Január 27-én a Bábel-estek legújabb felvonásának központi eleme az Éjszaka lesz, a programban a Tünet Együttes Az éjszaka csodái című különlegességével A Weöres Sándor által ihletett darabban a tánc és a modern vizuális technológiák ötvözése szürreálisan szép látványvilágot teremt. Mezei Ildikó grafikusművész a színpadon rajzolva alkotja meg a darab álomszerű alakjait, melyek életre kelnek az Animata nevű szoftver segítségével - a vonalak megszemélyesednek és interakcióba lépnek az élő táncosokkal, Furulyás Dórával és Szász Dániellel. A darabból most néhány jelenet lesz látható, egész estés változata nagy sikerrel fut a Trafóban. A produkcióról Mezei Ildikót, a színpadon rajzoló lányt kérdeztük.
Mezei Ildikó © Králik Dániel
Hogy kezdődött a Tünet Együttessel közös történetetek?
Két évvel ezelőtt keresett meg Szabó Réka a rendező, az éppen készülő Az éjszaka csodái kapcsán. Úgy gondolta, hogy a festményeim világa jól idomul majd Weöres Sándor verséhez - mely a darabot inspirálta. Felvázolta, hogy interaktív előadást szeretne, olyan módon, hogy a táncosok és egy rajzoló között végig élő kapcsolat van, és ez egyértelműen látszik is a színpadon. Alkotótársaimmal, Samu Bencével és Taskovics Évával ezt az élő élményt kellett megteremtenünk: történetmesélést képzőművészettel, a tánc és a látványvilág új típusú összhangját. Samu Bence eszerint fejlesztette az Animata nevű szoftvert és teremtett egy olyan platformot, ahol kapcsolatba lehet lépni a táncosokkal; Éva gyönyörű animációival tűzdelte az előadást; én pedig a festményeimmel és élőben rajzolással járultam hozzá a darabhoz. Egy fantasztikus kísérleti időszak volt!
Milyen élmény neked élőben rajzolni a színpadon? Más típusú kreativitást igényel, mint amivel általában dolgozol?
Az alkotás egy magányos folyamat, legalább is számomra. A képeket addig festem, amíg nem válnak tökéletessé. Ott bizony lehetnek rétegek, amik tökéletlenek, színek, melyek aztán nyomtalanul tűnhetnek el…
A darabban nem véthetek, a látvány irányításával, és az élőben rajzolás révén én is a színpadon érzem magam. Tudatában kell lennem annak, hogy minden mozzanatomon nyomon követhető a lelki állapotom, minden rezgésnek súlya lesz, és történetet mesél el. Sok idő kellett mire ezt megszoktam, mára már manipulálom is ennek lehetőségeit.
Milyen a viszonyod a táncművészekkel? Hogyan készültetek a közös feladatra?
Mindig is rajongtam a kortárs színházi- és táncéletért, nagyon sok darabot megnéztem. Így nagyon örültem, hogy ennyire közelről is beleláttam a Tünet Együttes munkafolyamatiba. Furulyás Dóra kísérletező, sokarcú attitűdje, Szász Dániel nagyon pontos és magabiztos mozgásötletei rendkívül inspirálók voltak számomra. Jó látni, hogy hányféleképpen lehet elképzelni ugyanazt! Rékát csodálom, nagyon karakán rendező! Míg mi a játék élményeit dolgoztuk fel, ő már rég tudta mit akar.
Hogyan készülsz egy-egy előadásra?
Ez egy olyan színházi játék, amit mindig próbálni kell. A spontaneitás ellenére keretek tartják össze. Mivel a hétköznapokban mással foglalkozom, így mindig vissza kell érkeznem a történetébe. Nem gondoltam volna, hogy ilyen sokáig tartjuk repertoáron, mindig nagy lámpalázzal kezdem, végül büszke vagyok minden mozzanatára. Szeretem, mert önazonos, és mert olyan összművészeti! Az éjszaka csodái szerintem egy vízió, egy álomfolyam tele jelképekkel, melyben mozgás, zene, és kép finoman összehangolva vezet el bennünket egy felfokozott érzelmi állapotba : )