Azonnal felismerhető, éterien bársonyos hangjának köszönhetően Váczi Eszter már több mint 20 éve a hazai pop- és jazzszíntér üde színfoltja, akivel legközelebb a New Orleans Swingfesztivál zárónapján találkozhatunk a Müpában – méghozzá egy igazán különleges felállásban. Minek a hangját szereti legjobban, és melyik dalának szövegéért kapott Artisjus-díjat?
Váczi Eszter
Mindössze 21 évesen csöppent bele a Jazz+Azba
Váczi Eszterről több szempontból is elmondható, hogy már nagyon fiatalon is jókor volt jó helyen, hiszen a zenei általánost követően már a középiskolában megismerkedett a jazzel. 16 éves korában Lakatos Ágnesnél kezdte el behatóbban beleásni magát a műfajba, majd a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola jazz-ének tanszakán Berki Tamás növendékeként fejlesztette tovább a tudását.
Elsőéves főiskolás volt, amikor a kilencvenes évek végén Kozma Orsival és Behumi Dórival együtt beválogatták Geszti Péter rövid életű, de annál sikeresebb formációjába, a Jazz+Azba. Dés László zenéje, Geszti szövegei és a három tehetséges énekesnő korábban nem ismert színt hoztak a hazai zenei életbe, olyan slágerekkel belopva magukat a közönség szívébe, mint a Ma jól vagyok, a Megint hétfő vagy a Csepp a tengerben.
Film és színház: a Kalózoktól Alföldiig
A Jazz+Az kezdetben kifejezetten filmzenékben utazott, hiszen az egyik első daluk A miniszter félrelép című filmben csendült fel (Bébi Kannibál), majd első albumuk, a Sas Tamás rendezte Kalózok zenéje hatalmas népszerűségre tett szert, sokkal nagyobbat szólva, mint maga a film. (A korábban említett három dal is ezen a lemezen szerepel.)
Váczi Eszter 2000-ben Beryvel (Sugár Bertalan) énekelt nagy sikerű duettet Egyedül címmel, amit a Jazz+Az dalaihoz hasonlóan előszeretettel játszottak a rádiók. Különleges hangjára és Szörp nevű zenekarára Alföldi Róbert is felfigyelt: nem véletlen, hogy a rendező nagy port kavart előadásában, a 2000-es évek elején a Régi Thália Stúdióban bemutatott Shopping and Fuckingban éppen az ő éteri hangjával ellenpontozta a színpadon zajló provokatív jeleneteket. Ez a találkozás egy 6 évre szóló, közel 150 előadást megért kapcsolatot hozott, ami többek között hozzájárult ahhoz, hogy az énekesnő új utakat keressen, és magyar nyelvű dalokat írjon.
„1997-óta játszottam együtt Ivánnal (Gátos Iván a Váczi Eszter Quartet billentyűse – a szerk.) a Szörp nevű acid-jazz formációban, ami egy 9 tagú zenekar, és sok évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy rájöjjek, bár nagyon szeretem, amit csinálunk, egyszerűen elnyomva érzem magam, nem tudok ilyen hangerő mellett kiteljesedni” – fogalmazott.
A csend és a befelé figyelés azóta is fontos szerepet játszik az életében, a Nők Lapja kérdésére ugyanis, miszerint minek a hangját szereti a legjobban, ezt válaszolta: „A minap a kisfiammal libegőztünk, és megállapítottuk, hogy milyen jó ez a csend, nyugalom. Lassan gördültünk a fémhuzalon, csak a madarak csicseregtek, alattunk susogtak a fák”.
„Úgy énekel édes anyanyelvünkön, ahogy csak kevesen”
Így született meg a Váczi Eszter Quartet, amelynek már első albuma, a Vissza hozzád arany-, majd platinalemez lett. A filmesek ebben a zenekarában is meglátták a potenciált: Orosz Dénes Mit tennél a helyemben című számukat a Csányi Sándor és Tompos Kátya főszereplésével készült Poligamy főcímdalának választotta, és az album további dalait is beemelte a filmbe.
Második nagylemezük, az Eszter kertje is nagy sikert aratott, amely kapcsán az Est.hu újságírója kiemelte: „A jazz lehet mérhetetlenül öncélú és fárasztó, de lehet simogató és elbűvölő is. Váczi Eszter másodszor is bársonyos, titokzatos és okos, és nem mellékesen úgy énekel édes anyanyelvünkön, ahogy csak kevesen”. A csapatban az énekesnő egyúttal szövegíróként is bizonyított, hiszen 2014-ben az Artisjus az év könnyűzenei szövegírójának választotta Karion című daláért. Utóbbi harmadik lemezükön, a Belső tengeren jelent meg, amit Helik Hadar négyszeres Grammy-díjas hangmérnök vezetésével rögzítettek.
Egy világhírű vibrafonossal és az osztrák-magyar The Dream Makersszel varázsol
„Váczi Eszter költeményei mély érzelmekről, fanyar humorról, a pillanat megragadásának élményéről tanúskodnak. Összeszokottság, élettel teli megszólalás, és Eszter senkiéhez sem hasonlítható hangja – remek kísérettel” – fogalmazott 2016 decemberében megjelent EP-jük (Mégsem múlik el) kapcsán a jazzma.hu. A második mondatot az énekesnő legközelebbi Müpa-beli fellépéséről is írhatták volna, hiszen augusztus 30-án, a New Orleans Swingfesztivál zárókoncertjén felejthetetlen zenei utazásban lesz részünk: ezúttal a világhírű ütőhangszeres Martin Breinschmiddel és az osztrák-magyar The Dream Makersszel idézi meg a swingkorszakot.
A The Dream Makers (Fotó: Maria Frodl)
„Úgy gondolom, hogy a mi esténk sztárvendége Martin Breinschmid lesz, aki valóban világszínvonalú vibrafonos, amely hangszer amúgy is ritkán termel ki ilyen szintű muzsikusokat. Mivel ő az ütőere ennek a programnak, a repertoár rá épül” – mesélte Váczi Eszter a MagyarJazz.hu-nak. A zseniális szájharmonikaművész, Bertl Mayer mellett a gitáros Engel Mayr sokoldalúságát is dicsérte: „Hazájában a legnagyobb tömegek előtt a legkeményebb rockzenével tarol, egyébként úgy játszik jazzt, és ami szívemnek legkedvesebb, balladákat, ahogy még mást nem hallottam”. A From Basin Street to Broadway című estre jegyek még kaphatók!