A Müpa minden évben a három estét felölelő New Orleans Swingfesztivállal búcsúztatja a nyarat, méghozzá a jazz legnépszerűbb előadóit felvonultatva. Az eseménysorozat 2020-ban is felejthetetlen koncerteket ígér Hollywood aranykorától a jazztörténet rejtett kincsein át a swingkorszak korai örökzöldjeiig. Miben rejlik a fesztivál varázsa, és milyen ínyencségek várnak ránk idén? Posztunkból kiderül!
Szőke Nikoletta, fotó: Lukács Dávid
Dupla jubileum
A Müpa mostanra a klasszikus és könnyűzene mellett a jazz emblematikus helyszínévé is vált, és egy ehhez kapcsolódó különleges hagyományt is meghonosított. A New Orleans Swingfesztivál, amely az intézményhez hasonlóan idén ünnepli 15. évfordulóját, évről évre a műfaj legjobbjai közül válogat, így intve búcsút a nyárnak, és üdvözölve a közelgő őszt.
Fotó: Pályi Zsófia, Müpa
Miért éppen New Orleans?
A jazz szülőhazájaként számontartott louisianai városban, New Orleansban a műfaj gyökerei egészen a XVIII-XIX. századig nyúlnak vissza: kezdetben az afrikai tánc- és dobtradíció, majd az életigenlő táncos események és a rezesbandák elterjedése is hozzájárult a jazz számtalan irányzatának kialakulásához az ezt követő évtizedekben, évszázadokban. Ezek egyike volt a rendkívül népszerű, táncolható swing, amely az amerikai populáris zene legdominánsabb formájaként a harmincas-negyvenes években élte virágkorát. Big bandek, erőteljes ritmusszekció és kiváló szólisták: nem véletlen, hogy ma is sokan nyúlnak vissza ehhez a korszakhoz. Az éra egyik népszerű slágere volt például az alább meghallgatható Sing, Sing, Sing, amely többek közt a világhírű klarinétos-zenekarvezető, Benny Goodman révén vonult be a zenetörténetbe.
A montreaux-i versenygyőztes énekesnő Hollywood legendás filmslágereit hozza el
Augusztus 28-án egy igazán különleges koncerttel indul a New Orleans Swingfesztivál: az ország egyik legismertebb jazzénekesnője, Szőke Nikoletta a legnagyobb hollywoodi filmbetétdalok közül válogat, méghozzá – saját ritmusszekciója mellett – a Budafoki Dohnányi Zenekar kíséretében, Gájer Bálint vendégszereplésével. Az énekesnő tehetsége már 6 éves korában olyan hatást gyakorolt egyik tanárára, hogy a pedagógus minden osztályterembe bekopogva körbevitte az iskolában azzal a felkiáltással, hogy „ezt a lányt egyszerűen hallani kell”.
Nemzetközi szinten is felhívta magára a figyelmet, amikor a 2005-ös montreaux-i jazzénekversenyen 21 ország több száz nevezőjét maga mögé utasítva diadalmaskodott – a fődíj mellett a közönségdíjat is bezsebelve. A zsűri tagjai között ott ült Barbara Hendricks és Randy Crawford is, ám nem sok idő kellett hozzá, hogy Szőke Nikoletta maga is világsztárokkal dolgozzon együtt. Olyanokkal, mint Tony Lakatos, David Friedman, Natalie Williams, Rick Margitza és Mathias Heise, sőt Bobby McFerrinnel is duettezett, 2017-es Moonglow című lemezén pedig, amelynek producere a négyszeres Grammy-díjas Helik Hadar volt, a világhírű Gregory Hutchinson dobolt. Biztosak lehetünk benne, hogy a magával ragadó énekesnő ezúttal is látványos és lenyűgöző produkcióval készül: a Fesztivál Színházban a filmtörténet olyan klasszikusainak főcímdalai hangzanak majd el, mint az Álom luxuskivitelben, az Ilyenek voltunk vagy a Kabaré.
A jazztörténet rejtett kincsei rendkívül szórakoztató köntösben
Hasonlóan izgalmas élményben lehet része annak, aki augusztus 29-én este látogat el a Müpába, hiszen a szintén születésnapos, egész pontosan 35 éves Bohém Ragtime Jazz Band pazar koncerttel bizonyítja, hogy még mindig a műfaj egyik legjobbja. A nemzetközi hírű, Ittzés Tamás vezette kecskeméti csapat sokszínű hangszerelései és jellegzetes előadásmódja rengeteg humorral párosul, emellett énekesnők és táncosok gondoskodnak arról, hogy a hallgatóság garantáltan ne unatkozzon.
Az estét még különlegesebbé teszi, hogy ezúttal nem a tradicionális jazz legnagyobbjai lesznek fókuszban, hanem olyan rejtett kincsek, amelyeket ugyan ma is sokat játszanak, csak éppen szerzőjükről hajlamos megfeledkezni az utókor. Hogy kik ők? Például a méltatlanul rövid ideig sikeres Jabbo Smith, aki a The Syncopated Times szerzője szerint 1929-ben, alig 20 évesen a világ második legjobb jazztrombitása volt Louis Armstrong után, mégsem adatott meg neki a hosszú és gyümölcsöző karrier.
Jimmie Noone klarinétos-zenekarvezető munkássága is reflektorfénybe kerül: egyes források szerint Maurice Ravel Boléróját részben Noone egyik szólója inspirálta. A jazztörténet egyik első klasszikusaként számontartott zongoristát, Jelly Roll Mortont is megidézi a zenekar, akinek a karaktere felbukkant Az óceánjáró zongorista legendája című olasz film egyik jelenetében is, amikor a főszereplő (Tim Roth) és J. R. Morton (Clarence Williams III) zongorapárbajt vívott egymással.
És hogy milyen hangulatra számíthatunk a Müpában? Érdemes megnézni a csapat 30 éves jubileumát ünneplő La femme fatale című gálaest alábbi részletét, ahol a ritkán játszott Duke Ellington-szerzeményt a The Happy Hoppers swingtáncegyüttes tette teljessé. (Az idei koncerten a Pepita Táncegyüttes közreműködik majd.)
Váczi Eszter az osztrák-magyar The Dream Makersszel varázsol
Végül, de nem utolsósorban a fesztivál zárónapja is igazi csemegét ígér: a bársonyos hangú Váczi Eszter ugyanis a korai swingkorszak örökzöldjeivel lepi meg a közönséget Martin Breinschmid vibrafonos-ütőhangszeressel és a klasszikus és jazzképzettséggel rendelkező, zeneakadémiát végzett muzsikusokból álló osztrák-magyar The Dream Makersszel.
A From Basin Street to Broadway című esten olykor szokatlan hangszerelésekkel is találkozhatunk, miközben Count Basie-től kezdve Duke Ellingtonon, Louis Armstrongon és Lionel Hamptonon át Gene Krupáig számtalan fülbemászó dallam csendül fel. Martin Breinschmid egyébként Európa egyik legkeresettebb vibrafonosa, aki számos szimfonikus zenekarral lépett színpadra, és olyan dirigensekkel dolgozott, mint Claudio Abbado, Zubin Mehta vagy Roger Norrington.