Mi is a hűség? A lexikonok definíciója szerint „állandó, tudatos, szeretettel való ragaszkodás azokhoz, akikhez kötelezettségeink csatolnak bennünket; míg a puszta ragaszkodás inkább ösztönszerű, tudattalan”. Legalább egyszer életében szinte mindenki rajongott már zenekarokért, művészekért, ami a ragaszkodás egy egészen különleges formája. De kötődhetünk-e igazán és ösztönösen egy márkához vagy intézményhez? Na és kinek jó ez igazából, nekünk vagy nekik? Hogyan lesz ez a kapcsolat valódi win-win helyzet?
Fotó: Pályi Zsófia
Miért működnek jól a baráti körök, pártolói rendszerek, hűségprogramok? Mi a pszichológiája a támogatói programoknak, és hogyan konvertálható a nézői lojalitás izgalmas pillanatokká? Extra előnyök, zárt körű események, különleges élmények: röviden így lehetne összefoglalni például a Müpa hűségprogramjának lényegét, amely mostanra már több mint 24 000 elégedett tagot számlál. Elmeséljük, hogyan kezdődött, kik és miért csatlakoznak, és melyek voltak az elmúlt évek legemlékezetesebb momentumai. A Müpa+ hűségprogram közönsége esetében a már említett ösztönös kapcsolódás és a tudatos, állandó kötődés valahol egyszerre van jelen, hiszen a művészet és a zene iránti zsigeri rajongás az intézmény iránti őszinte elkötelezettséggel párosul.
A program több mint 10 éve azzal a szándékkal jött létre, hogy a Müpához szorosabban kötődő, rendszeresen visszatérő látogatók csak nekik szóló előnyökkel, extra élményekkel gazdagodhassanak. Egy hétköznapi hűségprogram általában megmarad a pontgyűjtés és a kedvezmények szintjén, a Müpa azonban egyszeri és megismételhetetlen eseményekkel és körültekintő odafigyeléssel biztosítja, hogy minél több emlékezetes közös élmény fűzze össze a programban részvevőket. Kezdetben – a londoni Barbican módszerének mintájára – fizetős hűségkártya segítségével lehetett igénybe venni az extra szolgáltatásokat, majd 4 évvel később már ingyenesen lehetett csatlakozni. Az első négy évben körülbelül 1000 látogató igényelt Müpa-kártyát, a díjtalan verzió bevezetésétől kezdve pedig meredeken emelkedett a létszám: minden évben körülbelül 3000-en csatlakoztak, jelenleg pedig 24 000-re rúg a regisztráltak száma.
Bérletnyitány a Müpában © Posztós János
„Egészen különleges és hihetetlen volt”
A hűségprogram két legnépszerűbb szolgáltatása a magasabb (arany, ezüst, platina) szinten lévő tagoknak járó jegyárkedvezmény, ami akár 15% is lehet, és az elővásárlási lehetőség, aminek köszönhetően egy-egy világsztár koncertjére a nagyközönség előtt válogathatnak a legjobb helyek között.
Emellett a kifejezetten a tagok számára megálmodott zárt körű programok is a kedvencek közé tartoznak. „Nagyon szeretem ezt a fajta gondoskodást. Úgy érzem, hogy ezzel a Müpa valóban meghálálja a közönsége hűségét és kitartását” – vallja a Müpa+ hűségprogram egyik igazi törzsvendége, Csatári Éva, aki már a kezdetektől, közel 10 éve tag, évadonként három bérletet vált, és „békeidőben” átlagosan heti 2-3-szor látogat el a Müpába.
Szakcsi+ évadnyitó est © Szemkeő András
„Mindig olyan programokat találnak ki, ami egyedi, különleges, ami kifejezetten ennek a szűkebb körnek szól, érzi az ember, hogy kicsit kiváltságos, ha már ilyen sok jegyet vásárolt. (nevet) Jólesik, hogy a koncertélményen túl is nagyon odaadóan és nagy szeretettel foglalkoznak velünk. Többen összebarátkoztunk ezeknek a találkozásoknak köszönhetően” – teszi hozzá. Elmondása szerint azért is érzi közel magához az ilyen különleges közösségformáló programokat, mert korábban diplomataként dolgozott. Mindig megadja a módját, amikor a Müpába érkezik: „Külön cipőkészletem van, amit a gyerekeim úgy neveznek, hogy a mami Müpa-cipői. A koromnál fogva azért az utcán már nem billegek komoly magassarkúban, de a Müpában még boldogan” – meséli nevetve.
Egyik kedvenc zárt körű programjaként – a ma már díszdobozos DVD formájában is elérhető – A nibelung gyűrűje felújításának munkafázisait bemutató tavalyi előadást említi, ahol dr. Korentsy Endre produkciós igazgató, Somogyi Dóra Julianna produkciós menedzser, Vida Gábor koreográfus és Fazakas Péter filmrendező avatta be a hallgatóságot a szakmai munka rejtelmeibe. „Egészen különleges és hihetetlen volt: a technikától a nehézségeken át az érdekességekig mindenbe belepillanthattunk. Tényleg úgy érezte az ember, hogy hűségprogramosként közelebb engedik magukhoz – ez a mai napig eszembe jut.”
Fotó: Posztós János
Az évadzáró eseményen olyan izgalmas tényekre derült fény, mint hogy legalább 10 000 e-mail közvetítette a tudnivalókat a menedzserek és a közreműködők között, hogy az úgynevezett zongorakíséretes rendezői példány súlya 12,5 kg, a Ring partitúrájáé 38 kg, és hogy milyen extrém helyszíneken készült az üvegfalra vetített közel 400 film, amelyet 3 hónapon át rendereltek és vágtak a körülbelül 15 órányi előadáshoz.
Fotó: Posztós János
Válogatott élmények a házbejárástól a főpróbáig
Hasonlóan nagy sikert aratott, amikor a világhírű orosz zongoravirtuóz, a 2018/19-es évad művésze, Gyenyisz Macujev külön beszélgetésen találkozott a program tagjaival koncertje előtt, vagy amikor a Müpa a Cantemus Kórus fellépésével köszönte meg a hűséges nézők egész éves figyelmét. Népszerűek a Ludwig Múzeum kiállításaira szervezett tárlatvezetések és a Müpa titkait felfedő házbejárások is. Egy ilyen alkalommal az épületet tervező Zoboki Gábor építész a Müpa egyik munkatársa, az egyébként operaénekesnőként is ismert Banai Sára segítségével mutatta meg a meghívottaknak, hogyan lett kitalálva a terem akusztikája, és milyen másképp hangzik, ha valaki a színpadon vagy a karzaton énekel.
Banai Sára és Zoboki Gábor © Szemkeő András
A kiváltságos hűségprogramtagok emellett olyan eseményeken vehettek részt, ahol Kovács-Ender Krisztián rendező mesélt a Müpa Stúdió munkájáról, de a backstage-túráknak köszönhetően az épület legrejtettebb zugait is bejárhatták. Népszerűek Fassang László orgonaművész vezetései is, amelyek során a meghívottak a Müpa orgonájába – a világ egyik legnagyobb koncerttermi hangszerébe – is besétálhatnak, de a főpróbák is nagy érdeklődésre tartanak számot.
„A hűségprogram lényege, hogy minél többet adjunk, de cserébe kíváncsiak vagyunk a tagok véleményére, tapasztalatára. Most például a járványhoz kapcsolódó kérdőíveinket is a hűségprogramunk tagjainak küldtük ki, nagyon építőek és iránymutatóak számunkra a visszajelzéseik” – fogalmaz Kecskés Krisztina, a Müpa+ hűségprogram menedzsere. Hozzáteszi: korábban számos fejlesztés a honlaptól a jegyértékesítésen át a Müpa chatbotjáig a közönségtől érkezett visszajelzések figyelembevételével valósult meg, azaz a legújabb fejlesztések esetében gyakran már az alkotói, tesztelési fázisba is bevonták a leghűségesebb nézőket.
Digitális meglepetések virtuális adventi kalendáriumunkban
Fontos előny még, hogy a Müpa digitális médiatárának HD-minőségű felvételeit kizárólag a hűségprogram tagjai láthatják bármikor teljes terjedelemben, ezért mindenképp érdemes néhány kattintással, ingyenesen csatlakozni a programhoz. Ráadásul a Müpa december 1. és 24. között mindennap egy-egy bármikor elérhető digitális tartalommal – koncertvideóval, hangfelvétellel vagy playlisttel – ajándékozza meg nézőit, hogy otthonuk kényelmében is részesei lehessenek a hamisítatlan Müpa-élménynek. (A teljes videók megtekintéséhez itt szintén hűségprogramos regisztrációra van szükség.) További részletek Facebook-oldalunkon és karácsonyi aloldalunkon!