőgős Wojtek Traczykkal.

Pezsgő, szenvedély és Marlene Dietrich-dalok

Pezsgő, szenvedély és Marlene Dietrich-dalok

Pezsgő, szenvedély és Marlene Dietrich-dalok

A Broadway után Budapesten Ute Lemper

ute_blog.jpg

A német származású énekesnőt, színésznőt már pályája kezdetén Marlene Dietrichhez hasonlították. Míg eleinte mélységesen zavarban volt attól, hogy a világ leghíresebb kabaré-énekesnőjéhez mérik, ma már megkerülhetetlen, hogy egy lapon említsük őket. Azért is, mert Ute Lemper időközben több mint harminc albumot készített, számtalan sikerdarabban szerepelt, és személyes élményei alapján megalkotta saját, Randevú Marlenével című estjét, amelyet február 13-án láthat először a hazai közönség a Müpában. Előtte azonban itt a lehetőség, hogy megismerjük Ute Lemper személyesebb oldalát: íme, rögtön 7 kevésbé ismert dolog a sanzon koronázatlan királynőjéről.

Fanfártól a Wagner-sörön át a Soderquistekig: titkok és érdekességek a Budapesti Wagner-napokról

Fanfártól a Wagner-sörön át a Soderquistekig: titkok és érdekességek a Budapesti Wagner-napokról

Fanfártól a Wagner-sörön át a Soderquistekig: titkok és érdekességek a Budapesti Wagner-napokról

800x350_wagner_aloldal_carousel_1600x400.jpg

Kevés fesztivál mondhatja el magáról, hogy a nagy múltú Bayreuthi Ünnepi Játékokhoz hasonlítják. A mára kultikussá vált Budapesti Wagner-napok évről évre a világ legkülönbözőbb tájairól vonzza a Müpába a zeneszerző rajongóit, mert mindig képes újat mutatni. A 2006 óta töretlenül népszerű, világsztárokat felvonultató eseménysorozat nemcsak a nézők körében, hanem a reklámszakma versenyein is időről időre sikert arat, és most újra esélye van a győzelemre, hiszen az ország legkiemelkedőbb kezdeményezéseit listázó Highlights of Hungary kurátori csapata idén a Budapesti Wagner-napokat is beválasztotta a legjobbak közé. A Highlights of Hungary oldalán február 10-ig várják a közönség szavazatait.