Néhány éve attól volt hangos a hazai sajtó, hogy a Red Hot Chili Peppers tagjai spontánul megnézték a The Qualitons koncertjét, az ennek köszönhető felhajtás pedig részben hozzájárult, hogy folytatták a közös zenélést. Ezért mindenképp hálásak lehetünk Anthony Kiediséknek, ugyanis ha akkoriban feloszlanak, egy igencsak izgalmas színfolttal lenne szegényebb a magyar zenei élet – és nemcsak az, hiszen azóta már Amerikában is felfigyeltek rájuk. Mutatjuk, miért kell őket látni-hallani július 24-én a Müpa autósmozijában.
Fotó: Ács Kata
Úgy idézik meg a hatvanas éveket, hogy közben nagyon is mai a zenéjük
A The Qualitons zenéjét hallva az az érzése támad az embernek, hogy a hatvanas évekbe csöppent, miközben azon morfondírozik, hol hallhatta már ezt a minden bizonnyal külföldi zenekart. A hatvanas-hetvenes évek funkja és beatje által inspirált experimentális-pszichedelikus rockjuk egyszerre megragadható és behatárolhatatlan: részben a múltból táplálkoznak, de időről időre egyre izgalmasabb, progresszívebb megoldásokkal rukkolnak elő.
Bár a zenekar 11 évvel ezelőtti megalakulásakor még az volt a cél, hogy „a hatvanas évek hangulatát hozzák vissza a budapesti éjszakába” – többek közt Kovács Katival is zenéltek –, improvizatív, groove-os muzsikájukkal hamar kinőtték a leegyszerűsítő skatulyát. Ahogy azt a Recordernek adott interjújukban basszusgitárosuk, Hock Ernő a hatvanas évek zenéjére reflektálva elmondta: „A gitárzene ezen alapszik. Nyilván ez a korszak a leginkább önazonos, ehhez kötjük magunkat a legjobban, de bármit bele lehet integrálni. Ilyen értelemben nincsenek is stílusok. Kit érdekelnek a stílusok?” A gitáros-dobos-frontember G. Szabó Hunor hozzátette: „Attitűdök vannak. Ha bármilyen műfajt megvizsgálunk, minden a hatvanas évekből indul, csak más attitűddel. A Beatles mindent megírt a könnyűzenében. Ők kezdték, és az utolsó lemezükkel le is zárták”.
„A Red Hot Chili Peppers kedvenc magyar zenekara”
Bár a zenekar tagjai többször is hangot adtak neki, hogy már rég túllendültek ezen az epizódon, mégis muszáj megemlítenünk az ominózus esetet, amikor 2016 augusztusában az akkor éppen Budapesten vendégeskedő Red Hot Chili Peppers tagjai a Four Seasons hotelből meghallották a Duna-parti Pontoonban zenélő The Qualitonst, és lementek meghallgatni őket, sőt másnap az RHCP-énekes Anthony Kiedis el is hívta őket vacsorázni. A mesébe illő sztorinak hatalmas sajtóvisszhangja lett, Szőke Barna gitáros pedig úgy fogalmazott a Magyar Narancsnak: „Utólag elmondhatjuk, hogy a leglényegesebb hozománya az volt ennek a sztorinak, hogy nem oszlottunk fel”.
Sikerek Austintól Seattle-ig: SXSW-szereplés és KEXP-koncert
A csapatnak eddig négy lemeze jelent meg: a Panoramic Times (2010), a Tomorrow’s News (2014), az Echoes Calling (2018) és a kultikus KEX dalait feldolgozó KEXEK (2019). Az Echoes Calling egyfajta fordulópont volt a zenekar életében, hiszen több szakmai magazin és portál kritikusai is 2018 legjobb albumának nevezték, és a hazai alternatív / indei-rock kategóriában Fonogram-díjat nyert. Óriási dolog, hogy bekerültek a világ egyik legnagyobb showcase-fesztiváljára, a neves texasi South by Southwestre (SXSW). Érdemes megnézni az élményeikről készült roadmovie-t, ahol egy ponton arra csodálkozik rá a zenekar, hogy Koncz Zsuzsa szól egy austini lemezboltban. A videó alatt hallható zene pedig a Draw a line az Echoes Calling lemezről.
Nem véletlen, hogy éppen az Egyesült Államokból kezdtek el fokozottabban érdeklődni a zenéjük iránt. Dalaikat rendszeresen játssza a világ egyik legnagyobb presztízsű alternatív rádióadója, a seattle-i székhelyű KEXP, amelynek stúdiókoncert-sorozatában a csatorna 1972-es megalapítása óta első magyar zenekarként léphettek fel olyan sztárokat követve, mint a The National vagy Regina Spektor. A teljes 40 perces koncert visszanézhető a YouTube-on (alább), amelynek első száma a hatvanas-hetvenes évek fordulóján működött rövid életű, de annál ikonikusabb KEX zenekar Zöld-sárga című dalának újragondolása.
Legutóbbi ötszámos anyaguk a KEXEK címet viseli, és a legendás KEX dalait dolgozza fel. Minden tag kiválasztott egy számot, amit a saját elképzeléseivel, hangszerelésével vitt végig – sőt (a Zöld-sárga kivételével) mindenki énekli is a saját dalát.
Több multiinstrumentalista is erősíti a bandát
Sokrétű zenéjük egyik fontos alapja, hogy több – a jazz felől érkezett – multiinstrumentalista is erősíti a csapatot. Gitáros-énekes frontemberük, G. Szabó Hunor dobosként számos zenekarban játszott, korábban többek közt az Egy Kiss Erzsi Zenében, a Smárton Trióban, a Mongooz and the Magnetben és a Jónás Vera Experimentben, emellett a Borbély-Dresch Quartet tagja. Persze a The Qualitons koncertjein nem szorítkozik a gitárra, előszeretettel vált át dobra, ha a helyzet és a dal úgy kívánja. „A főiskolán annyira a jazz hatása alatt éltem, hogy nem is nagyon voltak énekes-gitáros ambícióim. Azt biztosan tudom, azért lettem dobos, mert ez a legősibb hangszer, nagyon jól kifejezhető vele az az őszinte, tiszta muzikalitás, amiről számomra például a 60-as évek zenéje, hangzásvilága szól. Hálás hangszer, együtt lehet vele lélegezni, táncolni anélkül, hogy észrevennénk” – mesélte a Nők Lapja Cafénak.
G. Szabó Hunor (Fotó: Sinco)
Hock Ernő basszusgitáros-nagybőgősnek is komoly jazzmúltja van. Olyan zenekarokban fordult meg, mint a Grencsó Kollektíva, a Dresch Quartet, a Krétakör Színház zenekara, Ágoston Béla számos formációja, illetve a Szabó Balázs Bandája, a Zubolyban pedig Ágoston Béla mellett többek közt Busa Pistával zenél.
És ha már a sokoldalúságnál tartunk: gitárosuk, Szőke Barna az Index videórovatának munkatársa, aki rendezőként jegyzi a Fran Palermo énekeséről, Henri Gonzalezről készült portréfilmet. Boros Levente dobos az Amoeba, a Speiz Boiz, a Mabon Dawud Republic, és az iamyank Live Ensemble tagja, billentyűsük, Menyhei Ádám pedig a Kamikaze Scotsmenből is ismerős lehet.
Az Echoes Calling lemezbemutatóján, 2018-ban (Fotó: Sinco)
Csapatmunkából jeles: nekik is köszönhetjük az új Sziget-himnuszt
És ha az eddigiek még nem győztek volna meg minket a sokoldalúságukról, Hajós András Dalfutár című műsorában azt is megmutatták, hogyan állják meg a helyüket producerként egy új sláger megalkotásában. Aki esetleg nem ismerné az egyébként nagyon izgalmas formátumot: a műsorvezető egymástól függetlenül kér fel egy zeneszerzőt, egy szövegírót, egy producert és egy énekest, hogy dolgozzanak együtt egy dalon, azonban a kilétük egészen a felvételig rejtve marad egymás előtt. A szövegíró megkapja a dallamot, a producer a zenét és a szöveget, míg végül a hangszereléssel az utolsó napon szembesülnek egy stúdióban, ahol a dalt az énekessel együtt véglegesítik.
A sorozatban A The Qualitons volt az első zenekar, akit producernek kértek fel, ráadásul olyanokkal dolgoztak együtt, akikkel korábban soha: Puskás Petivel (zeneszerző), Süveg Márk Saiiddal (szövegíró) és a Supernem énekesével, Papp Szabival. Az ő szériájuknak olyan értelemben tétje is volt, hogy a Sziget a Dalfutárban megszületett négy dalból választotta ki a 2020-as fesztivál himnuszát. Bár elég erős volt a mezőny, végül az ő daluk diadalmaskodott (ami akkor is szép teljesítmény, ha a fesztivál idén sajnos elmaradt).
Az autósmoziból is a legtöbbet hozzák ki
Július 24-én megint valami egészen újba vágnak bele: egzotikus hangszerekkel kiegészülve hívnak orientális utazásra a Müpa autósmozijába, ahol Tóth Szabolcs szitáron, Bede Péter pedig szaxofonon, furulyán, kavalon és dudukon száll be és teszi különlegessé ezt az egyébként sem mindennapi péntek estét. Ahogy arról korábbi posztunkban részletesebben is beszámoltunk, az autósmozi formátum mind a zenészeknek, mind a közönségnek rendhagyó élmény. Nézőként mindenképp megéri legalább egyszer kipróbálni, hiszen ritkán adódik olyan alkalom, amikor kedvencünk koncertjét autónk kényelmes üléséből, étel-ital társaságában, hatalmas kivetítőn élvezhetjük, miközben a zenekar a házban élőben zenél – szokatlan, de felejthetetlen.
Szerző: Kelemen Éva