Az izlandi zongoraművész, Víkingur Ólafsson egy interjúban azt mondta, sosem hallgatott annyi ember klasszikus zenét, mint napjainkban, hiszen a technika segítségével ma már azokhoz is elér, akik nem feltétlenül jutnak el hangversenyekre. Ha jobban belegondolunk, hasonló lehet a helyzet az operával is, hiszen bár nagyszerű lenne mindig elugrani New Yorkba, ha a Metropolitan valamelyik előadását szeretnénk megnézni, a teleportálás ma még nem kivitelezhető. De sebaj, a város egykori zűrös negyede helyén épült kulturális központ legjobb előadásai végre ismét a Fesztivál Színház és az Előadóterem kényelmében lesznek élvezhetők, és rögtön mutatjuk is, mit kínál a Metropolitan a 2022/23-as évadban!
Fotó: Jonathan Tichler/Metropolitan Opera
Az operavilág egyik ikonikus központjának előadásait szerte a bolygón tömegek követhetik, és 2008 óta a Müpa közönsége is minden évadban a legkiválóbb Met-produkciók közül válogathat. A soron következő évad repertoárjában az újragondolt és visszatérő klasszikusok, a közkedvelt Verdi-, Mozart és Wagner-darabok mellett egy Pulitzer-díjas regény nyomán született világpremier is helyet kapott. A tízből hét produkció újonnan került a válogatásba, köztük egy többszörös Grammy-díjas komponista bemutatója, és még jobb hír, hogy öt előadás esetében akár repetázhatnak is majd a nézők.
A díjesőn át egy ősbemutatóig
Három idősík, három rendkívüli nő, három másképpen megrázó, de egyformán izgalmas sors – így summázható Michael Cunningham Pulitzer-díjas regénye, Az órák, amely – miután felkavarta az irodalmi életet a 90-es évek végén – film formájában is kirobbanó sikert aratott. Ez az a mozi, amelyben a legnagyobb élő színésznőként is emlegetett Meryl Streep és az azóta szintén Oscar-díjas Julianne Moore mellett Nicole Kidman is feltűnt, és rögtön el is nyerte a legjobb színésznőnek járó Oscart. A műből most a generációja egyik legfontosabb komponistájaként ünnepelt, ugyancsak Pulitzer-díjjal jutalmazott Kevin Puts alkotott operai adaptációt, amelynek színpadi világpremierje a Metben lesz, és természetesen a Müpa közönsége sem maradhat ki belőle. Az előadás ráadásul kivételes sztárparádét tartogat, Renée Fleming, Joyce DiDonato és Kelli O’Hara éneklik a főszerepeket!
A nagy visszatérők
A Met következő szezonjának újra műsorra tűzött darabjai egytől egyig az operaélet jól ismert és közkedvelt történetei. Verdi Traviatája a kezdeti nehézségeket (vagy nevezzük inkább csúfos bukásnak?) leküzdve már jó ideje alapműnek számít; a bukott nő irodalmi ihletésű története különböző színpadra állításokban csak a Metben több mint ezer alkalommal vívta ki a nézők csodálatát, most pedig Michael Mayer nagyszabású, színpompás 2018-as rendezése tér vissza a Müpa vásznaira, hogy elkápráztassa az operarajongókat.
Szintén nagy érdeklődésre tarthat számot Verdi utolsó operája, a Shakespeare-től kölcsönzött történeteket feldolgozó, Robert Carsen rendezte Falstaff, amelynek címszerepében a népszerű német bariton, Michael Volle brillírozik, mellette pedig olyan ragyogó énekesek erősítik a komédiát, mint Marie-Nicole Lemieux, Ailyn Pérez és Christopher Maltman.
A visszatérő trió harmadik darabja nem más, mint Richard Strauss fülledt hangulatú bécsi vígoperája, A rózsalovag, amelyet ezúttal a 18.-ból a 19–20. század fordulójára helyezett cselekménnyel, élvonalbeli énekesek tolmácsolásában láthatunk. A rendkívül látványos produkciót a Falstaffot is jegyző Robert Carsen vitte színpadra, és bátran állíthatjuk, kiváló atmoszférateremtő képessége és a humorhoz való rendkívüli érzéke ez alkalommal sem hagyta cserben.
A 21. század zenés színháza
Hogy milyen napjaink operája? Terence Blanchard tavaly történelmet írt azzal, hogy a Charles M. Blow önéletrajzi bestsellere nyomán írt Fire Shut Up in My Bones című alkotását műsorra tűzte a Met. Ez volt ugyanis az intézmény történetében a legelső afroamerikai komponista által szerzett opera. A hatszoros Grammy-díjas jazztrombitás-komponista máris újabb premierrel készül, ezúttal első, a minden idők egyik legeredményesebb bokszolójának tartott Emile Griffith átlagosnak cseppet sem mondható élettörténetét feldolgozó művét, a Bajnokot mutatja be a dalszínház James Robinson rendezésében. Így aki kicsit pihentetné a klasszikusokat, vagy valami újra vágyik mellettük, az is megtalálja a számításait a Met Live in HD közvetítései között.
Az eposzoktól a legendákig
Időnként a téma az utcán hever, de az sem ritka, hogy a zeneszerzőket a régmúlt idők regényes históriái vagy éppen nevezetes személyek köré szőtt mesék ihletik meg. Így született sok más mellett több opera Don Juan alakjáról és a 13. századi Lohengrin-eposzból is. A legendás 17. századi nőcsábásznak dallamos emléket állító Mozart-művet ezúttal a Tony-díjas belga Ivo van Hove, míg a hattyúlovag népszerű wagneri történetét a Baricco-műből készült Selyem című filmmel is ismertséget szerzett François Girard állítja színpadra. Lohengrin megformálójaként ráadásul Piotr Beczała lép színpadra, akinek úgyszólván védjegyévé vált a karakter, hiszen már több különböző produkcióban remekelt ebben a szerepben.
Nők a középpontban
Az opera műfaját gyakran éri kritika amiatt, hogy a női főszereplők általában megőrülnek vagy meghalnak, esetleg mindkettő, ebben a sorrendben... Az azonban elvitathatatlan, hogy ezeknek a nőalakoknak többnyire éppen azért fordul tragikusra a sorsuk, mert valamiképpen kiemelkednek a szürkeségből. Társadalmi helyzetük, isteni mivoltuk vagy önfeláldozásuk teszi őket rendkívülivé – a következő évadban pedig több ilyen karakteres nővel is találkozhatnak a nézők.
Fotó: Szonja Joncseva © Victor Santiago
A bosszúvágytól fűtött mitológiai varázslónő, Médeia drámai történetét először mutatja be a Met, méghozzá a már megannyi emblematikus szoprán főszerepben bizonyító Sondra Radvanovskyval. Médeia nem éppen a legszimpatikusabb figura, nem a kedvességéért kedveljük, de nincsen ezzel egyedül az operairodalomban, hiszen – hogy mást ne említsünk – A varázsfuvola Éj királynője sem szelíd simulékonyságáról híres. Szédítően magas hangjai viszont annál emlékezetesebbek, és ez alkalommal Kathryn Lewek dalolja majd őket, így bízvást kijelenthetjük, hogy bravúros előadásra számíthatunk – különösen, ha eláruljuk, hogy Pamina szerepében Erin Morley, Taminóként pedig Lawrence Brownlee lép színpadra Mozart utolsó operájában. Ugyancsak szenvedélyekben gazdag produkciónak ígérkezik a lenyűgöző bolgár sztárszoprán, Szonja Joncseva főszereplésével látható Fedora, amely huszonöt év után különleges díszlettel, parádés szereposztásban tér vissza a Lincoln Centerbe – és a Müpába. Lesz tehát miből válogatniuk mindazoknak, akik személyesen most nem tudnak ellátogatni New Yorkba, de nem szeretnék kihagyni az évad legizgalmasabb tengerentúli operaelőadásait!